Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Hvilken "mærkelig" større fugl over Auning kl 17:35? (Læst 2625 gange) Postet d. 13-06-12 kl. 20:00
Så den fra bil, mens jeg passerede. Kunne ikke tage foto. Den fløj lige hen over hovedgaden i "vestenden" af byen:

Den lignede i facon mest en Falk - men var noget større

- også end Vandrefalken.

Den havde falkens helt lige, vinkelrette hale - og meget spidse vinger - men i den rolige flugt, som jeg så den i, havde den ikke den typiske "boomerang-facon" på vingerne, som Vandrefalken har.

Vingerne var dermed ikke så "vinklet" som Vandrefalkens.

Men ellers var der meget Falk over den.

Den virkede meget slank og også ret spids i det, f.eks. måske næbbet.

Desuden var den som sagt endnu større - måske lidt på størrelse med en Rørhøg eller lign, men slet ikke dens facon og farve.

Den havde lysere krop(i hvert fald hale og måske bug) mens vingerne virkede mørkere, måske en anelse grumset. Der var noget svagt grumset olivengrøn over fuglen, måske især vingerne. Det med farven er jeg dog knap så sikker på.

Det var i hvert fald ikke en fugl, jeg nogen sinde har set før.

Kan nogen kaste lys over, hvilken fugl det kan have været?

med venlig hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Gerald Boisen

Svaraktivitet:

(266)
#1 Svar postet d. 13-06-12 kl. 20:20. Emne: Hvilken "mærkelig" større fugl over Auning kl 17:35?
Gætter på, at du har set en juvenil duehøg - brungrå overside - lys underside (hvid til gulbrun) med svage langsgående striber, lige hale.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#2 Kommentar postet d. 13-06-12 kl. 21:42. Emne: Hvilken "mærkelig" større fugl over Auning kl 17:35?
Kan ikke komme helt overens med det.

Virgerne syntes mere slanke end Duehøgens, men da det var en ret kort oplevelse, kan jeg jo ikke med stor sikkerhed sige, at det var det - eller at det slet ikke var ...

Jeg har heller aldrig set denne form for "flugt" - forholdsvis rolig.

På ingen måde som en musvåge, heller ikke rigtigt som en falk.

Den havde faktisk en egen fremdrifts-bevægelse, jeg i hvert fald ikke har set før. Men jeg har jo heller ikke set alt.

Hedehøgens facon matcher bedre - men så til gengæld ikke farverne ...

Fuglen virkede mere langstrakt - sådan lidt over i det "Skarv"-agtige. Sådan husker jeg den i hvert fald.

Når jeg bladrer i "Fugle i Felten", kan jeg dog heller ikke finde noget, der matcher rigtigt.

Så du har nok ret alligevel.

Tak for dit svar, Gerald

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 13-06-12 kl. 21:43. Emne: Hvilken "mærkelig" større fugl over Auning kl 17:35?
Jeg ladet det lige stå åbent lidt og ser, om der skulle komme et overraskende bud ...

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#4 Kommentar postet d. 14-06-12 kl. 01:07. Emne: Hvilken "mærkelig" større fugl over Auning kl 17:35?
"Den havde falkens helt lige, vinkelrette hale - og meget spidse vinger "

Og det harmonerer da slet ikke med duehøg

Jeg vil forslå en hvepsevåge, de kan blive store.op til 150 cm i vingefang.

Kan virke "grumset" i farverne, nogen eksemplarer er meget lyde på undersiden af kroppen, den flyver med karakteristiske langsomme vingeslag, virker "slank og langstrakt" og har forholdsvis lange vinger

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#5 Kommentar postet d. 14-06-12 kl. 05:35. Emne: Hvilken "mærkelig" større fugl over Auning kl 17:35?
Hej Eva

Har faktisk selv tænkt noget i den stil, primært pga noget med det spidse over dens næb - eller nogle mere sjældne falketyper - men "turde ikke foreslå det", fordi jeg ikke lige kunne få farverne i min bog til at matche ...

- Hele konturen på fuglen på billedet virker langt mere rigtig

Tak for svar

med venlig hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

julius funder

Svaraktivitet:

(154)
#6 Svar postet d. 14-06-12 kl. 11:25. Emne: Hvilken "mærkelig" større fugl over Auning kl 17:35?
Hvepsevåge, som Eva siger, da den afrundede hale passer godt. Det samme gør størrelsen, og det med næbbet. Hvepsevågen har et duelignende hoved, som kan virke spidst og underligt.

Derfor tror jeg du har set en Hvepsevåge.

Mvh Julius

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#7 Svar postet d. 14-06-12 kl. 12:42. Emne: Hvilken "mærkelig" større fugl over Auning kl 17:35?
Hej -

jeg vil mene, der er for mange usikkerhedsmomenter omkring beskrivelsen af observationen, til at man kan lave ID på den. Det vil være halsløs gerning.

Foreslår, at du skriver den på tabslisten.

vh/Peter

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(998)
#8 Svar postet d. 14-06-12 kl. 16:10. Emne: Hvilken "mærkelig" større fugl over Auning kl 17:35?
Hej - enig med Peter. Det er umuligt at komme med kvalificerede bud. Fx at "mere spidsvinget end en vandrefalk" skulle passe med hvepsevåge. Og vinkelret hale - betyder det at halen var samlet, og/eller at den var lige afskåret?

Den var spidsvinget, OK. Prøv så at beskrive hvor langt hoved og hale ragede ud i forhold til hindanden, og hvor brede de var ift vingerne. Når jeg læser din beskrivelse kunne det lige så vel være en skarv som en måge. Så proportionerne er vigtige. VH Jan.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2015)
#9 Svar postet d. 14-06-12 kl. 16:48. Emne: Hvilken "mærkelig" større fugl over Auning kl 17:35?
Der kunne være tale om Danmarks anden pragtfregatfugl, det første og hidtil eneste eksemplar er faktisk også fra midtjylland.For ca 30 år siden.

Det kunne være den den overlevende fra et muligt Dansk ynglepar.

OK, SPØG TIL SIDE. Ud fra beskrivelsen er det komplet umuligt at give seriøse forslag. Selv et dårligt foto er bedre end en halvbrugbar beskrivelse. F.Eks kan en ung måge i nogle vinkler ligne en spændende rovfugl.

Måske har du fotoapp. eller mob tlf i nærheden næste gang.

Hilsen Palle

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator