Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bjørli Lehrmann
Underlige porepuder (Læst 657 gange) Postet d. 14-02-07 kl. 20:16
Jeg fandt disse poresvampe i dag, og dem kan jeg simpelthen ikke bestemme.

De groede på løvtræ, og var hver 6-7 cm lange og 3-4 cm tykke. Konsistensen var sej, og de sad godt fast. Hvide helt igennem - og med små porer over det hele. Syrlig lugt. Skiftede ikke farve.

Hvad i alverden kan det være for nogle?

Hilsen Bjørli

Underlige porepuder (Jeg fandt disse poresvampe i dag, og dem kan jeg simpelthen ikke bestemme.
De groede på løvtræ, og )
Foto: Bjørli Lehrmann
Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 postet d. 14-02-07 kl. 21:08. Emne: Underlige porepuder
Det er vel en Kødporesvamp, Postia. Men så er der flere muligheder.

Ole

Kommentér

Bjørli Lehrmann
#2 postet d. 14-02-07 kl. 21:41. Emne: Underlige porepuder
Den er bare hård og særdeles sej. Næsten ikke til at skære igennem.

Jeg fik den dog skåret igennem, og kan se at porerne, som altså dækker hele overfladen, går hele vejen ind til, hvor svampen er hæftet til underlaget. Der er næsten intet sterilt væv.

Hilsen Bjørli

Kommentér

Jens H. Petersen
#3 postet d. 16-02-07 kl. 19:50. Emne: Underlige porepuder
Puklet læderporesvamp er et bud. Den kan lave mange underlige former og er stor, sej og almindelig på bøg.

Kommentér

Bjørli Lehrmann
#4 postet d. 16-02-07 kl. 21:24. Emne: Underlige porepuder
Det vil jeg kalde et rigtig godt bud!

Der var nemlig puklet læderporesvamp længere ude ad den samme bøgestamme. Og selv om man normalt ikke slipper godt fra at gå i rette med naturen, så vil jeg hævde, at denne svamps måde at anbringe porerne på er så åbenlyst kvajet, at man ikke rigtigt kan forestille sig, at der er tale om en normal svamp.

Altså en deform læderporesvamp. Det tror jeg på.

Hilsen Bjørli

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator