Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. juni 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Thomas Eske Holm
Salmonella blandt havens fugle (Læst 11189 gange) Postet d. 07-03-07 kl. 13:50
Salmonella blandt havens fugle (<b>Mange grønsiskener og andre småfugle dør denne vinter af salmonella i de danske haver.</b>

Vet)
Foto: Helge Sørensen
Mange grønsiskener og andre småfugle dør denne vinter af salmonella i de danske haver.

Veterinærinstituttet, DTU, har i de sidste vintermåneder fundet massive salmonellainfektioner hos døde grønsiskener og andre småfugle, der er sendt til instituttet. Sidste år var der en lignende situation med sygdom og død ved fodringspladser i haverne.

Der er tale om infektion med Salmonella Typhimurium, der også kan gøre mennesker syge. Man bør derfor udvise god hygiejne ved kontakt med fodringspladsen og døde småfugle.

Når døde fugle fjernes, bør man undgå at håndtere dem direkte, man kan eventuelt tage en plastpose til hjælp som handske.

Hvis dyr, der har fuglene som bytte, bliver syge, bør man være opmærksom på salmonella. I lighed med sidste år, er der igen i år er fundet salmonella hos huskatte, der er af samme type som den, der er påvist hos fuglene.

Døde småfugle kan indsendes til undersøgelse til Veterinærinstituttet, DTU, Hangøvej 2, 8200 Århus.

Kontakt:

Anne Marie Lassen-Nielsen, anm@vet.dtu.dk, tlf. 72 34 68 37

Charlotte Mark Sørensen cms@vet.dtu.dk, tlf. 72 34 68 16

Kommentér

Svend Ove Jensen
#1 postet d. 07-03-07 kl. 15:39. Emne: Salmonella blandt havens fugle
Det må da være det foder der bliver smidt ud,der er inficeret? Hvis det er tilfældet må der da laves en kampagne.

Sv.O.

Kommentér

Jens Stolt
#2 postet d. 07-03-07 kl. 17:20. Emne: Salmonella blandt havens fugle
Så nu får fuglene salmonella, når de bliver fodret.

Man kan jo så tænke over, om man holder af fugle, eller om man holder af at se på fugle?

For hvis det er det første, bør man straks holde op med at fodre.

Hvis det er det sidste, kan man jo gøre et mentalt notat om omkostningerne.

Kommentér

Sylvia Rennison
#3 postet d. 07-03-07 kl. 17:44. Emne: Salmonella blandt havens fugle
Har der ikke altid været salmonella hos et mindre antal vilde fugle? jeg har hørt noget om 3% men det passer måske ikke.

Hilsen

Sylvia

Kommentér

Jens Stolt
#4 postet d. 07-03-07 kl. 18:33. Emne: Salmonella blandt havens fugle
Salmonella er jo ikke opfundet i et laboratorium.

Der har altid været salmonella. Det hed "musetyfus" og "tyfus".

MEEEN, mennesket er en rigtig god spreder og opformerer af nye/ fremmede bakterier.

Så vidt jeg ved, er nogle af de værste salmonellatyper importeret fra Asien.

Hvor mon fedtet i fedtkuglerne kommer fra?

Det er ikke 1. sortering. palmeolie ialtfald.

Forestil jer det værste, og så rækker det alligevel ikke.

Kommentér

Bent Gravesen
#5 postet d. 07-03-07 kl. 18:51. Emne: Salmonella blandt havens fugle
Lyder fælt, men som så mange andre undersøgelser, jamen skal vi lige høre rundt, hvem har konstaterert døde fugle ved foderbrætterne, jeg kan melde en død solsort men det var nu spurvehøgen som var sulten. Jeg har da undret mig over fuglenes manglende interesse for foderbrættet i denne vinter, de er her fuglene men den milde vinter har vel tilbudt andet godt end mine solsikke og hampefrø, de ligger som bare og spirer på brættet så jeg må fjerne dem og lægge nye ud. Og ja her har jeg tænkt på det med bakterier.

Ok snevejret gjorde da at pipperne kom på brættet. Men min erfaring denne vinter på foderbrættet har ikke været af det store, meget færre fugle end normalt i år.

Kommentér

Vilia Dondes
#6 postet d. 07-03-07 kl. 19:07. Emne: Salmonella blandt havens fugle
Mine mejsekugler har da også hængt usædvanligt længe de seneste måneder, man har jo bare skudt det hen på vejret, og der ER fugle her, Vilia

Kommentér

Per Christensen
#7 postet d. 07-03-07 kl. 20:01. Emne: Salmonella blandt havens fugle
kan huskattene så viderebringe smitten til mennesker?

Kommentér

Jens Stolt
#8 postet d. 07-03-07 kl. 20:47. Emne: Salmonella blandt havens fugle
Per ja. Hvis den er smittet, og hvis du er sjusket, når du flår den og tager ud af den, og hvis du ikke steger den ordentligt, men fx laver den til gravad huskat.

Mennesker er ikke særlig truede af fuglenes salmonella...Medmindre man fejer restfrøene (med fuglelort) op og spiser dem som müsli.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator