Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Lindboe
Løvsanger? (Læst 1001 gange) Postet d. 22-07-12 kl. 19:29
Denne fotograferede jeg for 1½ time siden i Vestre Kirkegård.

Jeg vil mene at det er løvsanger. Jeg kan ikke se hvad det ellers kan være. Hvad synes i?

Peter

Løvsanger? (Denne fotograferede jeg for 1½ time siden i Vestre Kirkegård.

Jeg vil mene at det er løvsanger. J)
Peter Lindboe har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1310 x 882)
Besvar | Kommentér

Gerald Boisen

Svaraktivitet:

(266)
#1 Svar postet d. 22-07-12 kl. 19:57. Emne: Løvsanger?
Juvenil Rødhals.

Besvar | Kommentér

Peter Lindboe
#2 Kommentar postet d. 22-07-12 kl. 20:41. Emne: Løvsanger?
Tak for buddet.

Tja, jeg synes ikke at det ligner en juvenil rødhals. Jeg mener at juvenile rødhalse har ring om øjet, ingen øjenbrynsstribe og så har de en lys streg på basis af et næb med mørkere spids. Det kan være at farverne snyder lidt på dette billede, så det ser lidt orange ud på siden af brystet. Her er et andet billede, hvor jeg synes at den ser mere sanger-agtig ud:

Løvsanger? (Tak for buddet.

Tja, jeg synes ikke at det ligner en juvenil rødhals. Jeg mener at juvenile rødha)
Klik på billedet for original størrelse (1050 x 864)
Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(999)
#3 Svar postet d. 22-07-12 kl. 21:48. Emne: Løvsanger?
Hej - den ser sgu lidt spøjs ud. Det er ikke en juvenil rødhals, da denne (som mange andre arters juvenile) har lyse prikker i varierende udstrækning (ofte en lys række på store vingedækfjer). Jeg vil mene at fuglen er 2k+, men vil også umiddelbart mene, at der mangler grønne og gule indslag hvis det skulle være en phylloscopus. Fra min side skal der lige arbejdes på den, så med mindre andre kommer mig i forkøbet...so long (nu lyder Mutters gong-gong).

Besvar | Kommentér

Peter Lindboe
#4 Kommentar postet d. 22-07-12 kl. 22:00. Emne: Løvsanger?
Tak for svaret, Jan. Interessant at den er så svær.

Det hjælper måske ikke, men her er et 3. billede:

Løvsanger? (Tak for svaret, Jan. Interessant at den er så svær.

Det hjælper måske ikke, men her er et 3. bill)
Klik på billedet for original størrelse (1250 x 948)
Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(999)
#5 Svar postet d. 22-07-12 kl. 22:30. Emne: Løvsanger?
Tjahh, jeg er egentlig ikke rigtig sikker, men jeg synes nu, med hjælp fra det 3. billede, at det mest ligner en gransanger, hvor alt det gule er brændt ud. Den smalle øjenbrynstribe, de mørke ben, og det generelt korte indtryk (relativt korte vinger). VH Jan.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2017)
#6 Svar postet d. 23-07-12 kl. 08:12. Emne: Løvsanger?
Tilslutter mig Jan, fuglen er en pjusket gransanger, alle proportioner passer på denne art.

Hilsen palle

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Lindboe
#7 Kommentar postet d. 23-07-12 kl. 14:45. Emne: Løvsanger?
Mange tak for de gode svar. I har ret i at vingerne er ganske korte. Jeg synes at næbbet er ret lyst og benene virker for mig også lidt lyse for en gransanger, men jeg er ikke ekspert i hvor meget de kan variere.

Peter

Besvar | Kommentér

Gerald Boisen

Svaraktivitet:

(266)
#8 Svar postet d. 23-07-12 kl. 15:48. Emne: Løvsanger?
Hej Peter

Jeg føler mig ikke overbevist om Gransanger - og har derfor ikke kippet med flaget.

F. eks. er der noget helt galt med næb og øjenstribe.

Her 2 stk. klassiske Gransangere:

- se linket HER

- se linket HER

Bemærk at øjenstriben starter øverst ved næbroden og går i lige linie op over øjet i en vinkel på 15-25 grader i forhold til næbbet.

Hos din fugl starter striben et godt stykke over næbbet og går i bue rundt om øjet - stort set parallelt med næbbet.

Der er også noget med øjets form. Hos din fugl ses en noget lige overkant, der giver fuglen et lidt "alvorligt" og "bekymret" udtryk.

Det typisk Gransangerøje er svagt ovalt uden den "lige" overkant - hvilket giver et langt mere neutralt udtryk.

Herudover kan jeg pege på flere andre faktorer - som næblængde, -form og -farve og bentykkelse der i hvert fald ikke passer til adult Gransanger.

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(999)
#9 Svar postet d. 23-07-12 kl. 16:38. Emne: Løvsanger?
Hej Gerald. De fugle du linker til er ikke helt relevante, da de er i frisk fjerdragt, og denne her er i en slidt en af slagsen. Du skal finde voksne (ikke juvenile og 1k-fugle) 2k+fugle for at kunne sammenligne. VH Jan.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator