Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sigrid Lynæs Larsen
Hvilken smaragdgrøn vedboende svamp? (Læst 820 gange) Postet d. 22-08-12 kl. 20:54
Øster Uttrup skov ved Aalborg d. 22. august.

Jeg fandt en lille smuk svamp - irgrøn eller smaragdgrøn (har aldrig set en smaragd, så kan ikke garantere det) og et par mm i diameter. Jeg håber den kan ses af fotoet.

Træet er poppel eller pil, jeg kunne ikke helt vurdere det.

Jeg fandt også mange andre svampe, som jeg er nysgerrig efter at kende navnet på, men vil dog ikke belemre forummet med alt for mange spørgsmål. Nysgerrige kan kigge på - se linket HER

Jeg vil selvfølgelig inddatere alle fund, som kan bestemmes med sikkerhed. På forhånd tak.

Hvilken smaragdgrøn vedboende svamp? (Øster Uttrup skov ved Aalborg d. 22. august.
Jeg fandt en lille smuk svamp - irgrøn eller smaragdgr)
Foto: Sigrid Stenkilde Lynæs
Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen

Svaraktivitet:

(347)
#1 Svar postet d. 22-08-12 kl. 21:03. Emne: Hvilken smaragdgrøn vedboende svamp?
Hej Signe

Tror et godt bud må være Almindelig Grønskive, men et billede lidt tættere på ville kunne afgøre det.

Vig du bare dine andre svampe op i nye tråde, så skal der nok komme nogen prøve hjælpe

Gerne i hver sin tråd.

Og så må du da gerne selv kikke om du har en ide til hvad det kunne være

VH. Ebbe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Sigrid Lynæs Larsen
#2 Kommentar postet d. 22-08-12 kl. 21:14. Emne: Hvilken smaragdgrøn vedboende svamp?
Hej Ebbe

Tak for det hurtige svar.

Jeg ville gerne kigge selv - er der en nøgle til bestemmelse her på siden? Jeg har ikke selv noget værktøj til bestemmelse. Jeg er på udkig efter et godt et, men da jeg ikke er inde i termerne omkring svampe, så har jeg brug for noget, der ikke er teksttungt. Har snuset til mycokey, men kunne ikke tilgå den umiddelbart.

Det er primært vedboende svampe, jeg er interesseret i, og jeg er ikke stødt på en svampebog for begyndere, der hovedsageligt drejer sig om de vedboende. Måske er jeg nød til at investere i en moppedreng.

Måske har du et forslag?

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen

Svaraktivitet:

(347)
#3 Svar postet d. 22-08-12 kl. 22:12. Emne: Hvilken smaragdgrøn vedboende svamp?
Det var næste det værste du kunne spørge om

En nøgle er altid noget meget tungt noget, men der findes lidt, det meste er med mange fagudtryk og sværer at have med at gøre, mest i bogform.

Hvis det specielt er vedboende, og samtid hatdannende vil jeg forslå du kikke på denne hjemmeside - se linket HER

lavet af Henrik Mathiassen, en af danmarks bedste på poresvampe.

Der findes en simpel billedenøgle til svampeslægter her

- se linket HER

men den omhandler ikke poresvampe, der findes dog en del gode billeder af vedboende svampe i galleriet på samme side.

En god bog er "Danmarks Svampe" af Jan Vesterholdt, er netop udkommet i nyt oplag. Vel en af de bedste danske Svampebøger, med massr af gode billeder og beskrivelser af mange svampe.

VH. Ebbe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#4 Svar postet d. 23-08-12 kl. 11:33. Emne: Hvilken smaragdgrøn vedboende svamp?
Almindelig grønskive er korrekt.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#5 Kommentar postet d. 23-08-12 kl. 12:22. Emne: Hvilken smaragdgrøn vedboende svamp?
Fra link. Kun bud du kan arbejde videre med

Slank køllesvamp/kølle-stødsvamp. Rødlig okkerporesvamp. Almindelig rødært. Intet bud. Blød begporesvamp (skal være let at pille af). Tåresvamp sp. Klar/hvidlig bævretop. Foranderlig stilkporesvamp. Randbæltet hovporesvamp. Randbæltet hovporesvamp. Puklet/håret læderporesvamp (kig på porene). Honningsvamp sp.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Sigrid Lynæs Larsen
#6 Kommentar postet d. 28-08-12 kl. 20:04. Emne: Hvilken smaragdgrøn vedboende svamp?
Hej Thomas

Tak for dine bud! På opfordring fra Ebbe har jeg nu lånt Jan Vesterholts ''Danmarks Svampe'', og sammenlignet beskrivelserne med dine bud. De lyder meget rimelige. Nu, hvor jeg er opmærksom på karakteristiske træk jf. bogens beskrivelse (og nogle af dine fotos her på Fugleognatur), tror jeg lige, at jeg vil tage en hurtig aftentur op i skoven.

I skal begge have mange tak.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator