Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Søren Nancke
Døde svaner (Læst 1351 gange) Postet d. 03-02-07 kl. 17:42
Jeg læser lige på ekstra bladet, at fugleinfluenzaen rykker nærmere danmark.

Og samtidig er jeg lige kommet hjem fra Amager fælled, hvor jeg talte 4 døde svaner samt en der lå midt på en meget smal sti (ca 1m bred), og rykkede sig ikke en tomme når man nærmede sig. Jeg måtte stille mig foran den, da den væsede voldsomt og mit barnebarn skulle passere.

Jeg rendte ind i skovfogeden og fortalte om mine fund,, han fortalte mig at i går havde han fundet 10 døde svaner, og at de var opmærksomme på problemet, samtidig fortalte han at de mente ikke de var fugleinfluenza.

Jeg syntes det er foruroligende.

Søren

Kommentér

Michael Filtenborg
#1 postet d. 03-02-07 kl. 17:54. Emne: Døde svaner
Fugleinfluenza har nok været her ja nærmest altid, men medierne har blæst det op, hvad jeg ville være mere bange for var dueekskrementer de bære ihvertfald 26 dødlige sygdomme, svaner og mange andre fugle dør faktisk i større tal om vinteren når de ikek kan finde mad og selvom det ikek just er koldt og snedækket er føden ikke tilstede i rå mængder, men jo det kunen da godt være fugleinfluenza eller anden virus.

Kommentér

Søren Nancke
#2 postet d. 03-02-07 kl. 18:06. Emne: Døde svaner
Ja Michael

Jeg kan godt følge dig, men stadig syntes jeg at på den korte tur jeg gik fra Frieslandsvej og rundt om Hejresøen, en tur på måske 3-4 km, at det er lidt sært at finde 4 døde svaner og en syg. Det har jeg ikke oplevet før.

Og som sagt, skovfogeden var opmærksom på problemet, for han syntes heller ikke at det virker helt normalt, og jeg mener han er der dagligt, så han må da vide om det plejer at være sådan om vinteren.

Søren

Kommentér

Michael Filtenborg
#3 postet d. 03-02-07 kl. 18:09. Emne: Døde svaner
Jo det må man da gå ud fra, hehe en skovfoed der er ude hver da meget besynderligt faktisk de klager elers allesammen over at de ikke har tid til at være ude i naturen mere, nå men de behøves ikke være influenzaen dyr kan du på mange måder og selvom han nok mener det er udsædvanligt så er der nok ikke grund til meget andet fra ham end det han gør nu nettop at være opmærksom på det. Det jeg mener er at frygten ikke skal lede til at man afliver samtlige svømmefugle i søen sådan som man har gjort flere steder i udlandet i dyreparker og andre søer hvor vandfugle koncentrationen er høj.

Kommentér

sanne busk
#4 postet d. 03-02-07 kl. 18:53. Emne: Døde svaner
Hej Søren

Jeg så også den svane ved Hejresøen i dag.

Jyllands posten skriver dette i dag:

- se linket HER.

Sagde skovfogeden noget om de ville kontakte Fødevarestyrelsen ?

Kommentér

Ivan Jensen
#5 postet d. 03-02-07 kl. 19:46. Emne: Døde svaner
Skal vi nu til at have mediehetz igen?

Kommentér

Svend Ove Jensen
#6 postet d. 03-02-07 kl. 20:06. Emne: Døde svaner
Jeg har ikke regnet på det, men der må absolut dø mange svaner,og andet vildt,hver år.Ellers blev der jo fyldt op.De har en begrænset levetid,og uanset om vinteren er mild,må det være den naturlige årstid for dem at dø.Hvis der normalt er mange svaner et sted,må der vel også dø flest der.Om man ser mange eller få,kan være tilfældigheder.

Kommentér

Michael Filtenborg
#7 postet d. 03-02-07 kl. 20:07. Emne: Døde svaner
Krikænder 50% dødlighed blandt voksne fugle.

Agerhøns 90%

Det er de eneste to jeg kan i hovedet.

Kommentér

Michael Filtenborg
#8 postet d. 03-02-07 kl. 20:10. Emne: Døde svaner
Nej jeg ved godt agerhønen ikke er en vandfugl, men det er en hønsefugl.

Kommentér

Ole Roland Therkildsen
#9 postet d. 03-02-07 kl. 20:46. Emne: Døde svaner
Hej Søren.

Du skal kontakte Fødevarestyrelsen på tlf. 70 13 00 12. Åbent hverdage 9-16.

Med venlig hilsen

Ole

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator