Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Vibe Skouenborg
hvad fugl? (Læst 1542 gange) Postet d. 24-07-12 kl. 14:04
Idag kl ca 9.30 ved Vejrumbro ved Viborg så jeg en rovfugl på størrelse med en musvåge ca, som svævede af sted og lavede (for mig) underlige ticks: den klappede vingerne svirrende sammen over ryggen og ligesom stall''ede, svævede videre og gjorde det så igen af og til. Brun uden synlige aftegn, måske slankere end musvåge. Jeg har aldrig set noget tilsvarende:OD. Jeg vil elske at få at vide hvad jeg har set.

Besvar | Kommentér

Ole Nielsen

Svaraktivitet:

(864)
#1 Svar postet d. 24-07-12 kl. 14:08. Emne: hvad fugl?
Hej Vibe.

Formentlig en Rørhøg.

- se linket HER

Mvh.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Claus Barnewitz

Svaraktivitet:

(1)
#2 Svar postet d. 24-07-12 kl. 14:11. Emne: hvad fugl?
Det lyder entydigt som en hvepsevåge i parringsflugt - omend hannerne er mere grå end brune.

Mvh

Claus

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerald Boisen

Svaraktivitet:

(266)
#3 Svar postet d. 24-07-12 kl. 14:43. Emne: hvad fugl?
Enig med Ole - Rørhøg.

Vejrumbro er også et oplagt Rørhøgested - med Nørreådalen lige ved.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#4 Svar postet d. 24-07-12 kl. 14:47. Emne: hvad fugl?
Jeg er mere tilbøjelig til at støtte Claus: På ynglepladsen ser man ikke meget til Hvepsevågen. Den lever en meget diskret tilværelse og ankommer også først efter løvspring, hvor træernes blade begrænser udsynet. Man kan dog være heldig at se den i kredsflugt over skoven og, specielt i de første uger efter ankomsten, måske endda den guirlandeagtige parringsflugt fuglen skyder opad i en stejl bue, står stille i luften, strækker vingerne næsten lodret i vejret og ryster dem 3-4 gange meget hurtigt, idet den klasker dem sammen over ryggen. Glider derefter videre i ny stigning. Fuglen taber ikke højde for hver markering, men stiger opad i en trappeformet bane.

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerald Boisen

Svaraktivitet:

(266)
#5 Svar postet d. 24-07-12 kl. 15:27. Emne: hvad fugl?
Hej Vibe

Her er et godt Youtube klip med Hvesevåge i "løbetid":

- se linket HER

Måske du kan genkende mønsteret?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerald Boisen

Svaraktivitet:

(266)
#6 Svar postet d. 24-07-12 kl. 15:34. Emne: hvad fugl?
Og her en Rørhøg "klassisk":

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Vibe Skouenborg
#7 Kommentar postet d. 24-07-12 kl. 19:02. Emne: hvad fugl?
Nu har jeg kikket link og video, det ligner slet ikke det jeg så. Fuglen var finere, knapt så meget vingefang i forhold til krop, Havde ikke ''finger-vinger'', meget mere ensfarvet(havde min LILLE kikkert med), og den styrtdykkede ikke og den slog bogstaveligt vingerne HELT sammen over ryggen??

Besvar | Kommentér

Leif Machon Madsen

Svaraktivitet:

(3)
#8 Svar postet d. 24-07-12 kl. 19:22. Emne: hvad fugl?
Hej.

"klappede vingerne helt sammen over ryggen". Er vi henne ved skovdue?.

Vh. Machon

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerald Boisen

Svaraktivitet:

(266)
#9 Svar postet d. 24-07-12 kl. 22:09. Emne: hvad fugl?
Hej Vibe

Hvor højt vil du vurdere at den fløj - lavt over jorden, i mellemhøjde (5-15 meter) eller højere?

Havde du indtryk af en rovfugl på jagt - og i så fald - havde du indryk af, at det var "jordbaseret" bytte den spejdede efter?

Du skriver at fuglen var "brun" - beigebrun, rødbrun eller mørkebrun?

Det kan også være en hjælp, om de beskriver området du så den i - mose/eng, dyrket mark, skov?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator