Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Maibritt M. Hembo
Hvad er det her for en svamp? (Læst 1535 gange) Postet d. 21-06-12 kl. 14:14
Er der nogen der kan fortælle mig det...

Jeg tog mine hunde i at hapse nogen i går og så gik jeg lidt i panik. Jeg har ledt overalt, men synes det er svært at kende forskel på de forskellige.

Jeg vil gerne vide hvad det er for én og om den er giftig.

Vi har en masse på græsplænen, både lidt mindre og lidt større. De lugter af champignon...

Hvad er det her for en svamp? (Er der nogen der kan fortælle mig det...
Jeg tog mine hunde i at hapse nogen i går og så gik jeg li)
Maibritt M. Hembo har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1181 x 787)
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#1 Svar postet d. 21-06-12 kl. 17:48. Emne: Hvad er det her for en svamp?
Hej Maibritt,- det er en Høslætsvamp som er ret almindelig i græsplæner. Her er en udmærket tråd, som sikkert besvarer dit spørgsmål

- se linket HER

Vh Jette.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Maibritt M. Hembo
#2 Kommentar postet d. 21-06-12 kl. 19:33. Emne: Hvad er det her for en svamp?
Tak for svar. Nu har jeg læst den anden tråd. Puha, det er forfærdeligt. Lad os håbe, at der ikke sker mere. Hundene har det fint i dag og i går aftes, så vi krydser fingre.

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#3 Kommentar postet d. 22-06-12 kl. 13:55. Emne: Hvad er det her for en svamp?
I anledning af linket til historien om hunden, der døde, efter, at have spist svampe (nej, der er ikke for mange kommaer her), så fik sagen den tragikokomiske udgang, at chefen for naturafdelingen i Rødovre Kommune fik ordre fra højeste sted om at udrydde alle svampe i parker og græsrabatter i Rødovre Kommune. Det lykkedes hende dog, fortalte hun mig, at overbevise politikerne om uladsiggørligheden i dette forehavende.

Så lad mig blot gentage den gode regel: man bør ikke lade sin hund rende rundt og spise svampe, som den ikke er helt sikker på bestemmelsen af.

Besvar | Kommentér

Maibritt M. Hembo
#4 Kommentar postet d. 22-06-12 kl. 15:08. Emne: Hvad er det her for en svamp?
Hmm, nu er det så sådan at man ikke "lader" sin hund spise svampe, det er faktisk noget den gør helt af sig selv : )

Jeg bestiller ikke andet end at fjerne alle de svampe jeg ser, men jeg bliver jo aldrig færdig. Hundene er ikke uden opsyn i haven, så de har ikke spist en masse, jeg var bare meget bekymret for hvor giftige de her svampe er...

Så er det dejligt med så mange kloge mennesker herinde.

Tak for hjælpen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator