Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Mathiassen
Hvilken Kødporesvamp (Læst 693 gange) Postet d. 12-03-07 kl. 00:30
Jeg fandt denne poresvamp i Asserbo Plantage som jeg ikke har set før. den sad på en noget nedbrudt fyr på et ret fugtigt sted ved et mosehul. Den er 10 cm bred, 5 cm dyb og trekantet i tværsnit med en skarp rand og 6 cm resupinat poreflade. Hatten er flad og groft nopret med orange zoner på hvidlig baggrund. Kødet er radiært fibret og hvidt, uden speciel lugt og smag. Konsistensen er blød og skør som de fleste kødporesvampe. Porerne er kantede og 3-4/mm, hvide-creme og uforanderlige ved tryk.

Min første tanke var en forvokset Orange krystalporesvamp, men porerne bliver ikke orangerøde ved berøring og den bliver mig bekendt aldrig så masiv i porelaget (som her på det tykkeste sted er 2 cm tykt)eller med så stor hat. Det fik mig til at tænke på en kødporesvamp, men jeg kan bare ikke finde nogen i nøglerne som minder om denne. Nogen bud?

Hvilken Kødporesvamp (Jeg fandt denne poresvamp i Asserbo Plantage som jeg ikke har set før. den sad på en noget nedbrudt )
Foto: Henrik Mathiassen
Kommentér

Henrik Mathiassen
#1 postet d. 12-03-07 kl. 00:35. Emne: Hvilken Kødporesvamp
Og her billed af hatten

Hvilken Kødporesvamp (Og her billed af hatten)
Kommentér

Henrik Mathiassen
#2 postet d. 12-03-07 kl. 00:36. Emne: Hvilken Kødporesvamp
Og porerne...

Hvilken Kødporesvamp (Og porerne...)
Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 13-03-07 kl. 12:06. Emne: Hvilken Kødporesvamp
Det kunne da godt være en Climacocystis borealis - muligvis med angreb af kødkernesvamp på overfladen, hvad siger du til det?

Kommentér

Henrik Mathiassen
#4 postet d. 13-03-07 kl. 22:28. Emne: Hvilken Kødporesvamp
Hej Margaretha

Godt bud, men jeg tror ikke det er den.

Dels er den meget mere langhåret på hatten, den har en del grovere porer (1-2/mm) og dels er den kun fremme i efteråret frem til november. Selv har jeg tænkt lidt på Tyromyces leucomallellus, men den er opgivet med meget mindre bred (dyb) hat. Den kan bestemmes sikkert ved at gribe mikroskopet og se efter kvadratiske til cylindriske gloeocystider. Det vil jeg prøve!

mvh,

Henrik

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator