Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jane Bøgelund
orange kølle eller bægersvamp?? (Læst 1221 gange) Postet d. 06-10-12 kl. 22:00
Jeg stødte på disse svampe i dag. Det sjove var at to af svampene udsendte en slags røg......... eller rettere en varmedis, den var ikke tåget men kunne ses, ligeso en lille vulkan. Nogen der aner hvad de hedder??

orange kølle eller bægersvamp?? (Jeg stødte på disse svampe i dag. Det sjove var at to af svampene udsendte en slags røg......... ell)
Jane Bøgelund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#1 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 22:19. Emne: orange kølle eller bægersvamp??
Hej Jane.

Det er lidt svært at se på det lille foto, men syntes, at det kunne ligne noget æseløre-bæger, men det er kun et gæt.

Hvor i landet voksede de, og hvilke træer er i nærheden?

Har du mulighed for at oploade et større billede, eller beskære og forstørre én af dem op?

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#2 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 22:23. Emne: orange kølle eller bægersvamp??
Hej Louise

Ja det er lige det der er problemet, at det kun må fylde 155 kb her på sitet. Jeg har selvfølgelig en del billeder der fylder mere, men de kan ikke uploades her. De er fundet i dag i Børglum Klosterskoven i Vendsyssel i en fyrreskov, og jeg undrede mig over den lille dis de udsendte

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg

Svaraktivitet:

(45)
#3 Svar postet d. 06-10-12 kl. 22:45. Emne: orange kølle eller bægersvamp??
Æseløre passer uddimiddelbart godt, da der skulle være kalkbund, i nordjylland, som æseløre-bæger skulle foretrække Den vokser både i løv og nåleskov.

Jeg må indrømme at jeg ikke er særlig teknisk anlagt. Jeg bruger bare windows live photo gallery, hvor der er en funktion, som hedder "tilpas størrelse" og så skriver jeg 444, under "maksimumsdimensioner", det plejer at passe og mine oploadede fotos er en del større.

Alternativt kan du oprette en gratis profil på photobucket - se linket HER og oploade billedes fulde størrelse der, og linke dertil herinde. Du kan selv bestemme om andre skal kunne se billederne derinde.

Mvh. Louise.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#4 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 22:46. Emne: orange kølle eller bægersvamp??
Hov glemte at skrive, at du skal vente med at lukke tråden, til en anden har været indeover, da jeg ikke er helt sikker på den

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#5 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 22:49. Emne: orange kølle eller bægersvamp??
huu Louise, det er ikke helt let det her, men tak for tippet med windows. Jeg vidste ikke jeg havde lukket tråden når jeg havde uploadet billedet, hvordan gør man for ikke at lukke tråden???

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#6 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 22:56. Emne: orange kølle eller bægersvamp??
Ellers så prøv og skriv en tråd i brugerråd om, hvordan du får oploadet større fotos. Der er nok nogle som er gode til teknik - Der gik også et godt stykke tid inden jeg fandt ud af det.

Jeg syntes det er syndt, hvis du ikke kan oploade dine obs''er, da det jo både er sjovt for en selv, og kan være brugbart for andre

Jeg vil prøve at få en mere erfaren "svampe-ekspert" i morgen indover denne tråd, hvis der ikke er andre, som kigger forbi inden

Mvh. Louise

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#7 Kommentar postet d. 06-10-12 kl. 23:04. Emne: orange kølle eller bægersvamp??
Åh tak, det er længe siden jeg har opgivet at uploade herinde. Ind imellem indtaster jeg observationer men kan ikke finde det berømte kamera på siden, selvom jeg har været her et par år og ikke er total stupid til hverken billeder eller it, det er lidt ærgerligt men sjovt hvis nogen kan identificere

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 06-10-12 kl. 23:40. Emne: orange kølle eller bægersvamp??
Hej Jane

Kunne du ikke sendt et fuldt opløst foto til mig, det er svært at se detaljer på et så lille foto.

Det er helt sikkert ikke den almindelige æsel-ørebæger, og jeg er heller ikke helt sikker på at det er den slægt, slægten Rodbæger (Sowerbyella) er en anden mulighed.

mvh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(13)
#9 Svar postet d. 07-10-12 kl. 00:15. Emne: orange kølle eller bægersvamp??
Hej Jane.

Jeg kan se du har nogle problemer med at oploade billeder i en rimelig størrelse. Udover at vælge selve pixelstørrelsen af billedet kan man i de fleste billedredigeringsprogrammer også vælge kvaliteten i forskellige grader. Så prøv f.eks. med 600 pixels bredde og en kvalitet lidt under middel på skalaen.

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator