Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Merete Crone
Hvilken fugl har min veninde set? (Læst 913 gange) Postet d. 03-02-07 kl. 13:13
Kan nogen hjælpe min veninde, der bor i nærheden af Mossø - faktisk kun 5 min. gang fra fugletårnet.

Hun skriver flg:

for nogle uger siden så jeg en fugl ved min foderplads, som jeg simpelthen ikke kan finde i min fuglebog (Fugle i felten, L&R fakta). Den var på størrelse med en lidt stor spurv, havde et hvidt hoved (eller i hvert fald en meget stor hvid kalot), to tydelige hvide V-tegn på ryggen, og næbbet var lidt kraftigere og lidt mere but end en gråspurvs. ???

Selv kan jeg heller ikke umiddelbart genkende den ud fra beskrivelsen. Nogen bud?

vh

Merete

Kommentér

Randi Mønster Skinner
#1 postet d. 03-02-07 kl. 13:32. Emne: Hvilken fugl har min veninde set?
Det kan vel næsten kun ha' været en snespurv. De kan se lidt forskellige ud i vinterdragten, men størrelse og næb passer iflg. min fuglebog.

Måske er der en ekspert på banen med andre bud?

Vh. Randi

Kommentér

Svend Ove Jensen
#2 postet d. 03-02-07 kl. 15:04. Emne: Hvilken fugl har min veninde set?
hej Merete!

Da du har "Fugle i felten"kan du finde gode billeder af Snespurv på side 369.

Kommentér

Svend Ove Jensen
#3 postet d. 03-02-07 kl. 15:08. Emne: Hvilken fugl har min veninde set?
Iøvrigt bør Snespurv ikke have helt hvidt hoved på denne årstid.Det kan have været en fejlfarve.Det er vist heller ikke det mest almindelige med Snespurv på foderpladsen.

Kommentér

Niels J. Henriksen
#4 postet d. 04-02-07 kl. 01:10. Emne: Hvilken fugl har min veninde set?
Det lyder som snespurv. Som Svend Ove skriver er det ikke særligt almindeligt med sådan en på foderbrættet, men såden var det også med grønsiskenen da jeg var barn, nu er den en ganske almindelig gæst.

Kommentér

Merete Crone
#5 postet d. 04-02-07 kl. 06:13. Emne: Hvilken fugl har min veninde set?
Tak for svarene. Jeg har sendt det videre til min veninde, men der kan godt gå et stykke tid, før hun svarer, hun er ikke så ivrig på nettet som de fleste her

vh

Merete

Kommentér

Merete Crone
#6 postet d. 09-02-07 kl. 16:44. Emne: Hvilken fugl har min veninde set?
Min veninde har nu meldt tilbage efter at have kigget på adskillige billeder af snespurve, men skriver som følger:

"De er meget smukke og, synes jeg, forbavsende forskellige. Jeg har ikke set fuglen siden den omtalte dag, men det var i hvert fald ikke en snespurv."

Hvad mon det så kan være, hun har set? En fejlfarvet ... ?

Andre bud?

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#7 postet d. 09-02-07 kl. 16:55. Emne: Hvilken fugl har min veninde set?
Hej Merete

Det er en svær nød at knække, for kombinationen af to tydelige hvide v'er på ryggen og hvid kalot er ikke at finde.

Men jeg tænker på, om det kan være en partiel albino.

Jeg har i år set flere bogfinker med "hvid kalot", altså et udbredt område på hovedet, som mangler pigment.

Men jeg har ingen anelse om, hvor vi skal henad med denne her.

Ved din veninde ikke mere om dens farver på kroppen? Det kunne måske hjælpe lidt.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Niels J. Henriksen
#8 postet d. 09-02-07 kl. 17:32. Emne: Hvilken fugl har min veninde set?
Nøhh, ikke rigtigt. Ud over selvfølgelig partiel albino af en slags, men hvilken?

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator