Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. december 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Er dette larve af Smutugle (pronuba)? (Læst 2525 gange) Postet d. 08-03-07 kl. 19:16
Denne store larve fandt jeg i en græsrabat på noget papiraffald, jeg samlede op. Den opholdt sig sammen med 2 snegle med hus og en Iberisk skovsnegl.

Er det en Smutuglelarve og hvis, hvad skal den så have at spise for at overleve?

Lige nu er den i køleskabet uden mad.

Så det haster.

Vil den snart forpuppe sig, så jeg i stedet skal skaffe sand til den?

Venlig hilsen Anni

Er dette larve af Smutugle (pronuba)? (Denne store larve fandt jeg i en græsrabat på noget papiraffald, jeg samlede op. Den opholdt sig sam)
Foto: Anni Lene Nielsen
Kommentér

Jens Stolt
#1 postet d. 08-03-07 kl. 19:56. Emne: Er dette larve af Smutugle (pronuba)?
Man kan få de fleste larver til at spise enten æbleblade, vejbred, roser eller ærenpris.

Kål er også en mulighed.

Sådan en vildfunden larve klarer sig bedst i et glas med net over og med fugtigt grus i bunden og et par kviste et eller andet stukket ned i gruset.

Kommentér

Erik Steen Larsen
#2 postet d. 08-03-07 kl. 23:50. Emne: Er dette larve af Smutugle (pronuba)?
Hej Anni,

Ja, det er pronuba. Den er meget nøjsom og går på stort set alle urteagtige planter - hvis du kan finde nogen. Gamle Hoffmeyer nævner at de engang fungerede som skadedyr. De åd sig igennem "kassevis" af Belle de Boskoop... hvis alt andet glipper.

Mvh.,

Erik

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 postet d. 09-03-07 kl. 00:22. Emne: Er dette larve af Smutugle (pronuba)?
Hej Jens og Erik

Tak skal I have begge to. Jeg skynder

mig at arrangere noget i morgen.

Erik:

Sjovt, at du lige skulle nævne Belle de Boscop, for dem har jeg stadig nogle af. Så det kan den få.

Sidste års fund 15-04 af Noctua orbona-puppe klækkede 06-06.

Kan jeg forvente, at denne her forpupper sig i april og klækker i juni også?

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Erik Steen Larsen
#4 postet d. 09-03-07 kl. 00:33. Emne: Er dette larve af Smutugle (pronuba)?
Hej Anni,

Ja, hvis du holder den under naturlige forhold (ikke tager den ind i varmen).

Mvh.,

Erik

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 postet d. 09-03-07 kl. 00:55. Emne: Er dette larve af Smutugle (pronuba)?
Hej Erik

Nej, så tror jeg alligevel, at jeg bare sætter den ud i naturen igen, hvor den selv kan bestemme. Nu har jeg jo fået fine billeder af den som larve til samlingen.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#6 postet d. 09-03-07 kl. 01:00. Emne: Er dette larve af Smutugle (pronuba)?
Hej igen

Prøv lige at se dens portræt i nærbillede. Den ligner en hvalros

Venlig hilsen Anni

Er dette larve af Smutugle (pronuba)? (Hej igen

Prøv lige at se dens portræt i nærbillede. Den ligner en hvalros ;-)

Venlig hilsen An)
Foto: Anni Lene Nielsen
Kommentér

Erik Steen Larsen
#7 postet d. 09-03-07 kl. 21:49. Emne: Er dette larve af Smutugle (pronuba)?
Hej Anni,

Flot billede! Har du hørt om mimicry?

Mvh.,

Erik

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#8 postet d. 09-03-07 kl. 23:57. Emne: Er dette larve af Smutugle (pronuba)?
Hej Erik

Tak skal du have.

Hvad mener du???

Jeg gav den et Belle de Boscop lige efter, at den var kommet ud af køleskabet og skar en skive af. Så lagde jeg den i udskæringen og talte. Inden der var gået 30 sekunder var den i gang med at æde. Jeg fik en hel række billeder af den. Desuden optog jeg en video med kameraet, som varer over 2 minutter. Desværre kan den jo ikke vises her på siden. Men så har jeg den til en anden gang. Måske kan man sende den med en mail. Det ved jeg ikke.

Sig mig, skriver du fra Norge, for du skulle jo være på skiferie?

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Erik Steen Larsen
#9 postet d. 10-03-07 kl. 00:35. Emne: Er dette larve af Smutugle (pronuba)?
Hej Anni,

Æblet var til hvis alt andet glippede. Men sjovt at den åd det alligevel.

Mimicry er betegnelsen for det fænomen hvor visse arter gennem evolutionen har tilnærmet sig en anden arts udseende så meget, at f.eks. prædatorer tror den ene art i virkeligheden er den anden. Ligesom når en stor glassværmer ligner en hveps osv. Din uglelarve ligner en hvalros - for at undgå at blive ædt af fugle måske (de æder jo ikke hvalros)...

Jeg må have udtrykt mig upræcist. Vi kører først til Norge i morgen (lørdag) og er væk til næste søndag. Jeg kan deværre ikke gå på nettet i ferien - men det er vel heller ikke meningen

Mvh.,

Erik

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator