Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Aase Flensted
Flot sort bævretop? (Læst 1339 gange) Postet d. 05-02-07 kl. 17:11
Kan du hjælpe med den her svamp? Voksede på udgået ?-stamme, Billund i dag, 5. februar, stedet er blandet løvtræer/hedeområde.

Ubetydelig lugt, konsistens tør, tynd vingummi. De største var vel 5 - 7 cm. høje.

En exidia af en art? Jeg synes ikke den ligner glandulosa, Almindelig bævretop, så hellere Exidia truncata, men det er vel et for vildt bud?

Med venlig hilsen Aase

Flot sort bævretop? (Kan du hjælpe med den her svamp? Voksede på udgået ?-stamme, Billund i dag, 5. februar, stedet er bl)
Foto: Aase Flensted
Kommentér

Tom Smidth
#1 postet d. 05-02-07 kl. 17:25. Emne: Flot sort bævretop?
Jeg ser det som et lidt tørt eksemplar af almindelig bævretop (exidia glandulosa)

vh

Tom

Kommentér

Aase Flensted
#2 postet d. 05-02-07 kl. 18:02. Emne: Flot sort bævretop?
Ja, måske er der en indtørret Almindelig Bævretop. Der beskrives at overfladen er glat med spredte vorter ved Almindelig Bævretop. Kan de ses på en indtørret svamp?

Her er billede mere af den store og en lille svamp øverst.

Flot sort bævretop? (Ja, måske er der en indtørret Almindelig Bævretop. Der beskrives at overfladen er glat med spredte v)
Foto: Aase Flensted
Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 05-02-07 kl. 18:13. Emne: Flot sort bævretop?
Det er Exidia truncata, Ege-bævresvamp, der vokser på løvtræ, isæg eg og er meget almindelig. Et flot eksemplar du har fundet Aase.

Kommentér

Aase Flensted
#4 postet d. 05-02-07 kl. 20:15. Emne: Flot sort bævretop?
Super - Tak, Margaretha, jeg syntes også den lignede, men har aldrig set den før. Nu mangler jeg bare en anden bruger, som mener det samme, og så er den hjemme, så jeg kan oprette den på F&N.

Mvh Aase

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 postet d. 05-02-07 kl. 20:48. Emne: Flot sort bævretop?
Den er da allerede oprettet Aase, og der er billeder af den i Galleriet, men læg dit ind også, det er så flot og stort et eksemplar, at det ikke skal mangle. Desuden viser det så fint hvordan svampen ser ud når den er lidt tør i det.

Kommentér

Aase Flensted
#6 postet d. 05-02-07 kl. 20:55. Emne: Flot sort bævretop?
Margaretha, jeg kan ikke finde Exidia truncata her på siden?

Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 05-02-07 kl. 21:02. Emne: Flot sort bævretop?
Nå, gad vide hvad du leder efter?

Ege-bævresvamp (Exidia truncata). Det er fordi den åbenbart hedder bævresvamp i nøglen og bævretop i Danmarks svampe. Her hedder den "bævretop".

Det er noget skidt. Så kan man se fordelen ved kun at bruge de latinske navne.

Kommentér

Aase Flensted
#8 postet d. 05-02-07 kl. 21:17. Emne: Flot sort bævretop?
Jeg går efter det latinske Exidia truncata, og den finder jeg ikke på F&N når jeg søger

Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 postet d. 05-02-07 kl. 21:32. Emne: Flot sort bævretop?
Ja, det er den helt store navneforvirring når det drejer sig om denne svamp. Truncata og glandulosa bruges i flæng. Nu har jeg været inde på Svampeforeningens registreringsside og set, at E. truncata er opført dér, men ikke brugt. Så det er åbenbart "glandulosa" der udelukkende bruges nu. Undskyld hvis jeg har forvirret dig, jeg er såmænd snart ligeså forvirret selv over sådanne navneskift.

Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator