Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Hvilken svamp. (4 fotos) (Læst 455 gange) Postet d. 08-10-12 kl. 14:13
Hat tør 20 mm. Stok 15 mm, tilspidset og brun på den nederste del. Ingen særlig smag. Lugter, for mig, lidt henad Ramsløg. Voksede på mosbegroet udgået Hyld (Sambucus). På de 3 første fotos er svampen meget våd. Kølvrå Mose (Viborg Kommune, Midtjylland) 07 okt 2012

Hvilken svamp. (4 fotos) (Hat tør 20 mm. Stok 15 mm, tilspidset og brun på den nederste del. Ingen særlig smag. Lugter, for mi)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 750)
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#1 Kommentar postet d. 08-10-12 kl. 14:14. Emne: Hvilken svamp. (4 fotos)
2.

Hvilken svamp. (4 fotos) (2.)
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 08-10-12 kl. 14:14. Emne: Hvilken svamp. (4 fotos)
3.

Hvilken svamp. (4 fotos) (3.)
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#3 Kommentar postet d. 08-10-12 kl. 14:15. Emne: Hvilken svamp. (4 fotos)
4.

Hvilken svamp. (4 fotos) (4.)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 09-10-12 kl. 07:46. Emne: Hvilken svamp. (4 fotos)
Hej Jørn

Nu er svampen jo meget våd, prøv at lade den tørre en smule (1 time eller så i fri luft), og se om du kan se denne fine filtbeklædning som mange tragthatte har, f. eks. Kridt-tragthat og Løv-tragthat, det andet eks. ville være godt at få til sporefældning (men det er ikke sikkert hvis den ellers har ligget et døgns tid - så det ville nok være endnu bedre hvis du fandt helt friske eks. samme sted og undersøgte de to ting.

Det kan være trigtig interessant, prøv også at smide den på svampeatlas når du har fået de supplerende oplysninger, så ryger den videre på et tidspunkt til TL eller mig, vi er vist de eneste der for alvor forsøger at bestemme tragthatte i DK.

Sender dig lige en mail også

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#5 Kommentar postet d. 09-10-12 kl. 19:31. Emne: Hvilken svamp. (4 fotos)
Hej Torbjørn

Har her til eftermiddag genbesøgt stedet og det lykkedes, efter en del søgen, at finde et enkelt eksemplar som voksede 2,5 m oppe på den udgåede hylds mos overgroet stamme. Eksemplaret er hjembragt til spore fælding. Kan ikke bekræfte filtbeklædning, lup 20x. Vender tilbage med resultatet af sporefældningen.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#6 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 21:47. Emne: Hvilken svamp. (4 fotos)
Sporefælding negativ.

Jørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 10-10-12 kl. 22:10. Emne: Hvilken svamp. (4 fotos)
Det var godt nok træls Jørn, der røg et af de mulige beviser på hvad jeg tror sagtens kunne være den meget sjældne træboende tragthat Clitocybe truncicola. Lamellerne ser ud til på foto at være ret rent hvide, er de også det i virkeligheden? - har du taget din kone med på råd angående lugten jeg sppørger også fordi svampelugte opfattes meet forskelligt, er det for sent at checke igen?

Jeg foresl¨r at du lægger den ind på atlas som C. truncicola ?, og sideløbende sender materialet til mig, så skal jeg se nærmere på den når jeg får tid. Jeg har muligvis selv fundet den for nogle år siden, men materialet blev afvist da det ikke var godt nok, dit ser ud til at være noget bedre!

Når der så foreligger en afgørelse kan vi evt. oprette arten på F&N.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#8 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 22:38. Emne: Hvilken svamp. (4 fotos)
Hej Torbjørn

Tak for respons, har desværre denne gang ikke taget Conny med på råd angående lugt. Lamellerne har, nu her hvor de er tørre, antaget et lidt gulligt skær. Har lagt den på svampeatlas. Fremsender belæg.

Mvh

Jørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator