Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent-Ole Ludvigsen
Bruskhat? (Læst 416 gange) Postet d. 25-06-12 kl. 23:15
Så disse 3 meget små svampe i dag mandag d. 25. juni 2012 i Hansted Skov. Hatdiameter ca. 1 cm. Er det Hjul-Bruskhat?

Venligst, BL

Bruskhat? (Så disse 3 meget små svampe i dag mandag d. 25. juni 2012 i Hansted Skov. Hatdiameter ca. 1 cm. Er d)
Bent-Ole Ludvigsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (850 x 638)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#1 Svar postet d. 26-06-12 kl. 01:28. Emne: Bruskhat?
Vi skal lige se den nedefra, og hvad den sidder på.

Men hvorfor kigge hele Danmarks svampe igennem? Hvis den har lameller, kan du skippe f.eks. rørhattene.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bent-Ole Ludvigsen
#2 Kommentar postet d. 26-06-12 kl. 01:51. Emne: Bruskhat?
Takker for kommentaren (svaret).

Jeg havde ikke undersøgt svampene nærmere, men regnede med at det var lamelsvampe. I Den Store Svampebog var jeg naturligvis ikke igennem alle næsten 1000 sider. Jeg ledte efter små svampe, der lignede, og stoppede i første omgang ved Plæne-Hjulhat. Men det kunne bl.a. ikke passe med fundstedet. Kiggede så lidt videre og fandt Hjul-Bruskhat, som jeg mente, det kunne være.

Det er først indenfor de seneste 8 måneder jeg er blevet begavet med bedre litteratur om fx planter og svampe. Og jeg kan godt lide at kigge og læse i bøgerne. Og måske blive lidt klogere.

Venlig hilsen, BL

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#3 Svar postet d. 26-06-12 kl. 01:58. Emne: Bruskhat?
Det er mistænkeligt, at der er store blade på billedet, da der netop findes lignende arter på sådanne, mens Hjul-Bruskhat vokser på træ. Men det er efter al sandsynlighed den, som er meget talrig netop nu.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bent-Ole Ludvigsen
#4 Kommentar postet d. 26-06-12 kl. 18:20. Emne: Bruskhat?
Så har hund og jeg været afsted igen i Hansted Skov. Har så taget nogle billeder af bruskhattene efter at have fjernet div. blade.

Svampene groede på en lille træpind. Sender et billede.

Med venlig hilsen, BL

Bruskhat? (Så har hund og jeg været afsted igen i Hansted Skov. Har så taget nogle billeder af bruskhattene eft)
Bent-Ole Ludvigsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (794 x 683)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator