Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Rødmende læderporesvamp (Daedaleopsis confragosa) ? (Læst 1395 gange) Postet d. 13-02-07 kl. 18:56
Er dette et ældre eksemplar af Rødmende læderporesvamp ? Vokser på pil. Billedet taget d.d.

Rødmende læderporesvamp (Daedaleopsis confragosa) ? (Er dette et ældre eksemplar af Rødmende læderporesvamp ? Vokser på pil. Billedet taget d.d.	)
Foto: Jørn Winther Jørgensen
Kommentér

Michael Filtenborg
#1 postet d. 13-02-07 kl. 18:58. Emne: Rødmende læderporesvamp (Daedaleopsis confragosa) ?
Har du billede nede fra?

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#2 postet d. 13-02-07 kl. 19:08. Emne: Rødmende læderporesvamp (Daedaleopsis confragosa) ?
Kommer her, men det er elendigt, der var svært at få taget p.g.a. sump.

Rødmende læderporesvamp (Daedaleopsis confragosa) ? (Kommer her, men det er elendigt, der var svært at få taget p.g.a. sump.)
Foto: Jørn Winther Jørgensen
Kommentér

Michael Filtenborg
#3 postet d. 13-02-07 kl. 19:25. Emne: Rødmende læderporesvamp (Daedaleopsis confragosa) ?
Nej umiddelbart ligner det en yngre Rødlig okkerporesvamp (Hapalopilus nidulans) med de pore.

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 postet d. 13-02-07 kl. 19:29. Emne: Rødmende læderporesvamp (Daedaleopsis confragosa) ?
Takker for hurtigt svar Michael.

Mvh

Jørn

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#5 postet d. 13-02-07 kl. 19:31. Emne: Rødmende læderporesvamp (Daedaleopsis confragosa) ?
Takker for hurtigt svar Michael.

Mvh

Jørn

Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 postet d. 13-02-07 kl. 20:10. Emne: Rødmende læderporesvamp (Daedaleopsis confragosa) ?
Nej, det er jeg ikke enig i. Jeg skal lige blade lidt i mine billeder, men Hapalopilus har jeg lige plukket ret mange af, og dete ligner definitivt ikke det. Kommer tilbage.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 13-02-07 kl. 20:45. Emne: Rødmende læderporesvamp (Daedaleopsis confragosa) ?
Jeg kunne godt tænke mig, at det er en Cinnober-læderporesvamp (Pychnoporus cinnabarinus) med denne poreflade, hvad siger nørderne til det?

Kommentér

Mathias Andreasen
#8 postet d. 13-02-07 kl. 22:03. Emne: Rødmende læderporesvamp (Daedaleopsis confragosa) ?
Hej

Ja... min første indskydelse var noget Ganoderma eller Fomes.

Tænkte først og fremmest på Kobberrød lakporesvamp (Ganoderma pfeifferi) grundet den rødlige opsprækkende hinde. Men med så få porer pr. mm. og den vært? og det øverste ældste lag ser jo meget grøn, gråligt ud.

Men hov! Hvad med Randbæltet hovporesvamp (Fomitopsis pinicola) Den kan være ret så foranderlig og kan have rødlig hatfarve , med en grågrønlig/grålig ældste del. Randen er hvidlig eller orangegul. Den kan vokse på diverse løvtræ. Poreflade blegul til læderbrun.

Det kunne være herligt med lidt dimmentioner på svampen. Hvor stor er hatten og gerne porerstørrelsen. Samt hårhed af svamen i helhed og hårheden af overfladen. Men det er jo ikke sikkert du har disse fakta. Mit gæt er nu Randbæltet hovporesvamp!

Mvh

Mathias

Kommentér

Mathias Andreasen
#9 postet d. 13-02-07 kl. 22:05. Emne: Rødmende læderporesvamp (Daedaleopsis confragosa) ?
Glemte lige 3-4 porer pr. mm

Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator