Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

John Holst
Fladhat eller noget helt andet? (Læst 1038 gange) Postet d. 06-10-12 kl. 18:05
Jeg har i dag forsøgt at bestemme en svamp efter svampeatlas.dk - - se linket HER - der har en interaktiv glimrende nøgle.

Men jeg skal jo lige lære at bruge nøglen, så jeg håber på lidt hjælp her i tråden.

Herover er mit første forsøg, hvor jeg har anvendt målene fra det største eksemplar blandt de indsamlede individer.

Har jeg mon fået alle karakterer noteret korrekt?

Og i hvilken af de foreslåede slægter bør jeg gå videre med bestemmelsen?

Der kommer nogle fotos af svampen, som voksede i løvskov ved Bromme nord for Sorø under Skov-Elm, Bøg og Hassel.

Hilsen

John

Fladhat eller noget helt andet? (Jeg har i dag forsøgt at bestemme en svamp efter svampeatlas.dk  -  http://www.svampeatlas.dk/MycoKe)
John Holst har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

John Holst
#1 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 18:06. Emne: Fladhat eller noget helt andet?
Svampen voksede i en bue, der kunne antyde hekseringsvækst, men dette er på ingen måde sikkert.

Fladhat eller noget helt andet? (Svampen voksede i en bue, der kunne antyde hekseringsvækst, men dette er på ingen måde sikkert.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 462)
Besvar | Kommentér

John Holst
#2 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 18:07. Emne: Fladhat eller noget helt andet?
Et ungt individ

Fladhat eller noget helt andet? (Et ungt individ)
Besvar | Kommentér

John Holst
#3 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 18:07. Emne: Fladhat eller noget helt andet?
Største individ

Fladhat eller noget helt andet? (Største individ)
Besvar | Kommentér

John Holst
#4 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 18:08. Emne: Fladhat eller noget helt andet?
Delvist gennemskåret

Fladhat eller noget helt andet? (Delvist gennemskåret)
Besvar | Kommentér

John Holst
#5 Kommentar postet d. 07-10-12 kl. 11:42. Emne: Fladhat eller noget helt andet?
Sporeafkast er nu lavet: det gav en sart gullig farve. MycoKey-nøglen er nu nede på to slægter: Skørhat og Fladhat. Da svampen er fibret og ikke kan "knækkes" i stykker som en Skørhat, må det derfor være en Fladhat.

Jeg begiver mig nu ud i Fladhat-nøglen: - se linket HER

1. Stok mere end 2 mm tyk

2. Stok tydeligt længdestribet (og mere end 8 mm tyk)

B1. Smag mild; hat ikke rustplettet

B3. Voksende i juli-nov. stok uden basal knold

B4. Stok udpræget kølleagtigt udvidet nedefter (dette gælder for det ældste og fuldt udvoksede af frugtlegemerne), ikke rodslående

B5. Hat stærkt hygrofan, først gråbrun, siden gråligt udtørrende (se #1) Horngrå Fladhat

Af de øvrige tre muligheder i nøglen efter pkt. B4, er det kun Horngrå Fladhats artsbeskrivelse, der passer på svampen.

Da jeg er karplantemand og ikke den store svampekender, vil jeg gerne have en kommentar eller to til min fremgangsmåde under bestemmelsen samt, om svampen på dette grundlag kan obses som Horngrå Fladhat.

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

John Holst
#6 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 17:38. Emne: Fladhat eller noget helt andet?
Hvad skulle jeg have beskrevet bedre for at få et godt råd til bestemmelsen af denne svamp?

Hilsen

John

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#7 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 18:01. Emne: Fladhat eller noget helt andet?
Hej John

Stort flot og godt arbejde du har gjort for at bestemme din svamp

Jeg tør dog ikke dømme Horngrå Fladhat på dine svampe. Det er muligt at der ikke er blevet svaret fordi alle er i tvivl om hvilken det er.

Selv med et stort arbejde for at bestemme, er det ikke altid man kommer i land med sine svampe. Hvis det stadig er muligt ville en sporeprøve (farven) måske kunne hjælpe på vej.

VH Ebbe

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3176)
#8 Svar postet d. 10-10-12 kl. 18:11. Emne: Fladhat eller noget helt andet?
Farve og form er efter min mening ikke Horngrå F. Hvad du skulle gøre bedre, er det svært at sige. Jeg farer også ofte "vild" i nøglerne.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

John Holst
#9 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 18:20. Emne: Fladhat eller noget helt andet?
Tak til Ebbe og Ole. Vi lader det blive en vildfaren fladhat og kaster den over skulderen.

Bedste hilsner

John

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator