Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mette Hansen
Ernæringsværdi af spisesvampe (Læst 2000 gange) Postet d. 13-08-12 kl. 12:52
Hej svampeentusiaster,

Jeg er vild med kantareller, og i tidernes morgen tog jeg nogle kurser i mykologi i Århus, men som biolog har jeg kun beskæftiget mig med dyr, og min viden er begrænset.

Imidlertid stejlede jeg, helt automatisk, da en af mine slægtninge ville regne sit svampeindtag med i de 600g frugt og grønt. Svampe er for det første nærmere beslægtet med mig end med en gulerod, men der ud over husker jeg også vores underviser i mykologi beskrive svampenes frugtlegemer som en gang polysaccarider blæst hydraulisk op via hyfenet, og med en tendens til at ophobe tungmetaller: Noget man skal nyde for smagens skyld, ikke for ernæringen.

Min slægtning insisterer derimod på, at svampe er fyldt med protein og kostfibre. Protein... tja, der er vel noget i sporerne(?) men kostfibre? De har jo ikke cellulose-cellevægge som planter har - hvad ville det i så fald være for fibre?

Er der ikke nogle svampefolk, der kan hjælpe vores lille familie-skænderi? Helst med en kildeangivelse?

Tusind tak!

Besvar | Kommentér

Mette Hansen
#1 Kommentar postet d. 13-08-12 kl. 13:38. Emne: Ernæringsværdi af spisesvampe
Hmm, ja. Jeg kunne ikke dy mig for at spørge Web of Science også, og her fandt jeg en undersøgelse af centraleuropæiske spisesvampes næringsværdi, og min bror var altså ikke helt galt i skoven: Både kantareller og Karl-Johan er gode proteinkilder, og kitin-væggene kan åbentbart fungere som kostfiber...

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen

Svaraktivitet:

(347)
#2 Svar postet d. 13-08-12 kl. 15:35. Emne: Ernæringsværdi af spisesvampe

Dejligt du kunne overbevises om brormand havde ret. Og så fandt du jo til med selv et svar.

Og så smager de jo også godt

Vh. Ebbe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#3 Kommentar postet d. 13-08-12 kl. 21:35. Emne: Ernæringsværdi af spisesvampe
Hej Mette.

Man behøver ikke at være en halvstuderet røver for at vide noget om ernæring.

Under krigen overlevede mange i Prøjsen med adgang til skovene ved at samle svampe og bær, som blev tørret og gemt til erstatning for kød.

I min barndom havde vi ikke altid kød til os alle. Så samlede vi nogle Parasolhatte i klitten og stegte dem på panden.

Det smagte som kalvekød og mættede dejligt sammen med hjemmeavlede kartofler. Før fryserens tid henkogte vi champignon fra fårefolden til vinterbrug.

Hilsen

Gamle faster.

Besvar | Kommentér

Mette Hansen
#4 Kommentar postet d. 14-08-12 kl. 08:53. Emne: Ernæringsværdi af spisesvampe
Hej Faster!

Tak for svaret. Du har helt sikkert ret i, at svampe har haft stor betydning for fattigfolk gennem tiden - jeg har vel nok vidst at folk spiste dem for at holde sulten fra døren, men når de oven i købet er proteinrige har de jo også holdt fejlernæringen fra døren!

Kæmpeparasolhat smager fantastisk, og jeg tilbereder den også som bedstemor gjorde, som en gigantisk rund bøf stegt i smør.

Men tiderne skifter, og hvor det før var et problem at få næring nok, er det nu mere-næring-end-vi-forbrænder, der er den overvejende bekymring. Svampe kunne jo godt have haft deres berettigelse som fattigmandskost alene på grund af stivelsen - en slags skovkartofler - og den slags er kulhydratsforskrækkede Atkins-tilhængere jo ikke vilde med. Det kom i al fald bag på denne her halvstuderede røver, at de også var en god proteinkilde...

Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#5 Kommentar postet d. 14-08-12 kl. 09:02. Emne: Ernæringsværdi af spisesvampe
Her tørrer vi tragtkanteraller og putter på glas, så har vi kanongode smagsgiver til sammenkogte retter.

De er meget sundere end maggiterninger og holder i årevis.

Hilsen

fra det vestjydske.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3154)
#6 Svar postet d. 14-08-12 kl. 09:13. Emne: Ernæringsværdi af spisesvampe
#4. Der er ikke stivelse i svampe. Stivelse er et produkt af fotosyntese, som svampe ikke foretager.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mette Hansen
#7 Kommentar postet d. 14-08-12 kl. 09:15. Emne: Ernæringsværdi af spisesvampe
#6: Undskyld. Polysaccarider.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3154)
#8 Svar postet d. 14-08-12 kl. 09:19. Emne: Ernæringsværdi af spisesvampe

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator