Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hjalte Kjærby
Hvilke dyr og planter kan holde en havedam ren? (Læst 3032 gange) Postet d. 07-08-12 kl. 19:38
Er der nogle dyr og planter der kan forbedre vandkvaliteten lidt? Helst hjemmehørende arter. Fx. nogle algeædende snegle? Det må bare IKKE være fisk.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(5)
#1 Svar postet d. 07-08-12 kl. 23:58. Emne: Hvilke dyr og planter kan holde en havedam ren?
Der findes en hel del planter, som skulle kunne forbedre vandkvaliteten ved at forbruge næringsstoffer (så de optræder som konkurrenter til algerne), levere ilt til vandet, og gøre det klart. En af de mest potente af disse skulle være vandpest (Elodea, Egeria canadensis), der vistnok vokser nede på bunden og altså ikke stikker op over vandoverfladen, medmindre din dam er MEGET lavvandet. Den breder sig dog voldsomt, og det er derfor nødvendigt at tynde regelmæssigt ud i den om sommeren, ligesom der hvert efterår skal fjernes ca. 9/10 af bestanden, for at dammen ikke skal gro til. Planten kom vist til Europa for flere hundrede år siden, indslæbt fra det nordamerikanske kontinent, og har ikke siden været til at slippe af med (heraf navnet vandpest) - så kan du selv bestemme, om den skal tælles som hjemmehørende eller ej!

Liden andemad (Lemna minor) skulle også virke algehæmmende, men iøvrigt gælder det samme for dén som for vandpest - jævnlig udtynding om sommeren; om efteråret reduceres til en tiendedel.

Jeg skal understrege, at jeg ikke taler af egen direkte erfaring, men har læst mig til ovenstående. Der findes også flere planter, der skulle kunne give den ønskede virkning, men mon ikke det rækker til en start.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(4)
#2 Svar postet d. 08-08-12 kl. 00:15. Emne: Hvilke dyr og planter kan holde en havedam ren?
Hej - andemad virker hjemme hos mig. Som nævnt er høst nødvendigt. VH Jan.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

john jørgensen
#3 Kommentar postet d. 08-08-12 kl. 08:19. Emne: Hvilke dyr og planter kan holde en havedam ren?
Jeg fik det tip at hente noget vand i en fin natursø, det har virket for mig. Jeg hentede bare en spandfuld.

Jeg har osse fået det tip at en halmballe i dammen i en uges tid kan opsuge en masse næringsstoffer.

Besvar | Kommentér

Hjalte Kjærby
#4 Kommentar postet d. 14-08-12 kl. 16:10. Emne: Hvilke dyr og planter kan holde en havedam ren?
Jeg har hentet noget vand i en ren sø nu, og vil også snart finde noget andemad.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator