Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tamara Lara Furrer
Ligner grøn fluesvamp men... (Læst 1564 gange) Postet d. 30-09-12 kl. 18:30
Så alligevel ikke. Vokser omkring legeplads, så jeg er ret nysgerrig på om jeg skal stå vagt ved ungerne.

Hat omkring 4-6 cm, stok omkring 6-7 cm og nærmere gul end grøn. Så har den med alderen grålige lameller, hvor de som yngre er hvide. Hattten er hygrofan og fedtet. Stokken er lidt skæv, med ring og knolden meget lille, næsten ikke eksisterende.

Vokser hist og her i Tullebølle fritidspark tæt ved dunet mælkehat som jeg også har uploadet. Den har vokset her den sidste uge (beklager billedkvaliteten, mit gode kamera strejker).

Ligner grøn fluesvamp men... (Så alligevel ikke. Vokser omkring legeplads, så jeg er ret nysgerrig på om jeg skal stå vagt ved ung)
Tamara Lara Furrer har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1134 x 638)
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg

Svaraktivitet:

(45)
#1 Svar postet d. 30-09-12 kl. 18:37. Emne: Ligner grøn fluesvamp men...
Hej.

Jeg vil mene at det er ager bredblad - se linket HER - men vent på nogle eksperter

Mvh. Louise.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#2 Svar postet d. 30-09-12 kl. 19:04. Emne: Ligner grøn fluesvamp men...
Så holder jeg på slørhat.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg

Svaraktivitet:

(45)
#3 Svar postet d. 30-09-12 kl. 19:45. Emne: Ligner grøn fluesvamp men...
Nu blever jeg lidt nysgerrig Thomas, for hvad får dig til at tro det?

Denne svamp ligner min bestemte ager-bredblad på en prik.

- se linket HER

Både hat farve + struktur. Den grålige lamelfarve, den hvide skæve stok m. ring og klumpen nederst. Den genrelle størrelse den samme. Vokse stedet i græs er også det samme.

Tamaras svamp har så vidt jeg kan se også en tydelig ring, hvilket jeg ikke syntes slørhatte har på samme måde.

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#4 Svar postet d. 30-09-12 kl. 20:05. Emne: Ligner grøn fluesvamp men...
Hej Louise, godt du holder på dit Det er de psykedeliske farver der gør det Ager bredblad ser ud som her under.

Men faktisk tror jeg du har Louise ville bare være lidt på tværs.

Vh. Thomas

Ligner grøn fluesvamp men... (Hej Louise, godt du holder på dit (y) Det er de psykedeliske farver der gør det ;-) Ager bredblad se)
Thomas Kehlet har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 602)
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#5 Kommentar postet d. 30-09-12 kl. 20:19. Emne: Ligner grøn fluesvamp men...
Jeg kan godt se dit billede ikke ligner ret godt farvemæssigt. Hatten på dit billede ser også glat/slimet ud, måske pga. regn.

Fandt også dette link - - se linket HER - hvor svampen har samme struktur som Tataras, samt den hvide ring i kanten, som også kan anes her.

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#6 Svar postet d. 01-10-12 kl. 08:54. Emne: Ligner grøn fluesvamp men...
Hej Tamara, ager-bredblad er ikke anført som giftig i de bøge jeg har kigget i.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#7 Kommentar postet d. 21-10-12 kl. 19:54. Emne: Ligner grøn fluesvamp men...
Beklager min sene respons og tusind tak for svar! Jeg vil mene Louise har regnet den ud

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator