Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. november 2019

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Forskning og viden

Jos Kielgast
Ny dnametode sporer fisk og hvaler i havvand (Læst 14295 gange) Postet d. 18-09-12 kl. 19:17
Ny dnametode sporer fisk og hvaler i havvand (Forskere fra Københavns Universitet har gjort et nyt gennembrud inden for dna-forskningen. Ved at br)
Foto: Susanne Weitemeyer
Klik på billedet for original størrelse (1116 x 453)

Forskere fra Københavns Universitet har gjort et nyt gennembrud inden for dna-forskningen. Ved at bruge liter havvand kan de nu finde dna fra fisk og hvaler i havet. Den nye dna-metode er mere effektiv end andre metoder, og kan styrke overvågningen af havenes biodiversitet og fiskeressourcer fremover. Forskningsresultaterne offentliggøres nu i det internationale videnskabelige tidsskrift PLOS ONE.

- Den nye dna-metode betyder, at vi fremover kan få bedre styr på, hvad der befinder sig under overfladen i havene rundt om i verden og dermed bedre beskytte og overvåge truede arter og samtidig få overblik over havets ressourcer generelt , siger ph.d.-studerende Philip Francis Thomsen fra Statens Naturhistoriske Museum på Københavns Universitet.

Marine-økosystemer verden over er truede, og mange fiskebestande er overfiskede. Det har store konsekvenser for menneskers økonomi og sundhed. Overvågningen af fisk i havet bliver i dag foretaget med metoder som i mange tilfælde er uhensigtsmæssige og ofte begrænsede til specifikke marine områder.

Men nu viser forskere fra professor Eske Willerslevs Grundforskningscenter for GeoGenetik på Københavns Universitet vejen for fremtidens overvågning af havenes biodiversitet. Forskerne dokumenterer, at havvand indeholder dna fra dyrearter såsom fisk og hvaler. Arterne efterlader sig et dna-spor i vandet, som kan afsløre deres tilstedeværelse blot ved at tage en vandprøve på liter.

Fra ferskvand til havvand

Forskerne som har ledet de nye undersøgelser er ph.d.-studerende Philip Francis Thomsen og specialestuderende Jos Kielgast, der allerede i december sidste år viste, at små ferskvandsprøver kan indeholde dna-spor fra en lang række truede dyrearter. Efter at have publiceret disse resultater begyndte forskerne at kigge nærmere på havvand. Også her viste det sig muligt at isolere dna direkte fra vandet, som stammede fra lokale arter af fisk der lever i området.

- Vi undersøgte vandprøverne specifikt for fiske-dna og blev overraskede, da resultaterne begyndte at tikke ind. Vi endte med dna fra 15 forskellige fiskearter i vandprøver på bare liter. Vi fandt dna både fra store som små fisk - såvel fra almindelige arter som sjældne gæster. Torsk, sild, ål, rødspætte, sardin og mange havde efterladt sig dna-spor i havvandet , siger Philip Francis Thomsen.

I det andet studie viste forskerne, at det også er muligt at finde dna fra marsvin i små vandprøver taget i havet, så metoden er ikke kun begrænset til fisk, men også velegnet til at spore havenes store pattedyr.

En effektiv ny metode

Studiet sammenligner også den nye dna-metode med eksisterende metoder, som traditionelt bruges til at overvåge fisk, som fx trawl og ruser. Her viste dna-metoden sig mindst lige så effektiv som de eksisterende, og har desuden den kæmpe fordel at kunne anvendes stort set overalt uden at påvirke habitatet eller fiske-bestandene. Det kræver bare en vandprøve.

Lektor og fiske-ekspert Peter Rask Møller fra Statens Naturhistoriske Museum, som også har været med på studiet er optimistisk:

- Den nye dna-metode har meget interessante perspektiver i forhold til kortlægning og overvågning af marine fisk. Vi er hele tiden på udkig efter nye metoder der effektivt og standardiseret kan fortælle os hvilke arter der findes i et havområde. Her ser jeg meget frem til at følge dna-metoden i fremtiden, og jeg tror den har store perspektiver både i danske og udenlandske farvande, siger Peter Rask Møller.

Forskerne mener også, at metoden kan have store perspektiver inden for beregning af fiskekvoter i fremtiden.

Læs de frit tilgængelige videnskabelige artikler her:

Philip Francis Thomsen, Jos Kielgast, Lars Lønsmann Iversen, Peter Rask Møller, Morten Rasmussen, Eske Willerslev. Detection of a Diverse Marine Fish Fauna Using Environmental DNA from Seawater Samples. PLoS ONE, 2012;

- se linket HER

Andrew D. Foote, Philip Francis Thomsen, Signe Sveegaard, Magnus Wahlberg, Jos Kielgast, Line A. Kyhn, Andreas B. Salling, Anders Galatius, Ludovic Orlando, M. Thomas P. Gilbert. Investigating the Potential Use of Environmental DNA (eDNA) for Genetic Monitoring of Marine Mammals. PLoS ONE, 2012;

- se linket HER

Kommentér

Kresten Hansen
#1 Kommentar postet d. 18-09-12 kl. 20:58. Emne: Ny dnametode sporer fisk og hvaler i havvand
Jeg gamle smed synes, det er utroligt, det kan lade sig gøre.

Vedr. ferskvandsprøverne - se linket HER

Kommentér

John Holst
#2 Kommentar postet d. 18-09-12 kl. 21:37. Emne: Ny dnametode sporer fisk og hvaler i havvand
Hej Jos

Fantastisk og fascinerende læsning!

Skriv endelig her i tråden, når der kommer en populærvidenskabelig artikel fra jer på dansk.

Lige nu kan jeg kun bruge artiklerne til de gymnasieklasser, som jeg har samtidigt i både biologi og engelsk, men jeg vil jo gerne kunne bruge dem til alle mine HF- og gymnasieklasser.

Synes du det er i orden, hvis jeg oversætter udvalgte dele fra artiklen Detection of a Diverse Marine Fish Fauna Using Environmental DNA from Seawater Samples samt anvender figurer og tabeller, hvor jeg sætter dansk tekst ind? Jeg tænker i første omgang, at det ikke er ok, da der jo er copyright på artiklen, men i anden omgang kunne det jo være, at I (forfatterne) gerne ville have jeres resultater blev anvendt i genetikundervisningen og ikke bare læst af andre biologer og meget naturinteresserede?

hilsen

John

Kommentér

Michael S. Jensen
#3 Kommentar postet d. 19-09-12 kl. 07:55. Emne: Ny dnametode sporer fisk og hvaler i havvand
Hej John

Artikler publiceret i Plos One kan du gøre med, som du vil, også uden først at indhente forfatternes tilladelse, bare du husker at angive kilden.

Jos og Co.:

Mvh Michael

Kommentér

Henrik Bringsøe
#4 Kommentar postet d. 19-09-12 kl. 08:32. Emne: Ny dnametode sporer fisk og hvaler i havvand
Ja, der er sandelig perspektiver i jeres arbejde. Det giver spændende udsigter for det fremtidige overvågningsarbejde, som jeg personligt har svært ved at overskue, men det er jo blot positivt, at ikke alt kan forudses! Godt gået Jos, Philip og I andre!

Enig med Michael. og det gør sig da som udgangspunkt gældende for enhver publikation (bog, artikel eller anden form for rapport), at det er legitimt at citere eller oversætte uddrag, når man husker at skrive en klar kildeangivelse. Det er vel typisk dele af "Abstract" eller "Discussion", der kan være interessante at citere (oversætte).

Venligst

Henrik Bringsøe

Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 Kommentar postet d. 19-09-12 kl. 09:20. Emne: Ny dnametode sporer fisk og hvaler i havvand
Spændende!

Ved nogen noget om detektionsgrænser og nedbrydningsrater for DNAet i havvand?

Kommentér

John Holst
#6 Kommentar postet d. 19-09-12 kl. 09:27. Emne: Ny dnametode sporer fisk og hvaler i havvand
Hej Michael og Henrik

Jeg kan jo fint følge jer, men jeg vil nu alligevel gerne have, at Jos skriver, det er ok.

På B-niveau i biologi er eksamensformen sådan, at eleverne har 24 timers forberedelse, før de går op. 24 timer før eksamen får de udleveret en til to naturvidenskabelige artikler (på dansk) samt for emnet relevante figurer og tabeller fra grundbogen.

Det er således vigtigt, at eleverne året igennem lærer at læse naturvidenskabelige artikler samt ikke mindst tolke de figurer, som artiklerne indeholde. De skal ligeledes kunne gennemskue, hvorledes artiklen opbygningsmæssigt er baseret på den naturvidenskabelige fremgangsmåde. DERFOR vil det være tæt på hele artiklen, jeg skal oversætte, så de kan træne artikellæsning samtidigt med at de får en frisk videnskabelig artikel, hvor de kan anvende den viden de har tilegnet sig indenfor et emne.

Når jeg sidst i september er færdig med at gennemgå genetikken med min B-niveau-klase, vil Jos og de andres artikel være et godt bud på, hvad jeg kan sætte eleverne til at øve sig i artikellæsning på.

Desuden<7u>:

Hvis eleverne i 3g skal få lyst til at vælge, at deres AT og/eller SRP blandt andet skal indeholde faget biologi, så er det vigtigt, at de i biologiundervisningen er blevet præsenteret nye og inspirerende bio-artikler. Her er Jos og de andres artikel rigtig god.

hilsen

John

Kommentér

Sven Aage Hansen
#7 Kommentar postet d. 19-09-12 kl. 09:42. Emne: Ny dnametode sporer fisk og hvaler i havvand
Som forsker i fossilt DNA har Eske Willerslev nok det bedste overblik mht DNA-nedbrydningsrater,men jeg tænkte det samme, havvand fra Ø-Grønland havner tilsidst i Det Indiske Ocean, så det er jo godt blandet op, og marsvineDNAet havner jo der til sidst.

Kommentér

Michael S. Jensen
#8 Kommentar postet d. 19-09-12 kl. 10:12. Emne: Ny dnametode sporer fisk og hvaler i havvand
#6 Hej John

Hatten af for en dedikeret underviser, men det er noget af en opgave, du sætter dig selv på.

Kender du Aktuel Naturvidenskab? Der er artiklerne på dansk og knapt så langhårede, og hvis du kigger under undervisningsmateriale, er der en del, der er lavet specifikt til gymnasieelever.

- se linket HER

Videnskab.dk er måske knapt så hardcore videnskabeligt og mere populærvidenskabeligt, men de har også jævnligt ganske fornuftige artikler, der sagtens burde kunne læses og forstås af gymnasieelever.

- se linket HER

Så slipper du for at skulle bruge tid på oversættelser.

Mvh Michael

Kommentér

Michael S. Jensen
#9 Kommentar postet d. 19-09-12 kl. 10:17. Emne: Ny dnametode sporer fisk og hvaler i havvand

Ja, det gør forfatterne af artiklen, og det fremgår tydeligt i artiklen under eDNA decay. Læs den.

Mvh Michael

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator