Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Witved
Hvilken flad svamp ? (Læst 1319 gange) Postet d. 02-03-07 kl. 21:35
Fundet på dødt eksotisk nåletræ. Diameter ca. 10 cm. Største højde ca. 5-8 mm. Græd små tårer.

Allerød, Sjælland 02.03.07. /jw

Hvilken flad svamp ? (Fundet på dødt eksotisk nåletræ. Diameter ca. 10 cm. Største højde ca. 5-8 mm. Græd små tårer. 
All)
Foto: Jørgen Witved
Kommentér

Jørgen Witved
#1 postet d. 02-03-07 kl. 22:00. Emne: Hvilken flad svamp ?
Samme i en noget større forstørrelse. /jw.

Hvilken flad svamp ? (Samme i en noget større forstørrelse. /jw.)
Kommentér

Michael Filtenborg
#2 postet d. 03-03-07 kl. 16:44. Emne: Hvilken flad svamp ?
Tja har du nogen bæring på lugten?

Og er du helt sikekr på din bestemmelse på Nåletræ?

Kommentér

Jørgen Witved
#3 postet d. 03-03-07 kl. 18:20. Emne: Hvilken flad svamp ?
Hej Michael

Jeg synes ikke, at svampen havde nogen særlig duft. Og jeg er sten sikker på, at den sidder på et stormfældet nåletræ. Jeg har fulgt træet i mange år, fordi det adskiller sig markant fra andre normalt kendte nåletræer. /jw.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 03-03-07 kl. 19:01. Emne: Hvilken flad svamp ?
Jørgen, det skulle vel ikke være sådan, at du har taget et stykke til belæg, som kan mikroskoperes? Svampen ser så speciel ud og så er det din bemærkning om "eksotisk træ", har du gjort dig tanker om hvad slags det er?

Kommentér

Michael Filtenborg
#5 postet d. 03-03-07 kl. 19:08. Emne: Hvilken flad svamp ?
Tja det nærmeste jeg kan komme det udseende, Men der er flere ting der ikke passer med!!! er Safrangul fedtporesvamp, men somsagt så er der nogle mangler, for den er her i landet kun fundet på meget gamle og store ege, eneste lokalitet er på Lolland.

Skal lige nævne at et fand af denne svamp er vigtig ikke bare for DK men også for Europa for dne er truet over det hele og har så her i DK nærmest sin egen sjældenhedsklasse hehe, men normalt siger man jo bare Meget sjælden. Din ligner da uddsegensmæssigt noget, men jeg tør ikke kalde sige det er den med sikkerhed overhovedet!

Kommentér

Jørgen Witved
#6 postet d. 03-03-07 kl. 20:54. Emne: Hvilken flad svamp ?
Ok, jeg ved nøjagtigt hvor svampene befinder sig. Hvad foreslår i at jeg kan gøre, for at medvirke til opklaringen af mysteriet. Jeg har iøvrigt billeder af svampene i forskellige størrelser/stadier. Mvh/jw.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 03-03-07 kl. 22:11. Emne: Hvilken flad svamp ?
Jeg undrer om du kunne fjerne et stykke til mikroskopering, jeg er meget sikker på at Jens H Petersen gerne vil kigge på den.

Og så var det jo det dér med træ-arten?

Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 postet d. 03-03-07 kl. 22:20. Emne: Hvilken flad svamp ?
Vil du ikke lægge flere af dine billeder op, det kunne være fint at se dem også.

Kommentér

Jørgen Witved
#9 postet d. 03-03-07 kl. 22:33. Emne: Hvilken flad svamp ?
Denne er på størrelse med en 2-krone. Lige under midten sidder en "tåre" /jw

Hvilken flad svamp ? (Denne er på størrelse med en 2-krone. Lige under midten sidder en "tåre" /jw)
Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator