Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tamara Lara Furrer
Dunet mælkehat - og saltning? (Læst 1415 gange) Postet d. 30-09-12 kl. 18:06
Nu vil jeg snart indtage de svampe jeg falder i dåne over, uheldigvis har jeg endnu ikke fundet nogle af de "trestjernede". Men der står at man kan salte dunet mælkehat, så det vil jeg prøve.

To spørgsmål..

Er det dunet mælkehat? Mælker slet ikke ved snit på ældre eksemplarer, men på yngre mælker de lidt, cremefarvet mælk. Vokser under birk. Smager øjeblikkeligt ubehageligt skarpt af peber og har dun i hatrenden.

Hvordan salter man dem bedst (hvis det vel og mærket er dunet mælkehat)?

Dunet mælkehat - og saltning? (Nu vil jeg snart indtage de svampe jeg falder i dåne over, uheldigvis har jeg endnu ikke fundet nogl)
Tamara Lara Furrer har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1134 x 638)
Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#1 Kommentar postet d. 30-09-12 kl. 22:00. Emne: Dunet mælkehat - og saltning?
Jeg tror nærmere din langskæggede ven er den skæggede mælkehat(?). Er der orange ringzoner på hatten så er det den?

Jeg har aldrig turde salte og spise de brændende skarpe mælkehatte. "Brændt barn skyer ilden", så jeg har for første og sidste gang nedsaltet og smagt Rødbrun Mælkehat. Det var en skidt fornøjelse og slet ikke besværet værd. Hvorfor den bøvl, når der står så mange lækre spisevampe derude

Hvis du forsøger, så giv gerne besked om resultatet

Buk & Pluk.

Torben.

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#2 Svar postet d. 01-10-12 kl. 15:06. Emne: Dunet mælkehat - og saltning?
enig i Skægget Mælkehat med meget skæg og (tilsyneladende) ringzoner på hatten

finnerne spiser vist alle skarpe mælkehatte efter nedsaltning vinteren over, men de går jo også med kniv

har engang smagt nedsaltede og tørrede, fhv. skarpe mælkehatte - de smager pudsigt nok salt

Mose-Mælkehat - den med klar mælk - skal vist være giftig

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#3 Kommentar postet d. 21-10-12 kl. 19:52. Emne: Dunet mælkehat - og saltning?
Pudsigt, jeg har slet ikke fået besked om at indlægget var besvaret. Beklager derfor min responstid.

Jeg kan heller ikke "acceptere" Torbens svar, så jeg må have kigget på min browser.

Saltningen blev heller ikke til noget, da jeg opdagede at de havde brugt round up rundt om træerne i parken. HVORFOOOOOR HØVLED ALTSÅ!?!

Tak for svar begge to

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator