Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2019

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Artsbestemmelse

Carlos Hernandez Garrido
Chenopodium ficifolium X C suecicum (Læst 4197 gange) Postet d. 29-08-12 kl. 20:44
Chenopodium ficifolium X C suecicum (<b>Hybrid mellem Figenbladet Gåsefod og Grøn Gåsefod</b>

<b>Hvor findes hybriden</b>
På ruderate)
Foto: Figur 1 C suecicum hybrid C ficifolium
Klik på billedet for original størrelse (1107 x 798)

Hybrid mellem Figenbladet Gåsefod og Grøn Gåsefod

Hvor findes hybriden

På ruderater i Århus og København, hvor Figenbladet Gåsefod (Chenopodium ficifolium) vokser sammen med Grøn Gåsefod (C. suecicum) findes af og til op til ganske få planter, der synes at være en mellemform mellem Grøn Gåsefod og Figenbladet Gåsefod. Disse planter er tydelighvis hybrider.

Ingerslev indsamlede denne hybrid (set og bestemt af forfatteren) og angav den som værende en hybrid mellem Sildig Gåsefod (ældre navn for Figenbladet Gåsefod) og Hvidmelet Gåsefod. På Ingerslevs tid var Grøn Gåsefod ikke udskilt fra Hvidmelet Gåsefod i danske floristiske værker. P. Uotila har bestemt materiale, indsamlet af forfatteren, til C. ficifolium x suecicum (Herb C). Der er siden indsamlet nok materiale i Københavns-området til, at der kan gives en rimelig beskrivelse.

Beskrivelse

20-100 cm høj, tydeligt 3-lappede blade, hvor den midterste lap er forlænget og bliver gradvis smallere. Bladplade med relativt få spidse eller butte tænder (se figur 1). Blosteret har har forlænget blomsterbund der, hvor blomterstilken har siddet (se figur 1). Blosterbladene er svagt kølede og krummer gerne nedad mod frugten. Frugterne er 1,2-1,4 mm i diameter og cirkulære i omkreds (se figur 3). Frøets overflade har et grubemønster, der et intermediær mellem grubemønsteret hos frø af Grøn Gåsefod og frø af Figenbladet Gåsefod.

Hybriden kendes fra Grøn Gåsefod på, at bladet er smallere, midterlappen på bladene er længere og bladene har færre tænder. Desuden er frøene lidt mindre. Frøene hos Grøn Gåsefod er 1,2-1,6 mm.

Fra Figenbladet Gåsefod kendes hybriden på at midterlappen er kortere og bliver gradvis smallere mod spidsen. Midterlappen på bladene hos Figenbladet Gåsefod har næsten parallelle sider. Frøene hos hybriden er lidt større end frøene hos Figenbladet Gåsefod. Frøene hos Figenbladet Gåsefod er 0,8-1,1 mm.

På figur 1 ses blade fra to ekseplarer af C. suecium til venstre (Nyboder), blade fra to hybrider mellem Figenbladet Gåsefod og Grøn Gåsefod (Islands Brygge hhv. Kongens Enghave), og blade fra to eksemplarer af Figenbladet Gåsefod (Nyboder). Det ses at Grøn gåsefod har bredere blade med flere bladtænder og med mindre udtalt midterlap end hybriden og Figenbladet Gåsefod.

På figur 2 ses Bloster fra et eksemplar af Grøn Gåsefod (Nyboder), to eksemplarer af hybriden mellem Figenbladet Gåsefod og Grøn Gåsefod (Islands Brygge hhv. Kongens Enghave), og fra et eksemplar af Figenbladet Gåsefod (Kongens Enghave). Det bemærkes at hybriden og Figenbladet Gåsefod har forlænget blomsterbund, hvor blomsterstilken har siddet. Desuden ses, at Grøn Gåsefod har kraftigere kølet bloster end hybriden og Figenbladet Gåsefod.

På figur 3 ses frugter/frø fra et eksemplar af Grøn Gåsefod (Nyboder), to eksemplarer af hybriden mellem Figenbladet Gåsefod og Grøn Gåsefod (Islands Brygge hhv. Kongens Enghave), og fra et eksemplar af Figenbladet Gåsefod (Kongens Enghave). Det bemærkes at hybriden har intermediær frøstørrelse.

Litteratur:

P. Uotila in: B. Jonsell (2001). Flora Nordica: Volume 2. Chenopodiaceae-Fumariaceae.

Kommentér

Carlos Hernandez Garrido
#1 Kommentar postet d. 29-08-12 kl. 21:01. Emne: Chenopodium ficifolium X C suecicum
Jeg kan desværre ikke få lov til at oploade de sidste to billeder. Beklager.

Mvh Carlos

Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 Kommentar postet d. 26-09-12 kl. 06:31. Emne: Chenopodium ficifolium X C suecicum
Jeg har tit set lignende planter på Midtsjælland (Ringsted). Hvorfor er det indlysende, at det er Grøn og ikke Hvidmelet Gåsefod, der indgår?

Kommentér

Carlos Hernandez Garrido
#3 Kommentar postet d. 26-09-12 kl. 09:18. Emne: Chenopodium ficifolium X C suecicum
Hej Poul Evald

Både Grøn Gåsefod og Figenbladet Gåsefod har 18 kromosomer, mens Hvidmelet Gåsefod har 54 kromosomer. Heraf må det forventes, at en hybrid mellem en af de diploide og den hexaploide er steril.

Der er lavet genetiske studier, som viser at hybrider mellem Grøn Gåsefod og Figenbladet Gåsefod findes, samt at hybrider mellem Hvidmelet Gåsefod og Kortbladet Gåsefod.

Med hensyn til habitus er hybriderne intermediære mellem forældrearterne, dvs. de ligner både Grøn Gåsefod og Figenbladet Gåsefod.

Men frøene er for store til at være den ene og for små til at være den anden.

Frøets overflade har for mange og for markerede gruber for at det kan være Grøn Gåsefod og for få til at det kan være Figenbladet Gåsefod.

Blomsterstilken over løsningslaget er for lang til at det kan være Grøn Gåsefod.

Ved modenhed krummer spidserne hos blosteretbladene nedad mod frugten hos Figenbladet Gåsefod og hos nogle af hybriderne, men ikke hos Grøn Gåsefod (eller Hvidmelet Gåsefod).

Især Paul Allen har angivet en mængde hybrider, men dem er belagte er blevet gennemgået af Pertti Uotila uden at han kunne finde hybrider mellem diploider og hexaploider.

Pertti Uotila har bestemt hybrider mellem de diploide, især fra Sverige, men angiver (personlig med.) at de tilsyneladende findes i ringe antal i forhold til forældrearterne. Dette er også min erfaring, da jeg i blandede bestande af Grøn Gåsefod og Figenbladet Gåsefod på op mod flere hundrede individer kun kun kunne finde op mod en håndfuld hybrider. Selv om Hvidmelet Gåsefod også var godt repræsenteret i disse bestande, kunne jeg ikke se overgangsformer mellem diploide og hexaploide.

Skulle der findes hybrider mellem diploide og hexaploide, er det forventelligt, at de er meget sjældne, og vi ville have en tetraploid hybrid med kromosomtallet 36, som hos f.eks. hos C. striatiforme, C. strictum og C. berlandieri. Da ville vi nok stå med en ny art af Gåsefod, som har undgået forskernes søgelys - dem er der nok en hel del af, især blandt dem, der er henført til C. album.

Dine observationer lyder spændende og fortjener mere opmærksomhed. Har du mulighed for at tage nogle frø fra disse planter fra Midtsjælland mhp. dyrkning.

mvh Carlos

Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 Kommentar postet d. 26-09-12 kl. 09:46. Emne: Chenopodium ficifolium X C suecicum
Hej Carlos

Tak for dit fyldige og grundige svar.

Mine observationer fra Midtsjælland stammer fra feltarbejde (§3-registrering) jeg udførte for Ringsted Kommune i 2008-2011. Jeg så tit sådanne planter, der sandsynigvis var hybrider som dem på dit fotos, f.eks. ved vildtagre og vildtbræmmer.

Jeg skal ikke derned med det første, men jeg skal nok huske at tage nogle belæg + frø, når jeg løber ind i planter af typen.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator