Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eini Grønvold
De optimale vejrbetingelser for svampe? (Læst 822 gange) Postet d. 10-08-12 kl. 21:43
Hvilke vejrforhold er bedst i forhold til frugtlegemernes udvikling? Meget regn/lidt regn, meget sol/lidt sol, køligt vejr/varmt vejr?

Hvordan er den sommer, vi har i år eksempelvis for svampenes vækstvilkår? Jeg tænker især på spisesvampe som rørhatte og kantareller...

Lige nu og en uge frem er jeg i Nykøbing Sjælland og håber sådan, der bliver lejlighed til at samle lidt (har glædet mig i månedsvis).

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg

Svaraktivitet:

(45)
#1 Svar postet d. 11-08-12 kl. 12:47. Emne: De optimale vejrbetingelser for svampe?
Hej Eini.

Jeg fandt denne artikel fra 2010. Hvor de skriver at en fugtig/regnfuld august er optimalt for svampe: - se linket HER

Desuden hørte jeg i radion for en uges tid siden, at de tror på en god svampesæson i år, pågrund af den meget våde sommer, som vi har haft.

Så mon ikke, at det også ser lovende ud i år? ;)

- Louise.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(613)
#2 Svar postet d. 12-08-12 kl. 07:18. Emne: De optimale vejrbetingelser for svampe?
I alt fald på Sjælland, især Østsjælland, er der faldes forholdsvis lidt nedbør i denne sommer, medens Jylland og Fyn har fået en del mere. Det vil sikkert kunne ses på fungaen.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Eini Grønvold
#3 Kommentar postet d. 12-08-12 kl. 10:19. Emne: De optimale vejrbetingelser for svampe?
Mange tak for svar. Jeg håber på det bedste dette efterår. Lige nu er jeg i en klitplantage i nordvestsjælland, som ellers har et fint svampeudvaæg, men som lige nu tilsyneladende er ret fattigt. Men måske er sæsonen bare lidt senere i år. Tålmodighed

Besvar | Kommentér

Eini Grønvold
#4 Kommentar postet d. 12-08-12 kl. 11:04. Emne: De optimale vejrbetingelser for svampe?
Jeg kunne i forlængelse heraf godt tænke mig at vide, om det kan betale sig at køre et sted hen i nordvestsjælland og samle, eller om det er frugtesløst? Altså nu eller inden for den næste te. Er der overhovedet noget t finde? Hvis ja, hvilke områder?

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(613)
#5 Svar postet d. 13-08-12 kl. 09:52. Emne: De optimale vejrbetingelser for svampe?
Min fornemmelse er, at svampesæsonen ikke rigtigt er begyndt endnu. I hvert fald på Sjælland har der været for varmt og tørt.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator