Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Troels Kornfelt
Tåreblad sp. ? (Læst 481 gange) Postet d. 09-10-12 kl. 17:37
Jeg har fundet frem til, at svampen på dette foto må være en art Tåreblad. Men hvilken? Den minder om Anløbende Tåreblad, som vist er ret sjælden og ikke tidligere rapporteret til F&N.

Suppl. beskrivelse af svampen:

Hat: 4-5 cm i diam. Flad m. lav pukkel. Glat,klæbrig, hygrofan.

Lameller: udrandede, middeltætte.

Stok: 5 cm høj. 5-6 mm i diameter. Cylindrisk, lidt bredere fod. Fibret, fnugget foroven.

Lugt: ræddike

Voksested: under birk.

Venligst

Troels Kornfelt

Tåreblad sp. ? (Jeg har fundet frem til, at svampen på dette foto må være en art Tåreblad. Men hvilken? Den minder o)
Troels Kornfelt har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (870 x 576)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#1 Svar postet d. 09-10-12 kl. 17:45. Emne: Tåreblad sp. ?
Hej Troels, det er lerbrun tåreblad.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 09-10-12 kl. 17:53. Emne: Tåreblad sp. ?
Jeg savner nogle argumenter fra jer begge. Tåreblade

er generelt svære at bestemme, også med mikroskop!

Prøv helst nøglen på svampeatlas: - se linket HER

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#3 Svar postet d. 09-10-12 kl. 18:35. Emne: Tåreblad sp. ?
Hej Torbjørn, jeg har været gennem nøglen, minus mikroskopi. Helt fint hvis du ikke er enig og altid godt med flere meninger

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#4 Kommentar postet d. 09-10-12 kl. 23:23. Emne: Tåreblad sp. ?
Tak for kommentarerne fra både dig Torbjørn og Thomas.

Jeg er kommet frem til Anløbende T. som en mulighed alene på basis af makroskopiske karaktertræk (litt.: "Danske Storsvampe - Basidiesvampe" og "Danmarks Svampe")

Det mener jeg fortsat, at det er efter at have brugt nøglen på Svampeatlas. Men jeg kan godt se, at den makroskopiske beskrivelse også passer med Thomas´forslag: Lerbrun T. Sammenligner jeg den fotografiske dokumentation på nettet af de to arter, synes jeg måske nok, at Anløbende T. ligner min svamp mest.

Ser vi på antal observationer, er der til gengæld mest sandsynligt, at der er tale om Lerbrun T. Anløbende T. er vist slet ikke observeret i 00-erne (Rødlistedata,DMU).

Andre end disse to arter er næppe sandsynlige. Hvilken af de to, der så er tale om, nødvendiggør sandsynligvis en mikroskopi, som Torbjørn nævner.

Venligst

Troels

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 09-10-12 kl. 23:34. Emne: Tåreblad sp. ?
Jeg kan godt bestemme den - tror jeg - ud fra tørret materiale, ikke mindst som model eksempel på hvad man kan klare med og uden mikroskop, men også fordi jeg ikke kendet arten "i kritisk forstand". Kun at have set den hvor andre har bestemt den, kun set den hvor andre har bestemt den, lærer man ikke så meget ved som ved selv at arbejde med problemerne. Jeg har dog først tid en gang i november, men kan selvfølgelig godt modtage en svamp tidligere Torbjørn

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#6 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 11:36. Emne: Tåreblad sp. ?
Tak for tilbuddet Torbjørn. Det vil jeg overveje. Hvordan skal jeg konservere(tørre) svampen?

Troels

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 10-10-12 kl. 11:55. Emne: Tåreblad sp. ?
læg et halvt eks på lidt køkkenrulle på en radiator, et oliefyr, en omvendt arkitektlampe (her dog over en rist), så tærrer deen så den kan holde i løbet af en dag eller to, vend den gerne med nogle timers mellemrum - dog ikke om natten Torbjørn

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#8 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 15:44. Emne: Tåreblad sp. ?
OK! Det prøver jeg. Heldigvis har vi natsænkning på radiatorerne, så natarbejdet undgås!!

Troels

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator