Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bjørli Lehrmann
Mærkelig svampedannelse (Læst 752 gange) Postet d. 10-02-07 kl. 09:15
Er der nogen, der har en idé om, hvad det her kan være for noget?

Det blev fundet i en lille hulning i bunden af bøgeskoven i december - ikke i frostvejr.

Jeg ville have undersøgt det nærmere senere, men fik det ikke gjort, og nu kan jeg slet ikke finde ud af, hvad det kan være.

Hilsen Bjørli

Mærkelig svampedannelse (Er der nogen, der har en idé om, hvad det her kan være for noget?
Det blev fundet i en lille hulnin)
Foto: Bjørli Lehrmann
Kommentér

Jens Maarbjerg
#1 postet d. 10-02-07 kl. 10:29. Emne: Mærkelig svampedannelse
Når du skriver, at det ikke var frostvejr, er det vel fordi vi ikke skal foreslå, at det er "nisseskæg".

Fænomenet beskrives forøvrigt i sidste nummer af Gejrfuglen.

Nej, det ligner snarere den myx, der hedder Ceratiomyxa fruticulosa.

Den danner sporer på tynde stilke uden på frugtlegemet. Det er der ingen andre,der gør. Derfor hører den til sin egen orden: Ceratiomyxales, sin egen familie og sin egen slægt. I Danmark er der kun en art i slægten. Den kan optræde som din på billedet, men kan også have noget, der ligner porer - Goetzshe kalder det i sin nøgle for bikageagtigt sammensmeltede.

Den er almindelig. Ses allerede om sommeren, ofte på mos på stubbe.

Kommentér

Kirsten Damgaard
#2 postet d. 10-02-07 kl. 13:37. Emne: Mærkelig svampedannelse
Hej Bjørli.

- se linket HER

mvh.Kirsten

Kommentér

Bjørli Lehrmann
#3 postet d. 11-02-07 kl. 08:46. Emne: Mærkelig svampedannelse
Jeg kender godt Ceratiomyxa fruticulosa. På min egen side har jeg billeder af begge former. - se linket HER

Jeg har været ret optaget af disse kræ på det sidste

Men jeg er ret sikker på, at denne vækst ikke er den samme. Trådene er meget spinklere og stråler ud i rosetter. Prøv at se dette udsnit.

Hilsen Bjørli

Mærkelig svampedannelse (Jeg kender godt Ceratiomyxa fruticulosa. På min egen side har jeg billeder af begge former. http://w)
Foto: Bjørli Lehrmann
Kommentér

Jens Maarbjerg
#4 postet d. 11-02-07 kl. 09:42. Emne: Mærkelig svampedannelse
Ok. Jeg melder pas.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator