Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leif Bolding
Mystisk redebyggeri (Læst 1164 gange) Postet d. 20-09-12 kl. 22:42
En familiefest på et konferencecenter ved Glud Håb/Horsens Fjord gav mulighed for en hurtig gåtur ved et nærliggende vådområde.

I området var opført en række besynderlige anordninger, som jeg ikke kan gætte mig til formålet med.

Er der nogen herinde, der kan forklare mig, hvad det drejer sig om?

Mystisk redebyggeri (En familiefest på et konferencecenter ved Glud Håb/Horsens Fjord gav mulighed for en hurtig gåtur ve)
Leif Bolding har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 534)
Besvar | Kommentér

Hans Petersen

Svaraktivitet:

(4)
#1 Svar postet d. 20-09-12 kl. 22:55. Emne: Mystisk redebyggeri
Jeg tror det er beregnet til ænder at ruge i.

De går meget villigi i dem, og de er godt beskyttet.

vh. Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(30)
#2 Svar postet d. 20-09-12 kl. 22:57. Emne: Mystisk redebyggeri
Ja, jeg synes jo selv, at Leif antyder meget i sin beskrivelse ved at kalde dem "anordninger". Det skulle nok have været "and-ordninger".

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Petersen

Svaraktivitet:

(4)
#3 Svar postet d. 20-09-12 kl. 23:03. Emne: Mystisk redebyggeri

Jeg har brugt sådanne "an(d)ordninger" en del gennem årene.

Det var så i en lidt anden udformning.

Dem på billedet kunne godt være lavet smartere så de faldt meget mere ind i den øvrige vegetation.

vh. Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leif Bolding
#4 Kommentar postet d. 20-09-12 kl. 23:18. Emne: Mystisk redebyggeri
Mange tak for svarene. Så fint og velisoleret er der vist endnu ingen af de lokale ænder der har indrettet sig... Jeg ved nu heller ikke, om jeg egentlig synes an(d)ordningerne pynter i landskabet

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 Kommentar postet d. 20-09-12 kl. 23:33. Emne: Mystisk redebyggeri
Et spørgsmål: Er det et led i at passe på dyr til jagt eller har det noget med naturbeskyttelse mod ræv og mink at gøre?

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(3)
#6 Svar postet d. 22-09-12 kl. 14:23. Emne: Mystisk redebyggeri
....ihvertfald er de jo ret nemme for f.eks. en krage at opdage (nærmest umulige IKKE at opdage "I gamle dage" opstillede man også kassèrede mælkejunger til ænderne. Jeg kan nu ikke lade være med at tænke, at en rugende and ville ha bedre odds for ikke at blive opdaget, ved at ligge et tilfældigt sted i å-kantens brændenælder :-/

mvh Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Petersen

Svaraktivitet:

(4)
#7 Svar postet d. 22-09-12 kl. 15:19. Emne: Mystisk redebyggeri

Den type redeskjul på billedet, kender jeg fra ældre lærebøger for nye jægere.

De kan laves meget mere krativt, så de falder fuldstændig ind i omgivelserne.

Det er for at værne rederne mod krager og skader, som er eksperter i at se de mindste forandringer.

Når anden går af reden en gang eller to i døgnet, dækker hun æggene til med materiale fra redekanten, men helt uden spor kan det ikke gøres. Hun er så væk en times tid, og i den tid er æggene meget udsatte.

Når det rigtige skjul er sat op tidligt nok om foråret, er der ingen afvigelser fra det normale. Dem, jeg havde, stod der i flere år og faldt mere og mere ind omgivelser.

Og de virkede rigtig godt.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#8 Kommentar postet d. 22-09-12 kl. 23:31. Emne: Mystisk redebyggeri
Hej Hans

Tak for forklaringen

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator