Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Flemming Quist
Rådgivning om valg af udstyr. (Læst 1232 gange) Postet d. 14-06-12 kl. 18:25
Jeg er på vej til at begive mig ud i udstyrsjunglen, og uden den rette GPS-retning er jeg bange for at fare vild.

Jeg ejer: Canon EOS400D kamerahus og Canon EF 100-400 L USM. Desuden har jeg 1.4 original teleextender. (Teleextenderren kan ikke samarbejde med zoom linses autofokus).

Jeg overvejer nu seriøst at skrifte til kamerahus EOS 7D og faststelelinse EF 500 mm f/4L IS II USM. Så vidt jeg forstår, kan den linse samarbejde med telekonverteren, uden at man mister autofokus. Er der nogen, som har erfarring med dette?

Da der jo er tale om en udskrivning af betydelig størrelse,er jeg også interesseret i at vide, om i har andre og bedre forslag f.eks. med hensyn til valg af kamarahus.

Jeg fotografere normalt håndholdt med et-bens stativ. Kan jeg forvente, at jeg kan holde 500 mm linsen rolig og undgå rystelser?

Jeg håber, at i kan hjælpe mig med disse spørgsmål.

Flemming.

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad
#1 Kommentar postet d. 14-06-12 kl. 19:09. Emne: Rådgivning om valg af udstyr.
Canons telekonvertere kan kun autofokusere ved objektiver med bl. 5,6 eller større blændeåbning. Det har ikke at gøre med, om objektivet har variabel (zoom) eller fast brændvidde.

Kameraet slår automatisk autofokuseringen fra, fordi Canon mener, det er for upræcist og langsomt ved lavere lysstyrke. (En undtagelse er dog en række hidtidige 1D- 1Ds-modelller, kan kan autofokusere med objektivkombinationer med bl. 8).

Objektiv med bl. 5,6 + 1,4x telekonverter = bl. 8 og ingen autofokus.

Objektiv med bl. 4 + 1,4x telekonverter = bl. 5,6 og autofokus.

Canon 7D + 500/4 + etbenet stativ = kan bruges med fine resultater (i godt lys).

Canon 7D + 500/4 + 1,4x konverter + etbenet stativ = kræver mere held og godt lys. Mindre lysstyrke, mindre skarphedszone (fokusskarphed), mindre præcis autofokus og mere forstørrede rystelser trækker alle i den forkerte retning.

Og lad være med at sælge 100-400''eren. Den er nærmest i handy lommeformat sammenlignet med 500/4.

Besvar | Kommentér

Mads Syndergaard
#2 Kommentar postet d. 14-06-12 kl. 20:01. Emne: Rådgivning om valg af udstyr.
Jeg har et EOS 7D som virker fortræffeligt med min Sigma 150-500mm f6.3 optik, og selv med (uoriginal) teleconverter (altså mindst f8) virker autofokus rimeligt - så hvis jeg skal komme med et bud, så vil du blive endog MEGET imponeret over 7D i kombination med 500mm f4 og teleconverter.

Noget andet er; har du vundet i lotto? I forhold til dit nuværende setup så snakker vi trods alt en mellemstor familiebil du skal have op af lommen for din lille Upgrade

Ville ønske jeg var i samme situation, meget misundelig

Hilsner,

Besvar | Kommentér

Anders Nielsen

Svaraktivitet:

(15)
#3 Svar postet d. 15-06-12 kl. 00:19. Emne: Rådgivning om valg af udstyr.
Den nye 500mm fra Canon er først lige kommet i handlen, så der nok ikke praktiske erfaringer at hente på den front. Jeg bruger selv den "gamle" 500mm og det er ganske enkelt et fantastisk objektiv. Jeg har aldrig brugt den med monopod og jeg foretrækker til hver en tid en god solid tripod, men det kan lade sig gøre at håndholde objektivet og da den nye udgave er blevet lettere bliver den opgave bestemt ikke vanskeligere. Derfor er jeg også sikker på at du kan få skarpe billeder fra en monopod, hvis din lukkertid er rimelig - i meget svagt lys er der ingen vej uden om en tripod. Hvis du er villig til at betale prisen er jeg helt sikker på at det ikke er et objektiv du går galt i byen med. Jeg går ud fra, at det skal bruges til fugle?

7D''eren kan jeg også sige rigtigt meget godt om, men antallet af fokuspunkter betragter jeg som en svaghed ved netop dette kamera - jeg har ofte været i situationer hvor jeg lige præcis ikke kunne få den komposition jeg ønskede, fordi fokuspunkterne ikke passede. I sidste uge havde jeg hænderne i et Nikon D300 med 51 fokuspunkter og det gør en verden til forskel at kunne lægge fokus så præcist (i hvert fald for mig).

Selv om det sjældent er anbefalelsesværdigt med systemskifte, synes jeg at du skal kigge på Nikons priser - hurtig hovedregning fra ac-foto.de viser at der er omkring 18.000 kr. at spare på 500mm''en hos Nikon. Det skal hertil siges at Nikons 500mm er tungere end Canons nye 500mm, så dette skal selvfølgelig også med i overvejelserne. Dette svarer ca. til at du kan få et Nikon D800 samt en 500mm til samme pris som Canons 500mm. Nikon D800''s autofokus skulle være fremragende - i hvert fald i følge min fotomakker der havde lejlighed til at afprøve den for et par uger siden - se linket HER

Jeg tror selv at jeg ville blive i Canon-lejren, hvis jeg stod med valget og havde budgettet til det, så det er bestemt ikke for at male græsset grønnere i "den anden lejr", men du efterspørger alternativer, og derfor mener jeg, at det bør indgå som en meget seriøs overvejelse - hvis vægten er vigtigere end pengene peger pilen på Canon, men på papiret (og jeg er overbevist om, at det også gælder i praksis) er Nikon D800 overlegen i forhold til Canon EOS 7D på alle punkter undtagen antal billeder i sekundet, og når du er oppe i den kategori af objektiver er der ikke noget at sætte en finger på uanset om det er Nikon eller Canon (ud over vægt og pris).

Mvh. Anders

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Flemming Quist
#4 Kommentar postet d. 15-06-12 kl. 11:06. Emne: Rådgivning om valg af udstyr.
Tusiende tak til jer alle sammen for jeres udførlige rådgivning, som jeg har lappet i mig med stor fornøjelse.

Jo, målet er fugle. Det glemte jeg at skrive.

# Mads – nej jeg har ikke vundet i lotto og min kone har såmænd heller ikke en livsforsikring, som der kan hives meget hjem på. Jeg skal til USA på sommeferie og varmer måske så småt op til et ”impuls” køb.

Iøvrigt er jeg af den opfattelse, at mange i min aldersklasse (først/midt i halvtredserne) realisere sig selv med motorcykel eller vintage bil. Til den sammenligning tror jeg, at fotoudstyr er billigere.

Tak for hjælpen til Jer alle. Jeg fortsætter min drømmende overvejelser.

De bedste hilsner fra et hedt Dakar.

Flemming.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator