Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Guldsmede og vandnymfer -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Dissing
Meget grøn, gule øjne... - Giv mig ret! (Læst 1547 gange) Postet d. 18-08-12 kl. 19:43
Knudmose, Herning 18/8 2012

Jeg ved ikke hvad denne er for en, hvis ikke en Grøn Mosaikguldsmed, hun.

Men har lige brug for, at en eller anden bekræfter det - eller forklarer, hvorfor det ikke er sådan en.

Den er lige lettet efter æglægning, så har nogen lyst til at prøve at overbevise mig om, at det er en han, så bare klø på!

Meget grøn, gule øjne... - Giv mig ret! (Knudmose, Herning 18/8 2012

Jeg ved ikke hvad denne er for en, hvis ikke en Grøn Mosaikguldsmed, )
Henrik Dissing har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Mogens Holmen

Svaraktivitet:

(1780)
#1 Svar postet d. 18-08-12 kl. 19:54. Emne: Meget grøn, gule øjne... - Giv mig ret!
Absolut ingen tvivl! Fint fund . Hvad lagde den æg i? - de planter, der ses på fotoet (formentlig Svømmende vandaks)?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#2 Kommentar postet d. 18-08-12 kl. 20:02. Emne: Meget grøn, gule øjne... - Giv mig ret!
Tak, Mogens

Ja, den lagde sine æg i planterne på fotoet - men mig og så navne på planter...

Hvis du siger, det er Svømmende vandaks, så tror jeg på det!

Meget grøn, gule øjne... - Giv mig ret! (Tak, Mogens :-)

Ja, den lagde sine æg i planterne på fotoet - men mig og så navne på planter... :)
Besvar | Kommentér

Ivan Ole Petersen
#3 Kommentar postet d. 19-08-12 kl. 02:14. Emne: Meget grøn, gule øjne... - Giv mig ret!
Hmm.... Spændende !

Jeg troede at den grønne KUN lagde æg i krebseklo.

Så vidt jeg kan forstå på eksperterne, bliver æggene sat fast i huller i planten.

Har du hørt om afvigere som denne før Mogens ?

Hilsen

Ivan

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#4 Kommentar postet d. 19-08-12 kl. 08:49. Emne: Meget grøn, gule øjne... - Giv mig ret!
Sidste år var der en observation af en hun i æglægningsstilling på Bredbladet dunhammer i Vejlerne, og for nogle år siden iagttog Erland æglægning i såvidt jeg husker flydende mosser i Svanemose. Jeg mener også, jeg har hørt om, at den kan bruge andet end Krebseklo i den østlige del af sit udbredelsesområde i Rusland.

Jeg tror nu stadig, at Krebseklo er dens helt klare favoritplante i Europa. Måske bruger de nogen gange andet blot i mangel af at kunne finde Krebseklo. Det kunne være lidt interessant at vide, hvor vidt der kommer noget ud af æg lagt i forskellige andre planter.

Hunnen laver selv de små huller ind i planterne, som den stikker æggene ind i.

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#5 Kommentar postet d. 19-08-12 kl. 08:58. Emne: Meget grøn, gule øjne... - Giv mig ret!
Jeg havde også fået det indtryk, at den var afhængig af Krebseklo.

Jeg kan bidrage med et andet foto, af et andet individ (går jeg ud fra!) i en anden lille sø i Knudmosen.

Den hyggede sig sammen med en Brun Mosaikguldsmed ude midt i søen, på noget jeg ikke helt kunne se hvad var - enten et stykke træ, eller nogle ret store plantestængler.

Krebseklo er det i alt fald ikke!

Meget grøn, gule øjne... - Giv mig ret! (Jeg havde også fået det indtryk, at den var afhængig af Krebseklo.
Jeg kan bidrage med et andet fot)
Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#6 Kommentar postet d. 10-09-12 kl. 00:06. Emne: Meget grøn, gule øjne... - Giv mig ret!
Jeg kommer i tanker om, at sådan nogle blade og øvre stængler af Vandaks-planter da normalt visner og går mere eller mindre i opløsning om vinteren på vore breddegrader. Så det virker ikke rigtigt som et gennemtænkt sted at lægge æg. Hos Grøn mosaik klækkes æggene så vidt jeg ved først til næste maj.

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#7 Kommentar postet d. 10-09-12 kl. 00:37. Emne: Meget grøn, gule øjne... - Giv mig ret!
Måske er det ''bare'' nogle opportunister der holder til her i Herning? Hvis ikke der er, hvad man skal bruge, må man bruge hvad der er

Som ses på dette foto, har jeg også set nogle forsøge sig med andre planter.

Men det bliver da spændende næste år, om der klækker nogle! Inden da må jeg så have lært, hvad det er jeg skal kigge efter...

Kan det være nogle der er kommet til længere væk fra?

Meget grøn, gule øjne... - Giv mig ret! (Måske er det
Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#8 Kommentar postet d. 11-09-12 kl. 08:12. Emne: Meget grøn, gule øjne... - Giv mig ret!
Jeg må indrømme, at jeg mest tror på, at det er nogle, der stammer fra et andet sted, og som forsøger sig her i mangel af, at have kunnet finde noget "bedre".

Arten har oftest 2- (tildels dog 3-) årig livscyklus, hvor æggene overvintrer og klækker ca. i maj året efter. Man kan jo kigge efter larver eller afskudte larvehuder fremover.

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(75)
#9 Svar postet d. 11-09-12 kl. 09:36. Emne: Meget grøn, gule øjne... - Giv mig ret!
I denne artikel: - se linket HER om eftersøgning af dværgvandnymfe i Sibirien nævnes i hvert fald en iagttagelse af æglægning af grøn mosaik i gul åkande. Tilsyneladende sker det ikke helt sjældent, at den lægger æg i andet end krebseklo, men der synes ikke at komme stabile kolonier ud af det på lokaliteter uden krebseklo. Om det er æggene, der alle går til, eller det især er fordi larverne spises af fisk (det er i akvarieforsøg vist, at krebseklo yder beskyttelse mod prædation fra så vidt jeg husker aborre), skal jeg ikke gøre mig klog på.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator