Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Stefan Frello
Glans-Pil? (Læst 421 gange) Postet d. 01-06-12 kl. 10:44
Henry oplyste at Glans-Pil kan kendes på den karakteristisk takkede bladrand.

Er det mon sådan her - eller er dette en blanding af forskellige arter?

Glans-Pil? (Henry oplyste at Glans-Pil kan kendes på den karakteristisk takkede bladrand.
Er det mon sådan her )
Stefan Frello har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (746 x 500)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 01-06-12 kl. 11:21. Emne: Glans-Pil?
Hej Stefan

Det er svært at bedømme ud fra billeder. Jeg plejer at fokusere op og ned med stereoluppen - eller at se nærmere på bladene af den vajende kvist - uden at have mine briller på.

De fleste af dine billeder, ville jeg gætte på, er af noget fra den stærkt variable formgruppe af hybrider mellem Skør-Pil og Hvid-Pil, som har fået navnet Grøn Pil. Eller enkelte af blade er måske fra den særlige udgave, som man kalder for Rævehale-Pil, fordi der er indkrydset Mandel-Pil i.

Kun dit billede nummer seks bedømmer jeg til at kunne være en (mulig) Glans-Pil. Men igen, det er svært at se på billedet.

Det er min erfaring, at hybriden Glans-Pil er ualmindelig i Københavns-området, mens den kan være ganske hyppig i andre egne af landet. Hvis dine billeder er fra Amager, så kan du nok ikke forvente at finde Glans-Pil. Men man ved jo aldrig.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator