Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Hvilken poresvamp? (Læst 800 gange) Postet d. 08-02-07 kl. 20:38
Denne voksede to steder ved basis/ud på jorden af mosbegroede løvtræsstubbe, ret stor 6-8x 15 cm, lidt lappet, en tyk pind var overbegroet af den og to steder skød der flade hatte ud fra "hovedsvampen". Porefladen hvid med runde, stedvis labyrintiske porer og den havde en meget behagelig, måske lidt frugtagtig lugt. Hist og her orange pletter i porelaget (efter skader?).

Et eller andet sted inde i hovedet har jeg et minde af at have fundet den før, men jeg kan ikke komme i tanker om navnet.

Kan nogen genkende den?

Hvilken poresvamp? (Denne voksede to steder ved basis/ud på jorden af mosbegroede løvtræsstubbe, ret stor 6-8x 15 cm, li)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Michael Filtenborg
#1 postet d. 08-02-07 kl. 20:39. Emne: Hvilken poresvamp?
Hvis ikke hattene tilhørte svampen, ligner det Blod-skorpeporesvamp.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 08-02-07 kl. 20:40. Emne: Hvilken poresvamp?
Og så oversiden.

Hvilken poresvamp? (Og så oversiden.)
Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 08-02-07 kl. 20:41. Emne: Hvilken poresvamp?
Nærbillede af porefladen.

Hvilken poresvamp? (Nærbillede af porefladen.)
Kommentér

Michael Filtenborg
#4 postet d. 08-02-07 kl. 20:42. Emne: Hvilken poresvamp?
som sagt ligner der Blod-skorpeporesvamp

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 postet d. 08-02-07 kl. 20:46. Emne: Hvilken poresvamp?
Nej Michael, den rødmer ikke ved såring, jeg har lige prøvet, og den ligner i det hele taget ikke Blodskorpeporesvamp, som har en voksagtig konsistens, den har jeg fundet flere gange i efteråret og kender godt.

Kommentér

Michael Filtenborg
#6 postet d. 08-02-07 kl. 20:49. Emne: Hvilken poresvamp?
Nå så bedrager dine billeder sandeligt!

Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 08-02-07 kl. 21:14. Emne: Hvilken poresvamp?
Michael, jeg skrev skader med ?, jeg ved det ikke, men den opfører sig ikke som Blodskorpeporesvampen, som desuden er helt resupinat, hvorimod denne her har hatte (se billedet af hatoverfladen).

Vi tænker videre, gør vi...

Kommentér

Jens H. Petersen
#8 postet d. 08-02-07 kl. 23:05. Emne: Hvilken poresvamp?
Det er nok krybende kødporesvamp (Tyromyces wynnei) der gror på stubbe, og ud over jord og diverse planterester - se linket HER . Hist og her sent på året, især på meget "muldede" løvskovs-lokaliteter. Den er vist rødlistet.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 postet d. 09-02-07 kl. 08:51. Emne: Hvilken poresvamp?
Tak for svaret Jens, der er nok den, den sender jeg til Jan til mikr., han skal jo have noget at lave

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator