Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva S. Gude
Hvad er magnoliens blade angrebet af ? (fortsættelse) (Læst 543 gange) Postet d. 14-08-12 kl. 16:13
Jeg havde lavet en tråd d. 31.7. med ovenstående spørgsmål - og har lige lagt nye billeder ind på den; men da tråden ikke kommer frem så man kan se, at der er nye indlæg i den, såvidt jeg kan se, lægger jeg også de nye billeder her

Hvad er magnoliens blade angrebet af ? (fortsættelse) (Jeg havde lavet en tråd d. 31.7. med ovenstående spørgsmål - og har lige lagt nye billeder ind på de)
Foto: underside af blad
Besvar | Kommentér

Eva S. Gude
#1 Kommentar postet d. 14-08-12 kl. 16:16. Emne: Hvad er magnoliens blade angrebet af ? (fortsættelse)
endnu et billede

Hvad er magnoliens blade angrebet af ? (fortsættelse) (endnu et billede)
Foto: overside af blad
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(193)
#2 Svar postet d. 14-08-12 kl. 19:17. Emne: Hvad er magnoliens blade angrebet af ? (fortsættelse)
Den er angrebet af minérfluelarver, som gnaver miner i bladkødet. Epidermis lades uberørt, men visner på et tidspunkt. Jeg mener, at det er det du viser.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva S. Gude
#3 Kommentar postet d. 14-08-12 kl. 19:57. Emne: Hvad er magnoliens blade angrebet af ? (fortsættelse)
Mange tak! Jeg tror godt, at det kan være det. Jeg fjernede alle angrebne blade sidste år, og det må jeg så gøre igen i år, for at forebygge mht. næste år.

Er der andet, man kan gøre...ved det noget om det ?

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(193)
#4 Svar postet d. 15-08-12 kl. 08:58. Emne: Hvad er magnoliens blade angrebet af ? (fortsættelse)
Jeg kender ikke minérfluernes biologi i detaljer, men på dette stadie har larverne nok gennemgået deres udvikling til voksne fluer og forladt bladene. Så om det hjælper at fjerne dem ved jeg ikke. Der er rigtig mange planter, som angribes af disse væsener - måske har hver art eller slægt deres minérflue?

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva S. Gude
#5 Kommentar postet d. 15-08-12 kl. 09:12. Emne: Hvad er magnoliens blade angrebet af ? (fortsættelse)
Jeg kan ikke se nogen larver på bladene nu, så jeg må kigge efter til næste år, lidt tidligere på året.

Og nej, jeg kan ikke se at det hjalp at fjerne bladene sidste år...men der gjorde jeg det også på et sent tidspunkt, så jeg må prøve tidligere, næste år

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator