Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hanne Lehmann
Hjælp til ID (4) (Læst 877 gange) Postet d. 12-02-07 kl. 17:50
Kan nogen hjælpe mig med hvilken svamp dette er? Taget i Vestskoven december sidste år. Jeg takker for tålmodigheden

Hilsen,

Hanne

Hjælp til ID (4) (Kan nogen hjælpe mig med hvilken svamp dette er? Taget i Vestskoven december sidste år. Jeg takker f)
Foto: Hanne Lehmann
Kommentér

Michael Filtenborg
#1 postet d. 12-02-07 kl. 17:55. Emne: Hjælp til ID (4)
Ummidelbart ligner det noget Svovlhat af en art.

Kommentér

Erik Rald
#2 postet d. 12-02-07 kl. 17:58. Emne: Hjælp til ID (4)
Det er en af de tre almindelige svovlhat-arter, sikkert Knippe-Svovlhat.

Svampe skal fotograferes fra neden også for at man kan bestemme dem.

Kommentér

Hanne Lehmann
#3 postet d. 12-02-07 kl. 18:07. Emne: Hjælp til ID (4)
Tak for hjælpen. Jeg kan godt se nu at det sikkert er en knippe svovlhat.

Jeg kunne ikke komme ned så jeg kunne tage bileder fra neden. Ej heller er jeg typen der vælter en svamp for at se hvordan den ser ud for nede. Dette er dog ofte nogte jeg fortryder, da jeg så kan have svært ved at artsbestemme den, efterfølgende.

Igen - tusind tak for hjælpen.

Hilsen,

Hanne

Kommentér

Erik Rald
#4 postet d. 13-02-07 kl. 00:16. Emne: Hjælp til ID (4)
Ja, der var én, der kommenterede et af mine svampebilleder med, at det var da et meget pænt billede, det var bare synd, at en af svampene var væltet. Og jeg, som havde gjort mig så meget umage med at vise undersiden, så man kunne se karaktererne.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 postet d. 13-02-07 kl. 08:18. Emne: Hjælp til ID (4)
Hanne, du skal bare gøre som Erik beskriver, "vælte" een svamp eller grave den forsigtig op med din kniv, og så arrangere det hele, sådan at man både har helheden samt undersiden, så går man ikke helt galt i byen. Nogle gange skal man også ha et makrobillede af hatoverfladen, hvis der er nogle specielle forhold (fnug, skæl, hår etc).

Kommentér

Henning Christiansen
#6 postet d. 13-02-07 kl. 14:27. Emne: Hjælp til ID (4)
Et spejl i passende størrelse kan være et udmærket hjælpemiddel når svampe ønskes fotograferet nedefra uden at forstyrre/vælte/ødelægge svampen. Det har den fordel at nogle hatte bliver fint gennemlyst ovenfra. Bruger det til tider selv når jeg ellers husker at medbringe spejl

Hilsen Henning

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator