Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frede Scheye
Hvilken Dasysyrphus ? (Læst 1041 gange) Postet d. 14-06-12 kl. 20:03
Denne er set i Rettestrup Grusgrav ved Næstved i dag, 14/06-2012. Sorte antenner, så vidt jeg kan se ingen (sort) midterstribe i ansigt, men ansigtet er ikke rigtig gult, tværstriberne når ikke helt ud til sidesøm og er bredest ved indbøjning mod ledmidte...

Der er ligesom lidt fra flere arter i billedet?

To billeder, først så meget ansigt som jeg kunne få...

Hvilken Dasysyrphus ? (Denne er set i Rettestrup Grusgrav ved Næstved i dag, 14/06-2012. Sorte antenner, så vidt jeg kan se)
Frede Scheye har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#1 Kommentar postet d. 14-06-12 kl. 20:04. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
---og så set fra siden.

Håber I kan hjælpe

Hvilken Dasysyrphus ? (---og så set fra siden.
Håber I kan hjælpe :-))
Frede Scheye har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 534)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(2602)
#2 Svar postet d. 14-06-12 kl. 23:20. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
Med de store gule støvpletter i panden passer den fint ind i Dasysyrphus pinastri. Du kan læse en velillustreret og grundig artikel om, hvordan man kender den ikke-danske art Dasysyrphus pinastri, Dasysyrphus pauxillus og den ikke-danske Dasysyrphus lenensis (som vi håber på), som er de eneste arter, der kan komme på tale, idet bagkroppens pletter ikke når sideranden, her - se linket HER.

Besvar | Kommentér

Vilia Dondes

Svaraktivitet:

(371)
#3 Svar postet d. 14-06-12 kl. 23:52. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
Ja undskyld jeg blander mig, men kunne det ikke være Gulplettet Agersvirreflue? Ansigtet, men egentlig også pletterne, passer bedre på den...

Vilia

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(2602)
#4 Svar postet d. 15-06-12 kl. 00:18. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
Et stærkt argument for Vilias idé er den ret kraftigt svungne længste ribbe i vingen. De alt for mørke ben kunne hænge sammen med de alt for små bagkropspletter og det kolde sommervejr?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Vilia Dondes
#5 Kommentar postet d. 15-06-12 kl. 00:29. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
Tak Erik

Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#6 Kommentar postet d. 15-06-12 kl. 07:25. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
Tak for jeres vurdering, Erik og Vilia

Jeg kiggede på beskrivelsen af Scaeva''en i aftes, men da den jo oftest er fundet vestpå, og de i beskrivelsen omtalte pletter på undersiden af bagkroppen, som jeg ikke kan få øje på, samt at den ikke er almindelig i DK, fik mig til at forkaste den mulighed.

Tror I, at den er sikker nok til OBS som Scaeva selenitica ?

Besvar | Kommentér

Vilia Dondes

Svaraktivitet:

(371)
#7 Svar postet d. 15-06-12 kl. 21:18. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
Ja, jeg synes den er god nok. Bagkropspletternes ender sidder lige langt fra kanterne på bagkropsleddene, hos skov-svirrefluen sidder de lidt på skrå, ansigtet er ikke gult med en skinnende "næse", så er der jo den svungne åre, hos skov-svirrefluen er åren mere lige. Dejligt dyr.

Vilia

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#8 Kommentar postet d. 15-06-12 kl. 21:28. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
Super!

Tak for svar og grundig forklaring, Vilia

Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen

Svaraktivitet:

(3301)
#9 Svar postet d. 16-06-12 kl. 22:08. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
Hej Frede, Erik og Vilia

Når man ser en "selenica", der ser lidt anderledes ud, er det en god ide at undersøge, om det måske kunne være en Lapposyrphus lapponicus. Den har ikke Scaeva-arternes tætte behåring på øjnene, og benenes farve er gennemgående mørkere. Issen er sort som hos selenica, men lapponicus-hunnen har fra den sorte isse en mørk midterstibe ned mod følehornene, hvor den breder sig ud på lunula over følehornene. Det mener jeg ikke, at selenica har. Og hvad der er vigtigt: L. lapponicus har også samme svungne vingeåre som S. selenitica.

Jeg vil slet ikke påstå, at Frede`s flue er en L. lapponicus, men den kunne måske være det.

Venlig hilsen

Bent

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator