Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Breckling
Ingen artsbeskrivelser af Kanel-støvrør ? (Læst 781 gange) Postet d. 08-10-12 kl. 14:38
Jeg antager, at dette er Kanel-støvrør men kan ingen steder, hverken i mine bøger eller på nettet finde danske beskrivelser af svampen. Det er nogle uger siden jeg fandt den og kan desværre ikke huske ret meget fra oplevelsen.

Er det korrekt...

-at den står på nåletræsstubbe?

-at den bliver omkring et par centimeter i størrelse?

-at den findes fra sommer til sen efterår?

-at rørerne indeholder sporer?

Kan nogen hjælpe, også gerne med angivelser hvor jeg kan læse om den, helst på dansk (jeg har, på nettet, set meget enkelte beskrivelser på engelsk).

På forhånd tak.

-Torben, Fanø.

Ingen artsbeskrivelser af Kanel-støvrør ? (Jeg antager, at dette er Kanel-støvrør men kan ingen steder, hverken i mine bøger eller på nettet fi)
Foto: Torben Breckling
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 768)
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg

Svaraktivitet:

(45)
#1 Svar postet d. 08-10-12 kl. 15:20. Emne: Ingen artsbeskrivelser af Kanel-støvrør ?
Kanel støvrør er en slimsvamp, så måske der står noget i en slimsvampe bog, men jeg ligger ikke inde med sådan en.

Jeg fandt noget om størrelse og sporer på tysk wikipedia. Har brugt google translate, så oversættelsen er ikke så god

De enkelte Fruktifikationen er fladtrykt cylindrisk, rund eller lidt til siden. De er op til fem millimeter i højden og 0,2 til 0,4 mm i diameter. De er stramt til Pseudoaethalien sammen. Disse er spredt fladt for halvkugleformet, hvor det strækker sig over en diameter på 10-60, og undertiden 100 millimeter strækker sig. Fra overfladen opstår afrundede individuelle medlemmer.

Den membranbase ( Hypothallus ) er hvidlig til svagt brunlig. Det er mørkere i farven, men senere af sporerne. Hun er bygget som en svamp, og ofte buet. Kuverten ( peridium ) forbliver lang. Hun er tynd og har en glat, glansfuld og iriserende overflade. I transmitteret lys de vises lysebrun. Kappen tårer første ved toppunktet og åbner senere til bunden.

En hår fletning ( hovedbund ) er normalt ikke til rådighed. Sjældent kan identificeres tynde filamenter, som er fusioneret med væggen. For dem er sporer . Sporerne er brune i massen, med transmitteret lys rødbrun. De måler 6-8 mikrometer i diameter. På overfladen, er der et finmasket net, som afbrydes ved Keimporus.

Det Plasmodium er oprindeligt hvidlig, men senere orange-pink til scarlet eller dyb. Før udløb, er det mørkebrun.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#2 Svar postet d. 08-10-12 kl. 17:46. Emne: Ingen artsbeskrivelser af Kanel-støvrør ?
Har du søgt under Tubifera?

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#3 Kommentar postet d. 08-10-12 kl. 19:34. Emne: Ingen artsbeskrivelser af Kanel-støvrør ?
Tak Louise. Det var flot gjort men det er dælme svær læsning

Jeg vil prøve at kæmpe mig igennem

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#4 Kommentar postet d. 08-10-12 kl. 19:41. Emne: Ingen artsbeskrivelser af Kanel-støvrør ?
Om jeg har, Ole

Jeg har det bare ikke så godt med at læse fagsprog på udenlandsk. Louise´s løsningsforslag hjælper lidt på forståelsen, -men ikke helt som jeg kunne ønske

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#5 Kommentar postet d. 08-10-12 kl. 19:47. Emne: Ingen artsbeskrivelser af Kanel-støvrør ?
Hej Torben

- se linket HER

Mvh

Jørn

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#6 Kommentar postet d. 08-10-12 kl. 19:51. Emne: Ingen artsbeskrivelser af Kanel-støvrør ?
Jeg tror forresten du har ret i at den kun/mest er på nåletræ. Jeg har ihvertfald, kun selv set den på nåletræ, tilgengæld en hel del gange.

Jeg vil se om jeg kan finde noget mere på nettet, selvom det er, som du selv skriver, ret bøvlet med "fagsprog", som bliver oversat, og tit bliver det næsten ren volapyk.

Mvh. Louise

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#7 Kommentar postet d. 08-10-12 kl. 20:02. Emne: Ingen artsbeskrivelser af Kanel-støvrør ?
Noget jeg ikke helt forstår er, at når man søger på "Tubifera ferruginosa" som er angivet, som det latinske navn, herinde på F&N for kanelstøvrør, så kommer der sider frem fra Danmark, med mange forkskellige navne, såsom kanel-støvrør, bringebærslim og hindbærslim, men alle angivet med det samme latinske navn. Det må vel være de samme slimsvampe, bare med forskellige synonymer for den?

Se f.eks her: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#8 Kommentar postet d. 08-10-12 kl. 20:05. Emne: Ingen artsbeskrivelser af Kanel-støvrør ?
Sorry kan nu se, at det var den svenske biopix side, som jeg var kommet ind på Der findes også en dansk. Det kan være den hedder bringebærslim i Sverige så - men svamen er da fundet i Thy, Danmark.

Kan ikke lige huske, hvor jeg så den, som hindbærslim ligenu.

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#9 Kommentar postet d. 08-10-12 kl. 22:18. Emne: Ingen artsbeskrivelser af Kanel-støvrør ?
Det er vist en sjov fætter jeg har fundet. Nå, så den er både en slimsvamp og et slimdyr? ja, det er bare eet af de mange ubesvarede spørgsmål jeg er stødt på vedr. denne besynderlige skabning .

Tak for jeres bidrag

Buk & Pluk.

-Torben

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator