Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
Hvilke svampe fra Læsø ? (Læst 1227 gange) Postet d. 25-08-12 kl. 13:20
Set for nogle dage siden i Stoklund, hvor de voksede under birketræer. De røde er vel en art skørhat, men den brune har jeg ingen anelse om.

V.h.

Ole

Hvilke svampe fra Læsø ? (Set for nogle dage siden i Stoklund, hvor de voksede under birketræer. De røde er vel en art skørhat)
Foto: Ole Martin. Stoklund 21-08-2012
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 667)
Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen

Svaraktivitet:

(347)
#1 Svar postet d. 26-08-12 kl. 23:06. Emne: Hvilke svampe fra Læsø ?
Hej Ole

Kan se vi ikke rigtig byder ind på dine svampe

Den brune kunne være en slørhat, og så tør jeg ikke byde mere på den.

Hvis de røde er noget skørhat, og det er det jo nok (har du lysnet billedet meget), så skal der lige kikkes sporefarve, og der skal smages på lamellerne, skarp eller mild.

Er bange for at vi ikke, uden flere billeder og/eller oplysninger, kommer længere

Vh. Ebbe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#2 Kommentar postet d. 27-08-12 kl. 21:05. Emne: Hvilke svampe fra Læsø ?
Hej Ebbe.

Jeg bemærkede denne røde svamp, fordi den i farve mindede om rød fluesvamp. Så derfor er jeg også næsten sikker på at farven er korrekt. Men jeg vedhæfter et foto af et ældre eksemplar, der voksede tæt på, og som måske kan være til hjælp.

Hvis det er en skørhat, er der jo mindst 10 arter, som har denne klare røde farve, så vi kommer nok ikke videre, da jeg ikke har flere opklarende oplysninger.

Af usansaglige årsager kan jeg alligevel ikke vedhæfte ovennævnte foto i denne tråd. Problemet har vist jeg tidligere, hvis jeg ønsker at vise et supplende foto som led i en kommentar til en tråd, jeg har oprettet, selvom størrelsen på billedet er korrekt.

Så derfor opretter jeg det omtalte foto i en ny tråd.

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3153)
#3 Svar postet d. 27-08-12 kl. 21:09. Emne: Hvilke svampe fra Læsø ?
Den røde er en Skørhat, og den brune nok en Slørhat, men længere kommer vi næppe.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#4 Kommentar postet d. 27-08-12 kl. 21:16. Emne: Hvilke svampe fra Læsø ?
Tak til Ebbe og Ole.

Det er en svamp, som var meget talrig på stedet.

V.h.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator