Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. marts 2007

Hvilken Kødporesvamp

Jeg fandt denne poresvamp i Asserbo Plantage som jeg ikke har set før. den sad på en noget nedbrudt fyr på et ret fugtigt sted ved et mosehul. Den er 10 cm bred, 5 cm dyb og trekantet i tværsnit med en skarp rand og 6 cm resupinat poreflade. Hatten er flad og groft nopret med orange zoner på hvidlig baggrund. Kødet er radiært fibret og hvidt, uden speciel lugt og smag. Konsistensen er blød og skør som de fleste kødporesvampe. Porerne er kantede og 3-4/mm, hvide-creme og uforanderlige ved tryk.

Min første tanke var en forvokset Orange krystalporesvamp, men porerne bliver ikke orangerøde ved berøring og den bliver mig bekendt aldrig så masiv i porelaget (som her på det tykkeste sted er 2 cm tykt)eller med så stor hat. Det fik mig til at tænke på en kødporesvamp, men jeg kan bare ikke finde nogen i nøglerne som minder om denne. Nogen bud?


Foto: Henrik Mathiassen

De senest indberettede arter i Naturbasen: