Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Andersen
Mide-transport... (Læst 1403 gange) Postet d. 03-10-12 kl. 17:28
Ådselgraveren søgte til lyset ved mit svenske hus i augustnatten. Der var flere hver aften/nat, og næsten alle var vært for en større mængde mider. I nogle tilfælde 20-30-næsten 40 mider på en bille!

Skarnbasser ses ofte med mider, jeg mener også at have set stankelben og vandnymfer med mider, dog færre. Formodentlig kan trådens brugere give flere eksempler..?

Har I kendskab til, om specifikke mider anvender specifikke værtsdyr - eller kan der være samme art på et bredt spekter af værtsdyr?

Er formålet kun transport, og i så fald hvad er rejsemålet?

Eller kan de leve permanent på værtsdyret..?

Mvh. Ole

Mide-transport... (Ådselgraveren søgte til lyset ved mit svenske hus i augustnatten. Der var flere hver aften/nat, og n)
Ole Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#1 Kommentar postet d. 03-10-12 kl. 17:35. Emne: Mide-transport...
Der findes vist sådan groft taget to grupper mider, nogle som kun bruger biller og andre dyr til transport. De er gerne brune og andre der lever permanent på værtsdyrene og suger af dem, de er som regel røde. Dem har jeg set på både biller, fluer, bier, mejer og edderkopper. Jeg har et billede af en agurkeedderkop med en af disse mider siddende lige midt i spindevorterne. Det må klø af h...... til!

Lars Thomas

Besvar | Kommentér

Ole Andersen
#2 Kommentar postet d. 03-10-12 kl. 17:39. Emne: Mide-transport...
Ja, det er et delikat emne! Men da også interessant. Og tak for det meget hurtige svar skal du da have! Måske kan jeg se hen til flere bidrag...

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#3 Kommentar postet d. 03-10-12 kl. 22:58. Emne: Mide-transport...
Det er nemlig et fascinerende fænomen! Bare en kommentar: de røde mider (Leptus slægten, fx), der parasiterer diverse invertebrater, sidder ikke hele livet på den uheldige vært - det gør de kun i larvestadiet, som voksne er de aktive rovdyr.

Phoresy, eller "hitch-hiking", er nemlig ikke en snyltende adfærd. Værten bliver ikke skadet af, at transportere miderne til en ny destination, som sidstnævnte så kan kolonisere. Mange andre arter benytter sig også af phoresy, et par eksempler er nævnt her - se linket HER

VH Simon

Besvar | Kommentér

Ole Andersen
#4 Kommentar postet d. 03-10-12 kl. 23:34. Emne: Mide-transport...
Tusind tak for de fine svar. Det var især på ådselbillerne, jeg fandt mange mider i august. Jeg tror kun, at det var denne bille, som også søgte til lyset, der tilsynelandende var midefri. Måske var den nyklækket, men så springer miderne vel hurtigt på..? De andre var rene mide-taxaer!

Tak til jer begge

Mvh. Ole

Mide-transport... (Tusind tak for de fine svar. Det var især på ådselbillerne, jeg fandt mange mider i august. Jeg tror)
Ole Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Hans Gønget
#5 Kommentar postet d. 13-10-12 kl. 10:08. Emne: Mide-transport...
Som du selv siger Ole, så er det især ådselsgravere og skarnbasser, som disse mider anvender til transport og det skyldes formentlig, at disse biller hører til de mest "snavsede". Foruden at anvende billerne til transport så æder miderne nemlig de ådsels- og gødningsrester, som sidder på billerne. Man kan sige, at miderne på den måde betaler for transporten ved at holde billerne rene.

Venlig hilsen

Hans

Besvar | Kommentér

Ole Andersen
#6 Kommentar postet d. 14-10-12 kl. 18:45. Emne: Mide-transport...
Også mange tak for dette nyttige bidrag.

Mvh. Ole

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#7 Kommentar postet d. 14-10-12 kl. 21:11. Emne: Mide-transport...
Jeg havde en hel del bistader i ''80erne, og den gang kunne man følge, hvordan varoa miden år for år kom højere og højere op gennem Danmark syd fra.

Den blev transporteret af drone bier, der modsat arbejderne kan gå ind i andre stader uden problemer.

Der står noget om varoa - se linket HER

Mvh Kresten

Besvar | Kommentér

Ole Andersen
#8 Kommentar postet d. 14-10-12 kl. 21:58. Emne: Mide-transport...
Også tak for dette bi-drag.

Mvh. ole

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen

Svaraktivitet:

(3)
#9 postet d. 20-07-20 kl. 20:52. Emne: Mide-transport...
Jeg prøver at følge op på Oles tråd. Det er noget i samme boldgade, og miderne ligner umiddelbart dem på Oles bille.

Jeg har en ådselbille i stald i øjeblikket - se linket HER Den er i en plastikkasse med et trådvæv over sig. Hullerne i vævet er 0,5 mm. og kassen står inde på mit værksted, så muligheden for at der kan komme andre dyr ned i den er lig 0.

Da jeg lagde billen ned i kassen, havde den 2 mider på sig, jeg tjekkede både under- og overside. Og det er udelukket, at der kan være kommet nogle med fra jorden, som jeg lagde i kassen. Og nu 14 dage senere går den rundt med mindst 30 mider på sig.

Hvor pokker kommer de fra? Yngler miderne på billen?

Mide-transport... (Jeg prøver at følge op på Oles tråd. Det er noget i samme boldgade, og miderne ligner umiddelbart de)
Foto: Kresten
Klik på billedet for original størrelse (700 x 490)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator