Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael S. Jensen
Spøger vegetarerne med helbredet? (Læst 3999 gange) Postet d. 02-10-12 kl. 18:54
Ansporet af debatten her - se linket HER oprettes hermed en selvstændig tråd om at leve vegetarisk.

Mvh Michael

Kommentér

Jeffrey Lins
#1 Kommentar postet d. 05-10-12 kl. 08:17. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
Tak Michael,

Jeg synes, at tråden kunne handle om lidt mere end helbred.

Jeg ret glad for at du, Poul Evald, Peder Storup og nogle få andre tør at diskutere en mere vegetabilsk basis for vores ernæring.

Jeg selv er "veganer"*, som betyder, at jeg undlade at spise, kød, fisk, mælk, og æg.

Jeg synes, at det kræver ikke meget at forske lidt i anbefalinger af forskellige store internationale organisationer som FN, WWF, samt førende universiteter at finde ud af hvor ubærdgytigt og skadeligt for vores klima og miljø stor forbrug af animalsk produkter er (spørg og jeg lover at spamme tråden med materialer).

Jeg synes, at alle, der interesserer sig for biodiversitet og naturbevaring bør kigge ting i øjnene og overveje hvad de kan gøre i deres forbrug.

M.h.t. helbredet, har jeg intet problem med at få lysine nok, samt andre essentielle aminosyrer, som de fleste vegetarer og veganer gør, hvis de bare spiser de rigtige ting. (igen - jeg kan spamme tråden med materialer fra førende ernærings- and sundhedsorganisationer for dem der tvivler på sagligheden).

Jeg tager vitamin B12, fordi det ikke kan fås vegetabilsk.

Derudover kan jeg fortælle, at hver eneste gang jeg får et blodprøve lægere (i fleretal) jubler og råber højt over værdierne, specielt m.h.t. kolesterol, og siger at de ønskede at de ville se disse værdier hos andre patienter.

Jeg håber, at jeg har provokeret lidt. Det var også meningen.

Jeff

*Jeg spiser honning, fordi jeg mener, at det er meget mindre skadeligt for miljøet end produkter fra sukkerroer og fordi vores nuværende produktion af mange frugter og grønsager er afhængig af biavl alligevel.

Kommentér

Michael S. Jensen
#2 Kommentar postet d. 05-10-12 kl. 18:17. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
Hej Jeff

Du behøver vel ikke ligefrem spamme tråden, men jo, du må hjertens gerne smide et par link ind.

Lad os lige få slået fast, at det ikke er for helbredets skyld, man skal undlade at springe på vegetarvognen.

Her i huset får vi kød 2-4 gange om ugen, så jeg er ikke vegetar, men jeg ville ikke have nogen som helst helbredsmæssige bekymringer ved at droppe kødet. Tværtimod.

Derudover er det også interessant, at en del kødspisere får rigeligt fedt i forhold til den anbefalede dagsmængde.

Sådan en omgang gammeldags frikadeller, lavet af kød med 15-20% fedt i og stegt i fedtstof på panden, er så gu noget farligere for helbredet end vegetarkost.

Mvh Michael

Kommentér

Jeffrey Lins
#3 Kommentar postet d. 05-10-12 kl. 19:50. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?

Kun et par:

"Det kan sagtens lade sig gøre at sammensætte en vegetarkost, som sikrer, at man får de nødvendige vitaminer, mineraler og proteiner."

Fødevarestyrelsen, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri:

- se linket HER

"A vegetarian, including vegan, diet can meet current recommendations for all of these nutrients. In some cases, use of fortified foods or supplements can be helpful in meeting recommendations for individual nutrients. Well-planned vegan and other types of vegetarian diets are appropriate for all stages of the life-cycle including during pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence."

Position of the American Dietetic Association and Dietitians of Canada: vegetarian diets.

- se linket HER

"Typically, vegans can avoid nutritional problems if appropriate food choices are made. Their health status appears to be at least as good as other vegetarians, such as lactoovovegetarians."

The American Journal of Clinical Nutrition

- se linket HER

Se Appendix 9 i

Dietary Guidelines for Americans (underskrevet af US Secretary of Agriculture og US Secretary of Health and Human Services)

- se linket HER

Supplerende igen fra American Dietetic Association (2009)

- se linket HER

Kommentér

Jeffrey Lins
#4 Kommentar postet d. 05-10-12 kl. 20:01. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
Og så hvad med sundhed og protein fra kød?

Lad os kigge på det største studie af dette nogensinde, lige ud af Harvard i år, i Archives of Internal Medicine .

Hvor stor?

"Researchers...observed 37,698 men from the Health Professionals Follow-up Study for up to 22 years and 83,644 women in the Nurses’ Health Study for up to 28 years who were free of cardiovascular disease (CVD) and cancer at baseline. Diets were assessed through questionnaires every four years."

In a nutshell:

“This study provides clear evidence that regular consumption of red meat, especially processed meat, contributes substantially to premature death ...On the other hand, choosing more healthful sources of protein in place of red meat can confer significant health benefits by reducing chronic disease morbidity and mortality.”

- Press release, Harvard School of Public Health

- se linket HER

Jeg glæder mig at høre, at du reducerer - miløet og din krop vil også takke dig.

Kommentér

Michael S. Jensen
#5 Kommentar postet d. 05-10-12 kl. 20:53. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
Hej Jeff - og dem, der læser med

Jeg vil lige for god ordens skyld understrege, at Sundhedsstyrelsen fraråder folk at have deres børn på veganerkost.

Så smid lige en kop mælk på deres havregryn om morgenen.

Vil man være lidt god ved sin krop og miljøet, kan man jo starte forsigtigt ud med at skære ned på kødet. Der behøver ikke være lig på bordet 7 dage om ugen.

Mvh Michael

Kommentér

Jeffrey Lins
#6 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 08:48. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
Michael,

Har du et link til det fra Sundhedstyrelsen, eller var det en læge du har snakket med?

Kommentér

Jeffrey Lins
#7 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 09:15. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
Jeg har fundet noget selv.

Fra april 2011:

"Veganer mad til småbørn

Kostformer, der udelukker hele madvaregrupper, øger risikoen for fejlernæring. Veganer mad, der ikke indeholder animalske produkter, kræver betydelig viden og forudsætter, at barnet spiser varieret og med god appetit. Maden fylder meget på tallerkenen, så barnet kan have svært ved at spise de nødvendige mængder mad. Herved kan der være risiko for næringsstofmangel. Madens næringsstoftæthed bør derfor vurderes på individuel basis med henblik på planlægning af måltider baseret på et varieret udbud af madvarer af en ernæringsfaglig person, fx en klinisk diætist. Generelt anbefales veganer mad ikke til spædbørn og småbørn."

- se linket HER

Her står to ting:

1) Generelt anbefales veganer mad ikke til spædbørn og småbørn.

Men (specielt)

2) Madens næringsstoftæthed bør derfor vurderes på individuel basis med henblik på planlægning af måltider baseret på et varieret udbud af madvarer af en ernæringsfaglig person, fx en klinisk diætist.

Jeg synes, at det lyder særdeles fornuftigt qua hvis man vil give småbørn veganerkost, så gør det kun med kompetent planlægning på individuel basis, ellers lad være.

Havde du noget mere detaljeret?

Kommentér

Hans Petersen
#8 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 10:13. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?

Hvad er forskellen på et hønseæg og et hvedekorn eller en hasselnød?

Kommentér

Jeffrey Lins
#9 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 14:19. Emne: Spøger vegetarerne med helbredet?
Hans,

Mener du teknisk/biologisk? Eller at de begge to er deler af den reproduktive process?

Etisk set kræver det hold af høns for at få æg, og mange mener at der er en forskel mellem dyr og planter her - for eksempel, at dyr er bevidste. osv.

M.h.t. miljøet kræver det meget mere vand, energi (samt CO2 emissioner), og jord (som ellers kunne blive bevaret til biodiversitet), samt brug af gødning og pesticider ved konventionelt landbrug, for at dyrke foder til høns.

Men dette fremgår af den anden tråd vi kommet fra og har startet diskussionen.

Kommentér

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator