Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. august 2012

Ernæringsværdi af spisesvampe

Hej svampeentusiaster,

Jeg er vild med kantareller, og i tidernes morgen tog jeg nogle kurser i mykologi i Århus, men som biolog har jeg kun beskæftiget mig med dyr, og min viden er begrænset.

Imidlertid stejlede jeg, helt automatisk, da en af mine slægtninge ville regne sit svampeindtag med i de 600g frugt og grønt. Svampe er for det første nærmere beslægtet med mig end med en gulerod, men der ud over husker jeg også vores underviser i mykologi beskrive svampenes frugtlegemer som en gang polysaccarider blæst hydraulisk op via hyfenet, og med en tendens til at ophobe tungmetaller: Noget man skal nyde for smagens skyld, ikke for ernæringen.

Min slægtning insisterer derimod på, at svampe er fyldt med protein og kostfibre. Protein... tja, der er vel noget i sporerne(?) men kostfibre? De har jo ikke cellulose-cellevægge som planter har - hvad ville det i så fald være for fibre?

Er der ikke nogle svampefolk, der kan hjælpe vores lille familie-skænderi? Helst med en kildeangivelse? :-)

Tusind tak!

De senest indberettede arter i Naturbasen: