Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Staunstrup
Stor Kobbersneppe ..Islandsk eller alm (Læst 2571 gange) Postet d. 08-10-12 kl. 11:15
Denne Kobbersneppe volder mig lidt hovedbrud

Er der nogle der vil hjælpe med kendetegn på Islandsk

På forhånd tak

Stor Kobbersneppe  ..Islandsk eller alm (Denne Kobbersneppe volder mig lidt hovedbrud 
Er der nogle der vil hjælpe med kendetegn på Islandsk)
Hans Staunstrup har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 487)
Besvar | Kommentér

Richard Burzynski

Svaraktivitet:

(170)
#1 Svar postet d. 08-10-12 kl. 12:00. Emne: Stor Kobbersneppe ..Islandsk eller alm
Tjaeh.....

Nu er dette her jo en ungfugl ( juvenil ) - med lyserødt næb m. sort/mørk spids,gulligbrunt bryst og fintspættet overside - båndede tertiærer osv. - og så er det nok nærmest umuligt ad adskille L.limosa og L. islandica...???

Det går jo endda med forårs/yngledragterne - men gerne andre kommentarer her - og sted & dato (please?)....

mvh. / Richard

Besvar | Kommentér

Richard Burzynski

Svaraktivitet:

(170)
#2 Svar postet d. 08-10-12 kl. 12:00. Emne: Stor Kobbersneppe ..Islandsk eller alm
Tjaeh.....

Nu er dette her jo en ungfugl ( juvenil ) - med lyserødt næb m. sort/mørk spids,gulligbrunt bryst og fintspættet overside - båndede tertiærer osv. - og så er det nok nærmest umuligt ad adskille L.limosa og L. islandica...???

Det går jo endda med forårs/yngledragterne - men gerne andre kommentarer her - og sted & dato (please?)....

mvh. / Richard

Besvar | Kommentér

Hans Staunstrup
#3 Kommentar postet d. 08-10-12 kl. 12:19. Emne: Stor Kobbersneppe ..Islandsk eller alm
Skjern Enge 6-10 2012

Ja den er svær. Tykkelse på næb og længde er det eneste jeg lige kan finde på dem i overgangsdragt

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#4 Svar postet d. 08-10-12 kl. 17:06. Emne: Stor Kobbersneppe ..Islandsk eller alm
Her er 3 fotos af arten i DK, og der står lidt tekst i kommentarfeltet under dem. Måske det er til hjælp:

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Islandsk har iflg. litt. kortere næb og ben (især knæ) end Stor Kobbersneppe. I sommerdragt har hoved, bryst og bugens forreste del en varmere kobberbrun farve (end SK) og brystet er uplettet. Flankerne har tydeligere, mørke tværbånd, der når undergumpen. Oversiden er mørkere med mørke, trekantede fjercentre og rustbrune rande. De lyse dækfjer fremtræder tydeligt mod ryggen.

Vh/Peter

Besvar | Kommentér

Richard Burzynski

Svaraktivitet:

(170)
#5 Svar postet d. 08-10-12 kl. 18:26. Emne: Stor Kobbersneppe ..Islandsk eller alm
Hej igen......

Jeg synes efter at have set Peters links/gode billeder + lidt litteratur at den må ende i en helt alm. limosa !

Næbbet hos islandsk er jo tydeligt kortere; tykkere ved næbbasis - konisk afsmalnende mod tynd spids ;

hvorimod vores hjemlige race har længere,mere ensartet,jævnt næb.

Også nakkefarvetoningen er måske lidt forskellig..???

mvh.

Richard

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(651)
#6 Svar postet d. 08-10-12 kl. 19:04. Emne: Stor Kobbersneppe ..Islandsk eller alm
Svær fugl...selvom det jo logisk set burde være islandica på denne dato. Fuglen er ret bleg, og næbbet virker ikke så kort, som man kunne forvente hos islandica. Alligevel er jeg temmeligt overbevist om, at fuglen er af den islandske race. Både tertialerne (halvcirklen af fjer, svingfjerere stikker ud bag) og de store dækfjer (fjerbræmmen, som tertialerne stikker ud bag)har et markant tiger-stribet mønster, der ikke harmonerer med en limosa (vores hjemlige st.kobbersneppe). Alt i alt har fuglen også et ret markant orange anstrøg på forhalsen...ser man på billeder af 1k stor kobbersneppe ssp limosa har disse mere gråligt frontparti og ikke tiger-stribede tertialer- og store dækfjer. Se selv fotos på bl.a netfugl.dk

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Hans Staunstrup
#7 Kommentar postet d. 08-10-12 kl. 19:57. Emne: Stor Kobbersneppe ..Islandsk eller alm
Tak for link og svar. Morten det var netop det at den var meget orange langt ned på brystet der fangede min interesse

Har den fra flere vinkler hvis det kan hjælpe

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#8 Svar postet d. 08-10-12 kl. 20:01. Emne: Stor Kobbersneppe ..Islandsk eller alm
Ja, datoen i sig selv burde indikere islandica. Går man ind og tjekker i DOf-basen, er der dog omtrent lige mange indtastninger af islandica og limosa her i oktober - måske er der i virkeligheden et problem og måske tegnes der et forkert billede af forekomsten?

Man kunne give en hjælpende hånd, Morten - hermed et forslag til endnu en artikel på Pandion om feltbestemmelse a la den meget brugbare, du lavede om Bjergirisk/Tornirisk?

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(651)
#9 Svar postet d. 08-10-12 kl. 20:42. Emne: Stor Kobbersneppe ..Islandsk eller alm
Hej Peter.

Såre sandt. Limosa/islandica-komplekset kunne godt fortjene en artikel. Om der faktisk optræder limosa herhjemme ult sept-dec eller om det er fejlbestemte islandica, vil jeg ikke udtale mig skråsikkert om her. Der mangler dokumentation for sene limosa''er på DOFbasen, så man kan have sine tvivl.

Forskellen på bjerg/tornirisk-problematikken og dette kompleks er, at stor kobbersneppe - trods alt - stadig "kun" er inddelt i racer. Mange artskomplekser (bla lille og stor kobbersneppe!) kræver DKUs opmærksomhed, og racerne kan således falde lidt i baggrunden.

Men en overordet artikel om Lille, Stor og Islandsk stor kobbersneppe er en rigtig god ide.

mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator