Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sylvia Rennison
En svamp mere. (Læst 1094 gange) Postet d. 11-02-07 kl. 18:39
Også på savflade af kævler.

Jeg tror det er gamle eksemplarer.

Hatten rager 2 cm. ud. Flotte røde)orangegule farver, tør, ingen lugt, sej, og så har den lameller.

Hilsen

Sylvia

En svamp mere. (Også på savflade af kævler.
Jeg tror det er gamle eksemplarer.
Hatten rager 2 cm. ud. Flotte røde))
Foto: Sylvia Rennison
Kommentér

Mathias Andreasen
#1 postet d. 11-02-07 kl. 19:31. Emne: En svamp mere.
Hej Sylvia

Ja det er jo en korkhat (gloeophyllum) De langstrakte porer som du omtaler som lameller er ret så karrakteristiske.

Når den er på fyr er det nok fyrre-korkhat (gloeophyllum sepiarium), selvom jeg nu syntes billedet mest ligner mest duftende korkhat (gloeophyllum odoratum), men du siger jo at der ingen duft var, og her er porerne slet ikke så langstrakte.

Det kunne selvfølgelig også være gran-korkhat (G abietinum... her må vi se porerne. De er tykkere hos G. abietinum end hos G. sepiarium.

Hov! jeg tager for givet at den er på nåletræ. Er den det?

Jeg hælder faktisk mest mod gran-korkhat, jo mere og mere jeg får skrevet her

Vh

Mathias

Kommentér

Sylvia Rennison
#2 postet d. 11-02-07 kl. 21:20. Emne: En svamp mere.
Hej Mathias!

Jeg har et billede af lamellerne.

Faktisk ved jeg ikke om det er Grantræ, jeg tror det er en blandet stak. Jeg kunne ikke lugte noget, men jeg ved jo ikke om de kan miste lugt ved vejrskifte fra det meget våde vejr--til frost.

Sylvia

En svamp mere. (Hej Mathias!
Jeg har et billede af lamellerne.
Faktisk ved jeg ikke om det er Grantræ, jeg tror de)
Foto: Sylvia Rennison
Kommentér

Sylvia Rennison
#3 postet d. 11-02-07 kl. 21:52. Emne: En svamp mere.
Hej igen.

Jeg har læst lidt på lektien, jeg tror selv på gran-korkhat, men jeg skal selvfølgelig helst være sikker.

Sylvia

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 11-02-07 kl. 21:53. Emne: En svamp mere.
Både G. abietinum og G. sepiarium synes jeg har betydeligt tyndere hatkanter og tættere porer. Det kan næppe være andet end G. odoratum (1-2 porer/mm) og den tykke, lysere kant. Hvis du ikke har lugtet til den så ved vi jo ikke noget om den lugter, vel?

Kommentér

Mathias Andreasen
#5 postet d. 11-02-07 kl. 22:16. Emne: En svamp mere.
Hejsa!

Men de G. odoratum jeg har fundet og set billeder af, syntes ikke have så aflange porer som disse... men jeg er slet ikke ekspert. Odoratum har aflange porer ja, syntes bare de her er meget aflange

Duften er jo self. vigtig ja. Men Sylvia siger da at hun har lugtet til den.

En tur til ud og lugte til den igen, er jo altid en god ide.

Men ja kanten og resten af svampen ligner G. odoratum, og jeg sidder også og får overbevist mig selv mere og mere om at det er den.

Mvh

Mathias

Kommentér

Sylvia Rennison
#6 postet d. 11-02-07 kl. 22:29. Emne: En svamp mere.
Hej igen

Jeg er blevet kaldt til Sjælland for at passe et sygt barnebarn, mens mor og far er på arbejde, så det ligger lidt tungt med at komme i skoven de første dage, men måske er den der stadig når jeg kommer hjem igen, og nu får vi jo tø igen.

Jeg takker for hjælpen. og vender tilbage hvis jeg finder nyt.

Hilsen

Sylvia

Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 12-02-07 kl. 08:52. Emne: En svamp mere.
Det er nok mere størrelsen af porer man skal tænke på. Jeg har set Egelabyrintsvamp, hvor porerne strakte sig langt ned på stubben, medens der under hattene mere lignede lameller. Der er da mange variationer over samme tema når det gælder svampe synes jeg, det er det det gør det så forbistret vanskeligt mange gange. Uden mikroskopi!

Det kunne jo være, at det er andre, der vil komme med en mening?

Kommentér

Michael Filtenborg
#8 postet d. 12-02-07 kl. 12:19. Emne: En svamp mere.
Hehe nu må du endelig ikke samligne Gloeophyllum og Daedalea Margaretha selvom det er fristende , nå men når jeg ser på porenes udformning siger det umiddelbart Gran, også andet tyder på det. Se under "Hat-resupinate poresvampe" under dette link:

- se linket HER

Her kan i se de forskellige korkhete og nej jeg tror heller ikek det er duftende. De har normalt ikke den type pore som svampen her fra tråden.

Kommentér

Michael Filtenborg
#9 postet d. 12-02-07 kl. 12:21. Emne: En svamp mere.
korkhete og nej jeg tror heller ikek det er duftende _ korkhatte og nej jeg tror heller ikke det er duftende.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator