Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. december 2018

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Michael S. Jensen
Ny primat fundet i Congo! (Læst 28217 gange) Postet d. 13-09-12 kl. 19:40
I juni 2007 opdagede man en hidtil ukendt abeart i Congo. Rygterne har længe svirret i fagkredse om den lille ny, men nu har Plos one endelig offentliggjort den videnskabelige artikel , kræet har fået sit officielle latinske navn, og hermed er endnu en primat en realitet. Det er 27 år siden, man sidst fandt en ny primat, så det er bestemt ikke hverdagskost.

Lesula, som den hedder blandt lokalbefolkningen, har længe været kendt blandt de lokale, både som jagtbytte og kæledyr.

Det er den fjerde endemiske primat fra den centrale del af Congo, hvilket i høj grad understreger vigtigheden af beskyttelse af området. Lad os håbe, de lokale myndigheder kan magte det både fysisk og økonomisk.

Kilde:

- se linket HER

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#1 Kommentar postet d. 19-10-12 kl. 18:46. Emne: Ny primat fundet i Congo!
27 år... Jeg synes ikke det er så længe siden man fandt Golden Bamboo Lemur, men det er nok bare tiden der går hurtigt i min fremskredne alder

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#2 Kommentar postet d. 19-10-12 kl. 18:53. Emne: Ny primat fundet i Congo!
Det var det så (den blev beskrevet i 1987), men golden-brown mouse lemur (Microcebus ravelobensis) blev først fundet i 1994.

Kommentér

Michael S. Jensen
#3 Kommentar postet d. 19-10-12 kl. 19:47. Emne: Ny primat fundet i Congo!
Hej Jan

Tak for korrektionen. Jeg viderebragte bare - åbenbart lidt for ukritisk - hvad jeg læste.

Mvh Michael

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#4 Kommentar postet d. 20-10-12 kl. 09:03. Emne: Ny primat fundet i Congo!
Det er jo under alle omstændigheder bare en detalje, og spændende med en en ny abe alligevel

Kommentér

Henry Nielsen
#5 Kommentar postet d. 22-12-12 kl. 17:16. Emne: Ny primat fundet i Congo!
Lidt opfølgning til denne halvgamle tråd, jeg tilfældigvis fandt: - se linket HER om denne ovenfor omtalte, nybeskrevne marekat-art.

Der er i de senere år beskrevet en hel del flere nye arter af nulevdende primater fra Sydamerika, fra Sydøstasien og fra Madagascar.

Samt mindst endnu een enkelt fra Afrika for mindre end 27 år siden. Nemlig en mangabey fra Tanzania cirka 2005: Rungwecebus kipunji - se linket HER

Hvis man skal tro på alt, hvad siden "Sixth Extinction" bringer, så er der beskrevet gennemsnitlig et par nye primatearter om året de sidste 30 år. Men det skal man måske ikke?

hilsen fra HENRY

Kommentér

Lars Andersen
#6 Kommentar postet d. 29-11-13 kl. 16:21. Emne: Ny primat fundet i Congo!
Her en fra Bolivia opdaget i 2004.

The Madidi titi, or the GoldenPalace.com monkey (Callicebus aureipalatii, "aureipalatii" meaning "of the Golden Palace"), is a titi, a kind of New World monkey, discovered in western Bolivia''s Madidi National Park in 2004.[2]; - se linket HER

Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 18-04-15 kl. 09:23. Emne: Ny primat fundet i Congo!
Så er der igen fundet en ny art af primat. Denne gang en Makak fra Asien. - se linket HER

Den har fået det internationale navn Macaca leucogenys. Angiveligt fordi den skulle have hvide kinder. Billederne viser ellers et mere gråskimlet fjæs.

Er der mon skabt et dansk navn til arten?

hilsen fra Henry

Kommentér

Henry Nielsen
#8 Kommentar postet d. 18-04-15 kl. 09:30. Emne: Ny primat fundet i Congo!
Her er lidt mere om danske navne til makak-aber: - se linket HER

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator