Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampedyr og slimsvampe -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steen Kryger
Hvilken svamp er dette? (Læst 675 gange) Postet d. 05-10-12 kl. 20:26
Denne op til 30 cm store svamp er fundet i Nørreskoven 04.10.2012 på løvtræ (bøg/eg).

Det lille billede er undersiden, som var ganske konturløs, hvilket måske skyldtes svampens alder.

Kan svampen bestemmes?

Mvh Steen

Hvilken svamp er dette? (Denne op til 30 cm store svamp er fundet i Nørreskoven 04.10.2012 på løvtræ (bøg/eg).
Det lille bil)
Foto: Hvilken svamp er dette?
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(336)
#1 Svar postet d. 06-10-12 kl. 10:36. Emne: Hvilken svamp er dette?
Den kan jo godt være angrebet af noget andet svamp. Nok en poresvamp af en slags.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen Kryger
#2 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 11:36. Emne: Hvilken svamp er dette?
Tak Ole, jeg håbede at det var muligt at komme nærmere på en bestemmelse, da det er sjældent jeg ser så store svampe.

Hvad man ikke kan se på billedet er, at svampen havde en sort stok på 8-10 cm. Det sorte på stokken og noget af svampens hat, går jeg ud fra er sporer, som derfor må være sort til chokoladebrun.

Kan dette hjælpe?

Mvh Steen

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(336)
#3 Svar postet d. 06-10-12 kl. 14:55. Emne: Hvilken svamp er dette?
Det kunne måske være en sammenfaldet Kæmpeporesvamp. Den anløber sort ved tryk, måske også ved henfald, og man får sort sovs, når den tilberedes. Som ung er den en rimelig spisesvamp. Men ingen fuld garanti for, at det er denne.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen Kryger
#4 Kommentar postet d. 07-10-12 kl. 09:11. Emne: Hvilken svamp er dette?
Mange tak Ole for dit supplerende svar.

Mvh Steen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator