Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Astronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jes Elnif
Hommage Armstrong.... (Læst 1522 gange) Postet d. 28-08-12 kl. 21:32
Mod fuldmåne

Hommage Armstrong.... (Mod fuldmåne)
Jes Elnif har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (765 x 674)
Besvar | Kommentér

Michael S. Jensen

Svaraktivitet:

(9)
#1 Svar postet d. 02-09-12 kl. 08:32. Emne: Hommage Armstrong....
Hej Jes

Jep. Ville egentlig have skrevet en kort nekrolog, men var meget hængt op i sidste uge, så det smuttede for mig.

Neil Armstrong døde i sidste uge, 82 år gammel. Han var som bekendt den første til at sætte fod på Månen den 20 juli 1969.

Fint billede.

Mvh Michael

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jes Elnif
#2 Kommentar postet d. 02-09-12 kl. 08:49. Emne: Hommage Armstrong....
Hej Michael

- Ja, en nekrolog havde været på sin plads. Men lidt hyldest blev det til...

Hilsen Jes

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#3 Kommentar postet d. 02-09-12 kl. 12:55. Emne: Hommage Armstrong....
Fint billede og flot måne forleden. Jeg var den aften et helt mørkt sted for mig selv og sad og nød den i en time med et glas rødvin (eller 2).

Med 2 gange fuldmåne på 1 måned har vi det amerikanerne kalder "Blue Moon" - se linket HER

Om Neil Armstrong står der noget - se linket HER

Bemærk også linkene under "More information"

Mvh Kresten

Besvar | Kommentér

Michael S. Jensen
#4 Kommentar postet d. 02-09-12 kl. 15:31. Emne: Hommage Armstrong....
Vinen er på sin plads her.

Fruen og jeg tog et par glas i aftes, satte musik på anlægget og sad og filosoferede lidt over Armstrong, rummet og planeterne omkring os.

Selvom vi begge er født efter månelandingen (jeg missede den med sølle tre måneder!), er der ingen tvivl om, at den også har gjort indtryk på os.

Utroligt at sidde her i dag 43 år senere og læse om en månelanding, der næsten virker som ren science fiction.

Vi må have nogen afsted igen.........

Mvh Michael

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#5 Svar postet d. 02-09-12 kl. 18:35. Emne: Hommage Armstrong....
Månelandingen var fantastisk og meget stort (og ja, jeg husker det godt og havde for længst smidt bleen hin 20. juli 1969!). Hvis vi skal dvæle ved persondyrkelsen, så er der ikke noget at sige til, at (Neil) Armstrong huskes for at have været den første mand på månen. Selv om astronomi ikke lige er min stærke side, så beundrer jeg faktisk mere et andet besætningsmedlem fra Apollo 11, nemlig Michael Collins. Han forblev i Columbia, der i modsætning til Ørnen slet landede på månen. Sikke en diskret rolle, når man nu sammen med sine to besætningsmedlemmer er så ufatteligt tæt på det utrolige! Aldrin blev nr. 2 på månen, hvilket bestemt måtte have været til at leve med, fordi vi kan jo ikke alle blive nr. 1.

Hvad kan man sammenligne Collins´ rolle med? Noget populistisk kunne jeg drømme om, at selveste jeg kom med på en tremandsekspedition til et totalt ukendt naturområde på jorden – fyldt med alskens nye og ubeskrevne arter (og slægter og familier)! Men når vi befinder os i feltlaboratoriet måske 50-100 km fra "drømmeland" besluttes det, at jeg skal blive tilbage i feltlaboratoriet for eksempelvis at hindre tyveri af vores kostbare udstyr, mens mine to kolleger begiver sig til det fantastiske nye område!! Men de lover mig, at når de om nogle dage vender tilbage, så bliver jeg den første de at se alle de enestående præserverede eksemplarer og se deres billeder af dyr, planter og habitater, inden vi tre atter drager tilbage til civilisationen!

Nå, sammenligningsgrundlaget holder måske ikke helt vand, men jeg vil nu gerne sende en tanke til Collins, der stadig er i live - se linket HER

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Michael S. Jensen
#6 Kommentar postet d. 02-09-12 kl. 19:46. Emne: Hommage Armstrong....
Hej Henrik

Ja, vi skal være forsigtige med personfikseringen.

Collins og rigtigt mange mennesker på Jorden, var også utroligt vigtige brikker, selvom de ikke selv kom til at gå på Månen.

Bare det at være en del af ground control hin dage i ´69 må have været stort, men også et stort pres.

Der skulle ikke være gået ret mange ting galt inden NASA i stedet var blevet "berømte" for at have været verdens første nation, der havde sendt tre døde astronauter i kredsløb om Månen - eller næsten endnu værre: havde været nødt til at efterlade de to astronauter på Månen, fordi et eller andet svigtede på Ørnen.

Mvh Michael

Besvar | Kommentér

Gerald Boisen
#7 Svar postet d. 04-09-12 kl. 04:28. Emne: Hommage Armstrong....
Nu er vi enkelte der også husker den første Sputnik, Sputnik 1, der bleve sendt i kredsløb 4. oktober 1957.

Jeg var dengang 6 år gammel - men husker den dag i dag tydeligt, at vi - og vist stort set alle andre indbyggere i den boligforening i Viby vi dengang boede i - stod uden for en mørk efterårsnat og så den lille hvide prik passere over en mørk nattehimmel.

Det var stort!

Husker også den nat - eller vist tidlig morgen - da Apollo 11 landede på månen.

Vi var et par stykker, der lå klinet til gulvet med næsen i det sort-hvide fjernsyn den ganske nat, og fulgte landingen, som fortræffeligt blev dækket af Klaus Toksvig.

TV-signalet dengang gik via kabel under Atlanten!

Ventetiden efter landingen og indtil Armstrong endeligt trådte ud af "the module" var ulidelig.

På sin vis er det lidt trist, at der ikke siden Apollomissionerne har været noget, der kunne sammelignes med dem.

Og dog.

Cassini''s vedvarende opdagelsestogt omkring Saturn - Curiostity''s vellykkede landing på Mars og Voyager 1'' og 2''s rejse ud af solsystemet, der nu har varet i 35 år!!!! og stadig kaster ny viden af sig - det er også stort, omend der ikke sidder mennesker i fartøjerne.

Missioner og sattelitter som dem vi (USA) i dag opsender, kunne man dengang ikke engang drømme om.

Regnekraften i den "computer" Apollo fartøjerne var udstyret med, var langt mindre end det man i dag har i en mobiltelfon. Atronauternes kameraer var "state-of-the-art" Hasselblad - med gode gammeldags (bredformat ) film, der kemisk skulle fremkaldes efter hjemkomsten.

Besvar | Kommentér

Claus Bruun
#8 Kommentar postet d. 16-09-12 kl. 09:29. Emne: Hommage Armstrong....
Min nørdede sommerlæsning var "How Apollo flew to the Moon". En helt fantastisk bog, som fortæller alle detaljer om Saturn V raketten, Apollo rumskibet, besætningerne, jordpersonalet og procedurerne. Fyldt med illustrationer.

Kan varmt anbefales!!

- se linket HER

Amazon.com har masser af spændende bøger om emnet.

Claus

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator