Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2019

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Artsbestemmelse

Søren Nielsen
Bestemmelsesnøgle til køllesværmere (Læst 5341 gange) Postet d. 26-08-12 kl. 17:57
Bestemmelsesnøgle til køllesværmere (Anvendt kildemateriale:

Michael Chinery og Henrik Enghoff: Vesteuropas insekter 

DMU - Den da)
Foto: Seksplettet Køllesværmer Foto Søren F Nielsen
Klik på billedet for original størrelse (700 x 534)

Anvendt kildemateriale:

Michael Chinery og Henrik Enghoff: Vesteuropas insekter

DMU - Den danske Rødliste

Morten Top-Jensen & Michael Fibiger: Danmarks sommerfugle

Peter Friis Møller: Danmarks insekter

1. a) Ensfarvet .Gå til 2

1. b) Flerfarvet .Gå til 3

2. a) Ensfarvet metallisk grøn = Grøn Køllesværmer/Adscita statices

2. b) Ensfarvet brun = Kobberbrun Køllesværmer/Rhagades pruni

3. a) Sort med røde pletter .Gå til 4

3. b) Ikke sort med røde pletter .Gå til 7

4. a) Sort med 6 røde pletter = Seksplettet Køllesværmer/Zygaena filipendulae

4. b) Sort med 5 røde pletter .Gå til 5

5. a) Vingefang under 30 mm

Kropslængde ca. 10 mm (u. antenne) = Lille Køllesværmer/Zygaena viciae

5. b) Vingefang over 30 mm

Kropslængde ca. 15 mm (u. antenne) .Gå til 6

6. a) Den ene midterplet lille og cirkelrund.

Antennen lang.

Selve køllen lang, men tynd.

Sort kant på rød bagvinge smal. = Femplettet Køllesværmer/Zygaena lonicerae

6. b) Den ene midterplet aflang.

Pletterne - især i midten - tenderer til at flyde sammen.

Antennen kort.

Selve køllen kort, men kraftig.

Sort kant på rød bagvinge bred. = Engkøllesværmer/Zygaena trifolii

7. a) Fund er fra Høvblege på Møn = Timiankøllesværmer/Zygaena purpuralis

7. b) Fund er ikke fra Høvblege = Timian- el. Pimpinellekøllesværmer/Z. purpuralis el. Z. minos

Bemærk, at Timian- og Pimpinellekøllesværmer med sikkerhed kun kan bestemmes ved dissektion af genitalierne. Fynsk Køllesværmer er ikke medtaget, da den ikke er set i Danmark siden 1911.

Kommentér

Martin Bjerg
#1 Kommentar postet d. 26-08-12 kl. 18:28. Emne: Bestemmelsesnøgle til køllesværmere
Rigtig fin og brugbar.

En enkelt kommentar; minos-minos/purpuralis-adskillelsen. Tror ikke at du behøver lave adkillelsen mellem Vestsjælland og andre steder. Der kan lige så godt være purpuralis på nogle af de nordøstsjællandske lokaliteter som på de vestsjællandske. Ud over de få larvefund, som jo er sikre nok, tror jeg ingen, da der vel ikke er brugt meget tid på genital-undersøgelse af eksemplarer, kan være sikre på minos eller purpuralis de enkelte steder. Det er mere sådan en tradition, hvad de bliver meldt som.

Måske er længden af viciae en anelse lille.

Har forresten engang skrevet lidt løst om de to arter (purpuralis og minos) på lepidoptera.dk - se linket HER Der nævnes lidt tidligere lokaliteter for purpuralis, som måske kunne bruges til eftersøgning af lidt larver

Kommentér

Søren Nielsen
#2 Kommentar postet d. 27-08-12 kl. 12:18. Emne: Bestemmelsesnøgle til køllesværmere
Hej Martin

Tak for kommentarerne. Når jeg har lavet den geografiske adskillelse mellem minos og purpuralis, som jeg har, er det fordi minos – ifølge Morten Top-Jensen & Michael Fibiger: Danmarks sommerfugle – findes på Nordøstsjælland og Nordvestsjælland. Den er også fundet på Sydsjælland, Nordfyn og i Østjylland. Purpuralis derimod findes på Nordvestsjælland og Møn, men anses for uddød i Nordøstsjælland. Set på den baggrund giver det god mening at skelne imellem tre lokaliteter: Høvblege, Nordvestsjælland og det øvrige land. Men naturligvis er der intet, der hindrer, at purpuralis stadig findes i Nordøstsjælland. Pricipielt må man vel sige, at man aldrig – ikke engang på Høvblege – kan være sikker på, hvilken af de to arter, man har fundet.

Desværre ved jeg ikke med hvilken ekspertise, Top-Jensen og Fibiger udtaler sig om køllesværmere. Jeg har tidligere set, at brugere af Fugle og Natur har kritiseret deres bog for at være mangelfuld og fuld af fejl, men det er jeg ikke i stand til at vurdere.

Hvad længden af viciae angår, så er den baseret på Top-Jensen og Fibigers 1:1-planche bag i bogen, og her er den 10 mm. Vær dog opmærksom på, at de har fået byttet rundt på minos og viciae.

Jeg kendte i øvrigt godt dit udmærkede indlæg på lepidoptera.dk, og har tidligere læst det med stor interesse og også brugt det i andre sammenhænge.

Med venlig hilsen

Søren Faaborg Nielsen

Kommentér

Søren Jensen
#3 Kommentar postet d. 27-08-12 kl. 15:14. Emne: Bestemmelsesnøgle til køllesværmere
Jeg tænkte godt , at du havde gang i et eller andet ; men den havde jeg ikke set komme . Hun du set på Hundevængsgård ?

mvh Søren

Kommentér

Martin Bjerg
#4 Kommentar postet d. 27-08-12 kl. 15:23. Emne: Bestemmelsesnøgle til køllesværmere
Hej Søren.

Tak for positiv modtagelse af kommentarer.

Hvor F&T har oplysningen om purpuralis i Vestsjælland fra har jeg ingen anelse om; det er i hvert fald ikke noget, der har været publiceret noget om, så vidt jeg tidligere har set og kunnet opsnuse, da bogen kom ud. Topp er jo Bornholmsbaseret og Fibiger var jo i hvert fald ikke zygaene-mand, og jeg har checket i Bugbase, der er ingen fund udenfor Høvblege-området, så ...... tja måske er det ikke rigtigt, eller i hvert fald svært at finde ud af, hvor det kommer fra. Man kunne jo skrive til Topp. Men egentlig kan du redde den ved, at skrive "uden for Høvblege-området = minos/ purpuralis", da ingen jo kan kende forskel alligevel, med mindre det drejer sig om larvefund

Hvis du en dag skulle kede dig og kaste dig over genital-undersøgelser, har jeg engang, da jeg samlede, taget et par belægseksemplarer fra en del NEZ-lokaliteter, og de kan da godt blive ofret på bestemmelses-alteret.

Hilsener

Kommentér

Søren Jensen
#5 Kommentar postet d. 27-08-12 kl. 16:49. Emne: Bestemmelsesnøgle til køllesværmere
på min skærm står der har og ikke hun -

Kommentér

Søren Nielsen
#6 Kommentar postet d. 27-08-12 kl. 16:56. Emne: Bestemmelsesnøgle til køllesværmere
Det tænkte jeg nok Søren. Vender stærkt tilbage på Facebook - senest i morgen.

Mvh. Søren

Kommentér

Søren Jensen
#7 Kommentar postet d. 27-08-12 kl. 17:53. Emne: Bestemmelsesnøgle til køllesværmere
o kaj

Kommentér

Søren Nielsen
#8 Kommentar postet d. 28-08-12 kl. 11:09. Emne: Bestemmelsesnøgle til køllesværmere
Hej Martin

Tak for hjælpen. Det var dejligt, at du kunne afklare et par ting for mig. Jeg følger dit råd, således at jeg kun skelner mellem Høvblege og det øvrige Danmark.

Mvh. Søren

Kommentér

Martin Bjerg
#9 Kommentar postet d. 28-08-12 kl. 14:52. Emne: Bestemmelsesnøgle til køllesværmere
Har lige kigget lidt i kassen på størrelsen på krop minus følehorn. Husk at det er indtørrede dyr, som nok i gennemsnit har en kropslængde på et par mm mere i levende tilstand.

viciae-kropslængde fra 9-15 mm med et gennemsnit på ca 12.

de eneste andre arter, som rigtig nærmer sig i størrelse er minos-purpuralis, hvor omkring 10% af dyrene både i vingefang og kropslængde stemmer overens med viciae. Resten af min/pur er igennemsnit 2-3 mm større gennemsnitligt i vf end viciae, på nær et par få, som er 38 mm vf, altså næsten på størrelse med de store arter filipendula og lonicereae, hvoraf de største er lige over 40 mm i vf. Kropslængden på min/ pur er forholdsvis længere i forhold til vf, så dine angivelse med ca 15 mm holder fint.

Så selv om der er et overlap holder målene fint. Måske skulle de 10 mm for viciae i kropsl. hæves en mm eller to.

Men der er jo ikke de store problemer ellers med at skille viciae fra min/ pur, så .... på nær lige i de alligevel ikke helt sjædne tilfælde, hvor viciae har sammenflydende pletter.

Sjovt nok forresten så er statices faktisk på nær en mm i gennemsnit en lige så stor art som viciae, selvom, jeg i hvert fald, forestiller mig den meget mindre.

Hilsener

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator