Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lennarth Skov Jensen
Hvilken svamp (Læst 623 gange) Postet d. 21-03-07 kl. 22:34
Hej.

Kan det være rigtigt at dette er en skarlagen pragtbæger? Hvis nej, hvad er det mon så?

hilsen Lennarth

Hvilken svamp (Hej.
Kan det være rigtigt at dette er en skarlagen pragtbæger? Hvis nej, hvad er det mon så?

hil)
Foto: Lennarth Skov Jensen
Kommentér

Leif H. Sørensen
#1 postet d. 21-03-07 kl. 23:17. Emne: Hvilken svamp
Eller Krølhåret pragtbæger - se linket her. - se linket HER

Leif H. Sørensen

Kommentér

Lennarth Skov Jensen
#2 postet d. 22-03-07 kl. 09:14. Emne: Hvilken svamp
Hej Leif.

Tak for hjælpen, selvom jeg umiddelbart ikke blev ret meget klogere. Jeg har ikke svampen og kan derfor ikke mikroskopere den - desværre. Der voksede Bøg omkring den, men er ikke sikker på om der var andre vækster i nærheden (den voksede på en nedfalden gren).

Jeg kan forstå på Tom Smidth, at skarlagen pragtbæger skulle have en hvid yderside, hvilket jo passer godt på denne. Men det er vist desværre ikke nok til en sikker artsbestemmelse.

Mvh Lennarth

Kommentér

Leif H. Sørensen
#3 postet d. 22-03-07 kl. 09:49. Emne: Hvilken svamp
Du har ret - og ud fra billedet er det helt umuligt. Som Jens skiver: "Man kan enten mikroskopere hår og sporer for at skille dem ad eller man kan se på økologien:

skarlagen: Fagus, Ulmus, woody Rosaceae, rarely Corylus, Salix and Carpinus -- oftest kalkbund

krølhåret: Alnus, Salix, Acer, Robinia, Populus, Sambucus and Corylus -- oftest fugtig bund."

Bruger at mikroskopere og næsten alle gangene viser det sig at være krølhåret. Det er mit indtryk at det er langt den mest alm. i hvert fald på sydfyn.

Mvh

Leif H. Sørensen

Kommentér

Lennarth Skov Jensen
#4 postet d. 22-03-07 kl. 10:19. Emne: Hvilken svamp
Tror du har ret i at den krølhårede er mest almindelig i DK. Skarlagen pragtbæger i registreret som sjælden, mens Krølhåret pragtbæger er relativt sjælden.

Men det gør det selvfølgelig endnu sjovere, hvis man har fundet Skarlagen ikke sandt?

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator