Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mette Hansen
Agerchampignon? (Læst 575 gange) Postet d. 18-08-12 kl. 18:04
Hej svampefolk!

Vi fandt denne uventede gæst i haven: Massevis! Jeg nøgler den ud som agerchampignon - der er ingen betydelig gulfarvning eller karbol-lugt - har jeg nøglet rigtigt?

Så griller vi nogen i aften...

Tak for svar, på forhånd!

Agerchampignon? (Hej svampefolk!

Vi fandt denne uventede gæst i haven: Massevis! Jeg nøgler den ud som agerchampig)
Mette Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 745)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#1 Svar postet d. 20-08-12 kl. 07:34. Emne: Agerchampignon?
Du kan roligt grille. Det er Spiselig Bredblad aka Rødbrun Bredblad (Stropharia rugosoannulata). Bemærk lamelfarven, ringen og randsløret.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Mette Hansen
#2 Kommentar postet d. 20-08-12 kl. 08:57. Emne: Agerchampignon?
Ha! Mange tak Erik. Ja, jeg er håbløs med en svampenøgle: Karakterer med valgmuligheder som "sporestøv purpurbrun til mellembrun" eller "sporestøv brunviolet til læderbrun" har altid virket komplet umulige at svare på i mine øjne... Ikke mindst når man så er for doven til at se på sporestøvet, men bare gætter ud fra lamelfarven.

Jeg skal se at grave min farve-svampebog frem og slå den op. Spiselig bredblad - det er en helt ny art for mig. (OK, det kan man sige om rigtigt mange svampe).

Jeg håber den flytter permanent ind i haven. Vi skifter i al fald ikke flis-leverandør efter dette her.

Besvar | Kommentér

Mette Hansen
#3 Kommentar postet d. 20-08-12 kl. 08:58. Emne: Agerchampignon?
(Tror forresten også, at jeg sagde nej til slør. Jeg kunne ikke se noget på det eksemplar jeg skar over, men nu du siger det er der da tydeligt slør på nogle af de andre...)

Besvar | Kommentér

Mette Hansen
#4 Kommentar postet d. 20-08-12 kl. 21:20. Emne: Agerchampignon?
Er prøvespist: Smager fint, ikke så spektakulær smag. Har det interesse at jeg lægger mine fotos ind som observationer i naturbasen?

Jeg kan se, at arten ikke er ret talrigt dokumenteret herinde, og det er vist ikke den almindeligste farvevariant (da den er gul i stedet for brun på oversiden af hatten).

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator