Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Louise Widenborg
Hvilken ruskinds svamp? (Læst 660 gange) Postet d. 07-10-12 kl. 13:56
Fra igår d. 06-10-2012. Melby enghave.

På græs under og tæt på både nåletræer og løvtræer. (Eg, birk og pil m.m)

Hat: 3,1 cm. Tæt skællet/fibret. I midten mørkere brun.

Lameller: Middeltætte. Friske mørktcreme, idag læderbrune.

Stok. Længde: 4,7 cm. Bredde: 0,5 cm. Stort set samme bredde hele vejen. Slørrester på stokken. Øverst lyst brun, mørkere nedefter.

Lugt: Middel. Jeg kan ikke beskrive den.

Den ligner og beskrivelsen passer ret godt på uldskællet trævlhat. Kan det være den?

- Louise.

Hvilken ruskinds svamp? (Fra igår d. 06-10-2012. Melby enghave.

På græs under og tæt på både nåletræer og løvtræer. (Eg, b)
Foto: Louise Widenborg 06-10-12.
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#1 Kommentar postet d. 07-10-12 kl. 13:57. Emne: Hvilken ruskinds svamp?
Stok og lameller1:

Hvilken ruskinds svamp? (Stok og lameller1:)
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#2 Kommentar postet d. 07-10-12 kl. 13:59. Emne: Hvilken ruskinds svamp?
Sidste foto:

Hvilken ruskinds svamp? (Sidste foto:)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 07-10-12 kl. 14:10. Emne: Hvilken ruskinds svamp?
Hej Louise

Det kunne det godt være, men der er flere lignende arter, ingen af dem kan kendes uden mikroskopi!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 07-10-12 kl. 14:10. Emne: Hvilken ruskinds svamp?
ps. hvilke bøger bruger du?

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#5 Kommentar postet d. 07-10-12 kl. 14:24. Emne: Hvilken ruskinds svamp?
Hej Torbjørn. Tak for svar.

Det er ærgeligt

Jeg troede ellers den var ret sikker pga. det groveskæl, hvor bittersød er fintskællet. Desuden passer farvebeskrivelsen også en del bedre på uldskællet pga. de mørkere lameller og stokken. Jeg syntes også den dufter stærkt, hvorimod bittersød, skulle være svag. Deuden er den fundet på morbund, går jeg ud fra det er.

Jeg bruger mest Danmarks svampe, af Jan vesterholt, men også politikens svampebog og nogle gange madsvampe i farver, af politikens forlag.

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#6 Svar postet d. 07-10-12 kl. 14:55. Emne: Hvilken ruskinds svamp?
Hej Louise

Der findes over 100 arter af trævlhatte i Danmark, og kun i få tilfælde kan arterne kendes i felten, ellers er mikroskopi helt nødvendigt. Det betyder at det som regel ikke er muligt at sortere ved at se på fotos alene. Der skal artskarakterer og gruppe-karakterer til. Lugt, farver og udseende (form) er vigtige om hatten er fibret, skællet eller indvokset trådet. Om stokken har slør eller ej, om der er knold ved basis og hvordan den ser ud, om stokken er fnugget og hvorlangt fnuggene går ned på stokken (æverste 10%, æverste 1/3, eller om den er fnugget i hele længden. Færst når man har undersøgt disse ting (under lup) kan det betale sig at begynde at se på billeder. Stadigvæk er det kun muligt at bestemme dem i ret få tilfælde uden mikroskopi, her er en bestemmelsesnøgle:

- se linket HER

Det er ikke noget jeg skriver for at skræmme, trævlhatte er blot en af de rigiigt svære slægter at give sig i kast med.

Det bedste du kan gøre er at gå på kursus i svampebestemmelse (feks. i svampeforeningen (- se linket HER), og deltage i en masse ekskursioner, hvis / når du så selv arbejder med de svampe du tager med hjem (kun et par ukendte arter ad gangen), så vil det givet vis gå fremad. Der bliver afholdt masser af svampeskskursioner hvert år, også på Sjælland.

Held og lykke med din svampeinteresse

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#7 Kommentar postet d. 07-10-12 kl. 15:11. Emne: Hvilken ruskinds svamp?
Tak for dit meget udførlige svar Torbjørn

Jeg har godt hørt, at trrævlhattene skulle være noget af det sværeste. Jeg håbede nok bare på, at denne var en af de få kendelige

Jeg har tørret denne svamp og gemme den, da jeg syntes den er ret smuk, selvom den er unavngivet.

Jeg har været på tur med én svampeekspert, som var virkelig lærerigt, men der skal mange ture/kurser til, før jeg bliver dygtig til at skelne dem allesammen .

Problemet er lidt min fysiske sygdom, som der gør jeg aldrig rigtig ved, hvor meget jeg kan holde til, fra den ene dag til den anden. Nogle dage kan jeg gå en helt masse, og andre dage knap no´k stå ud af sengen, og derfor ville det være svært, at melde mig til svampekurser, hvor jeg måske ikke, ville kunne deltage på dagen.

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 07-10-12 kl. 15:16. Emne: Hvilken ruskinds svamp?
Hvis du sender den til mig engang i november (jeg har ikke tid før), så vil jeg godt se på den

Du kan altid melde dig til et kursus og så se undervejs hvor meget du kan holde til!

vh, Torbjørn (adressen står under min profil)

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#9 Kommentar postet d. 07-10-12 kl. 15:26. Emne: Hvilken ruskinds svamp?
Tusind tak!

Det vil jeg gøre, så må du se på den, hvis du får tid.

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator