Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Billedredigeringsprogram til Mac (Læst 5711 gange) Postet d. 19-07-12 kl. 22:24
Er der nogen, der kan anbefale et godt billedredigerings/billedbehandlingsprogram, som med sikkerhed virker på en Mac computer (Mac OS X, version 10.5)?

Vh Elisabeth Siegel

Besvar | Kommentér

Gerald Boisen

Svaraktivitet:

(4)
#1 Svar postet d. 19-07-12 kl. 22:29. Emne: Billedredigeringsprogram til Mac
Jeg bruger Faststone - og er mægtig tilfreds.

Hvorfor skulle det ikke fungere på en "Mac"?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#2 Svar postet d. 19-07-12 kl. 23:22. Emne: Billedredigeringsprogram til Mac
FastStone Image Viewer (og de øvrige FastStone-programmer) fås ikke til Mac OS, kun til Windows.

Tre bedre bud på fuldgode billedprogrammer til Mac OS:

Apple Aperture - se linket HER

Adobe Photoshop Lightroom 4.1 - se linket HER

Adobe Photoshop Elements 10 - se linket HER

Adobe-programmerne kan afprøves gratis i 30 dage. Ved ikke med Apple Aperture (da jeg kører pc).

Desuden er der det gratis iLife 11 - se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#3 Kommentar postet d. 19-07-12 kl. 23:24. Emne: Billedredigeringsprogram til Mac
GIMP''en fås da til Mac, gør den ikke?

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#4 Kommentar postet d. 19-07-12 kl. 23:27. Emne: Billedredigeringsprogram til Mac
GIMP for Mac: - se linket HER

Tager lidt tid at blive fortrolig med, men ellers et fint værktøj med mange faciliteter.

Besvar | Kommentér

Gerald Boisen

Svaraktivitet:

(4)
#5 Svar postet d. 19-07-12 kl. 23:51. Emne: Billedredigeringsprogram til Mac
Kender ikke meget til MAC - og det kommer jeg vist heller aldrig til, med det jeg hører her....

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jes Elnif
#6 Kommentar postet d. 20-07-12 kl. 00:13. Emne: Billedredigeringsprogram til Mac
Hej Elisabeth

Du har vel Iphoto på din Mac ? Det er da et udmærket program, hvis du kombinerer det med billedfremviser. Aperture er lidt dyrt. Og ellers der Photoshop - programmerne, men de er meget dyre.

- og Gerald - Mac kender heller ikke noget til dig....

Hilsen Jes

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#7 Kommentar postet d. 20-07-12 kl. 02:05. Emne: Billedredigeringsprogram til Mac
Tusind tak til jer alle for jeres bidrag!

Svar til Gerald: fordi det er desværre ikke alt, som fungerer med Windows, som også uden videre fungerer på en Mac...

Til Jes: jo, jeg har iPhoto og bruger det også, men det er altså mildt sagt ikke optimalt til brug her på F&N, hvor der regelmæssigt skal reduceres til 250 eller 150 KB. Mine originalbilleder er tit udmærkede (omend ikke fantastiske), men efter at ha'' været ''på skrump'' ligner 90% af mine fotos det rene - nå ja, vi skal vel ikke bruge vulgærudtryk her på sitet, men I ved nok hvad jeg har i tankerne..

Og -ja, Adobe Photoshop siges at koste en krig. Så vil jeg hellere investere i et lækkert kamera (mit kamera står alligevel til at skulle udskiftes).

En gammel artikel her på F&N handler om gratisprogrammet IrfanView. Det lever vist i bedste velgående i nye opdaterede udgaver, men er ikke lavet i regulære Mac-versioner, og der synes at være nogen usikkerhed om, hvorvidt det nu også "svinger" helt så godt med Mac som med pc''er. Ingen synes rigtig at vide noget om det..

Mange hilsener

Elisabeth

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad
#8 Kommentar postet d. 20-07-12 kl. 02:11. Emne: Billedredigeringsprogram til Mac
Ja - Adobe Photoshop CS koster en krig (6-7000 kr. på engelsk/dansk). Photoshop CS er for langt de fleste ikke-professionelle brugere det rene overkill, både prismæssigt og teknisk.

Men de to nævnte er absolut til at betale:

Photoshop Lightroom (ca. 1000 kr.; 500 kr. for opgradering) og

Photoshop Elements (ca. 775 kr.).

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(5)
#9 Svar postet d. 20-07-12 kl. 07:08. Emne: Billedredigeringsprogram til Mac
IrfanView er helt gratis og kan alt det basale og er enkelt at bruge. - Det er mit foretrukne. Du googler dig let frem til et sted, hvor du kan downloade det.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator