Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birgitte Windfeld-Hansen
rodmorkel ? (Læst 1253 gange) Postet d. 14-09-12 kl. 22:27
fandt en svamp jeg aldrig har set før den anden dag. på en sti med sitkagraner. jeg tror det er en rodmorkel . i kan se den på - se linket HER

hvad mener i ?

mvh

Birgitte

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#1 Kommentar postet d. 15-09-12 kl. 06:17. Emne: rodmorkel ?
Hej Birgitte

Det er ingen rodmorkel, farve og udformning er forkerte. Det kunne måske være en "trøffel" af en slags, eller en gruppe umodne, tætsiddende bægersvampe. Mon du lagde mørke til nogen lugt? - Det er ikke til at komme det nærmere uden at have modent materiale i hånden. Hvis det er en moden trøffel er der måske nogen uden for F&N som kan klare den, hvis det er en umoden bægersvamp, så er bestemmelse ikke ulig.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Birgitte Windfeld-Hansen
#2 Kommentar postet d. 15-09-12 kl. 09:12. Emne: rodmorkel ?
Hejsa, nej der er ikke megen lugt ved dem , de tundskallede og hule. men der er stadig nogen derude , så jeg kan gå ud og se hvad de udvikler sig til hvis ikke krondyrne tramper dem i stykker .

de var næsten dækket. stien jeg gik på har der likket en masse affælet grene på i flere år , natursturelsen satte en rodfræser på og knuse grenene i vinter. så det nærmest flis og muld de står i.

mvh

Birgitte

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 15-09-12 kl. 17:01. Emne: rodmorkel ?
Når de er hule så vil jeg skyde på at det er en bægersvamp, prøv at holde øje med hvad det bliver til - jeg vil dog ikke garantere for en bestemmelse

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Birgitte Windfeld-Hansen
#4 Kommentar postet d. 30-09-12 kl. 15:27. Emne: rodmorkel ?
dem jeg lod blive i skoven er væk , det ser ud til de pist væk, sikkert spist af råvildt eller kronvildt . tog dem med til svampedag i feldborg i håb om der var nogen der kendte dem. Har haft dem liggende ude på havebordet siden jeg fandt dem. så blev de helt mørkebrune.

Heldigvis var der en der fattede interesse og tog en med hjem , måske jeg er heldig at han finder ud af noget.

mvh

Birgitte

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 01-10-12 kl. 16:30. Emne: rodmorkel ?
Hej Birgitte

Svampen lå til mig da jeg kom hjem fra svampelejr i formiddags. Jeg er helt smadret efter opholdet (for meget arbejde og for lidt søvn) og ikke færdig med at pakke ud. Ser nærmere på den senest i morgen. Jeg kan dog sige så meget at det meget ligner "trøffel"-slægten" Foldtrøffel (Hydnotrya). Hvis den har genkendelige sporer, kan muligvis bestemmes, trods det at den naturligvis var halvrådden ved modtagelsen - nu får vi se

Stor tak til "chaufføren" Alex Jenxen, som jeg kender fra tidligere

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 02-10-12 kl. 12:17. Emne: rodmorkel ?
Hej igen

Der var ingen genkendelige strukturer under mikroskopet, så den må desværre forblive ubestemt, selvom jeg er ret sikker på at det ER em foldtrøffel. Hvis du har mulighed for at holde øje med den næste år vil det være meget fint, idet det mest ligner den sjældne Hydnotrya michaëlis.

Håber du får held med det.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Birgitte Windfeld-Hansen
#7 Kommentar postet d. 02-10-12 kl. 12:23. Emne: rodmorkel ?
Tak skal du have Torbjørn , jeg vil bestemt holde udkig efter svampen , man må jo formode at den med lidt held vil dukke op det samme sted, desværre har jeg mistet kordinaterne da jeg var nød til at formatere min telefon .

men jeg helt sikker på hvad område jeg skal kigge i .

Og jeg vil gå derud igen i håb om at jeg måske fine flere.

mvh

Birgitte

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 14-05-14 kl. 18:29. Emne: rodmorkel ?
Hej igen Birgitte

Thomas Læssøe har lige mailet og skrevet at det er foldtrøflen Hydnotrya cubispora. Den er ny for landet!

Kan du give mig en præcis lokalitet. Jeg skal nok oprette arten på F&N og med din tilladelse lægge den ind på svampeatlas - regner med at det er i orden.

Tillykke med det flotte fund!

Mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#9 Kommentar postet d. 15-05-14 kl. 11:37. Emne: rodmorkel ?
Imponerende

-og til lykke !!!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator